چگونه به مراجع بگوییم که نوزادش را در زمان زایمان از دست داده است؟

Blog Single

رساندن خبر بد؟ به طور حتم هیچ‌کدام از ما تمایلی نداریم که خبر بد و آنهم خبر مرگ یک نوزاد را به والدین یا اطرافیان او بدهیم. واقعیت این است که سالانه نوزادان زیادی در حین تولد جان خود را از دست می‌دهند و در موارد خیلی کمی علت این مرگ خطای پزشکی است؛ ولی مادر داغدیده این موضوع را ممکن است در نظر نگیرد. همین امر ممکن است باعث رفتارهای غیرقابل‌پیش‌بینی از سمت آن‌ها شود. در ادامه همراه با مداریو بمانید و با نکاتی که پزشکان و ماماها برای مدیریت این شرایط باید انجام بدهند آشنا شوید.

  1. آن‌ها را منتظر نگه ندارید

خیلی از پزشکان برای اینکه به مادری بگویند که نوزاد خود را از دست‌ داده این‌پا و آن‌پا می‌کنند. ممکن است پیش خود فکر کنند که بهتر است اجازه بدهم زمانی از زایمان بگذرد؛ درد مادر کم شود و حالش بهتر شود و بعد خبر را به او بدهم؛ اما نکته این است که مادران با وجود درد همان لحظه که نوزاد از رحمشان خارج می‌شود نسبت به پیرامون خود اگاهند. وقتی صدای گریه نوزاد را نمی‌شنوند همان‌جا ذهنشان متوجه مسئله‌ای می‌شوید. مادر آگاهانه به اطراف خود نگاه می‌کند تا از رفتار تیم درمانی متوجه نکته‌ای شود. درمانگران اگر صحبتی هم نکنند با رفتار غیرکلامی، نگرانی را به مادران منتقل خواهند کرد. بهتر است آن‌ها را به مدت خیلی طولانی منتظر نگذارید و یا برای اینکه آسیب نبینند حقایق را از آن‌ها پنهان کنید. تصمیم درستی بگیرد و در اولین فرصت واقعیت را با آن‌ها در میان بگذارید.

2. همه‌چیز را به آن‌ها بگویید

زایمان می‌تواند یکی از آسیب‌پذیرترین لحظاتِ زندگی مادر باشد و در این لحظه است که حساسیت رفتاری بالایی خواهند داشت. 9 ماه منتظر فرزندی بودند؛ شب‌های زیادی برای جنین خود شعر خواندند و با او خوابیدند. حالا که در روند زایمان مشکل پیش می‌آید ممکن است رفتارهای عجیبی از آن‌ها سر بزند؛ از داد و شیون تا سکوت محض. به‌عنوان یک پزشک به والدین بگویید که تیم درمانی چه‌کارهایی را برای نجات جان نوزاد انجام داده است؟ چه مشکلی پیش آمده بود؟ آن‌ها باید بدانند که شما تمام تلاش خود را برای نجات جان نوزادشان انجام دادید.

3. نام کوچک آن‌ها را صدا کنید

رساندن خبر بد و آن‌هم مرگ یک نوزاد بیشتر هیجان محور است. بهتر است درمانگر وضعیت عاطفی این شرایط را درک کند و به والدین نشان دهد که حس آن‌ها را می‌فهمد. به همین دلیل خبر بد را با سردی به آن‌ها ندهید. مثلاً اسم کوچک مراجع خود را بیان کنید و از رفتار همدلانه استفاده کنید.

  1. به آن‌ها زمان بدهید

محیط بیمارستان معمولاً شرایط محدودکننده‌ای دارد. مراجع متوجه می‌شود که شما فقط می‌خواهید خبر بدی را بدهید و سپس اتاق را برای مراجع دیگر خالی کنید. ولی رفتار انسانی این است در وضعیتی که مرگ یک نوزاد را به گوش مادر و اطرافیانشان می‌رسانید به آن‌ها زمان بدهید تا شرایط را مدیریت کنند.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید: