آنچه باید در مورد تاریخچه و علائم آبله میمون بدانید

Blog Single

در دو دهه گذشته، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا، دو مورد انفرادی از آبله میمون و یک مورد شیوع در میان ده‌ها نفر ساکن شش ایالت را که پس از تماس با سنجاب‌های دشتی مریض شده‌ بودند، ثبت کرده است. اگر می‌خواهید بیشتر از چگونگی این بیماری آگاهی کسب کنید تا پایان همراه مداریو شوید.

اولین سال شیوع آبله میمونی

طبق گزارش این مرکز، دو مورد انفرادی در سال 2021 با سفر به آفریقا مرتبط بودند. مورد دیگر شیوع این بیماری در میان بیش از 40 نفر در سال 2003 بود؛ این اتفاق پس از نگهداری سنجاب‌های دشتی در نزدیکی حیوانات کوچک وارداتی از کشور غنا رخ داد. مورد اخیر اولین گزارش آبله میمون در انسان خارج از آفریقا بوده است.

با توجه به افزایش سریع تعداد موارد تاییدشده و موارد احتمالی آبله میمون در فلوریدا و مناطق دیگر، مقامات بهداشت عمومی می‌گویند: «ضروری است که همه مردم مراقب علائم بالقوه باشند».

طبق دستورالعمل مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، این ویروس می‌تواند هر کسی را آلوده کند، اما به آسانی کووید-19 گسترش نمی‌یابد و معمولاً نیاز به تماس طولانی‌مدت رو در رو یا تماس نزدیک مثل بوسیدن، آغوش و رابطه جنسی دارد.

علائم آبله میمون

علائم آبله میمون عبارت‌اند از:

  • تب
  • سردرد
  • دردهای عضلانی
  • کمردرد
  • لرز
  • خستگی
  • تورم غدد لنفاوی
  • و به دنبال آن بثورات پوستی

ویژگی‌های متمایز آبله میمون پس از اولین علائم رخ می‌دهد. پس از یک دوره نهفتگی 5 تا 21 روزه، افراد مبتلا علائم اولیه مانند سردرد شدید، تب، کمردرد، درد عضلانی (بدن درد) و تورم غدد لنفاوی را نشان می‌دهند. گفتنی است، علائم معمولاً پس از 6 تا 12 روز نهفتگی بروز داده می‌شود.

آبله میمونی چیست

از علائم اولیه آبله میمون تا تبدیل آن به راش پوستی

علائم اولیه به‌طور کلی یک تا سه روز طول می‌کشد و سپس راش پوستی ایجاد می‌شود. بثورات پوستی موارد جدید آبله میمون غیرمعمول است، زیرا علائم به طور کلاسیک از صورت، کف دست‌ها و کف پا شروع می‌شود و به دنبال آن در جاهای دیگر ایجاد می‌شود. هرچند در شیوع فعلی، گسترش بثورات به شکل معمول نبوده است. در این شیوع، ضایعات ابتدا در ناحیه کشاله ران (ناحیه بین شکم و ران) ظاهر می‌شود و پرودروم (علائم اولیه) به آن شدید یا قابل توجه نبوده است.

دوره عفونی و انتقال بیماری آبله میمون

افراد از چند ساعت قبل از بروز اولین علامت تا زمانی که دلمه‌ها خشک شوند و از بین بروند، قابلیت انتقال بیماری را دارند. این بیماری معمولاً دو تا چهار هفته طول می‌کشد. بثورات معمولاً دردناک هستند و دلمه‌ها حاوی ذرات ویروسی عفونی هستند.

مراحل پیشرفت بیماری آبله میمون

بنا به اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، ضایعات قبل از افتادن در چند مرحله پیشرفت می‌کنند:

  • مرحله ماکول (ضایعات مسطح)
  • پاپول (برجستگی پوستی کاملاً مشخص)
  • وزیکول (تاول، معمولاً پر از مایع شفاف)
  • پوسچول (برآمدگی حاوی مایع و چرک)
  • دلمه خشک‌شده

در صورت بروز علائم چه باید کرد؟

حتی اگر فکر نمی‌کنید با شخصی مبتلا به آبله میمون در تماس بوده‌اید، اگر علائم نزدیکی با آبله میمون دارید، توصیه می‌شود به پزشک مراجعه کنید.

تست‌های آبله میمون اکنون به‌طور گسترده‌تری در دسترس پزشکان در امریکا هستند، زیرا شرکت لب کورپ (Labcorp)، شرکتی که صاحب یکی از بزرگترین شبکه‌های آزمایشگاهی بالینی در جهان است و چندی پیش پزشکان امریکایی آزمایش آبله میمون را با استفاده از «تست ارتوپاکس ویروس» آغاز کرده‌اند.

آنها معتقدند توانایی آزمایشگاه‌های تجاری برای تست آبله میمون، یک رکن کلیدی در استراتژی جامع آنها برای مبارزه با این بیماری است. استفاده از آزمایشگاه‌های تجاری نه‌تنها ظرفیت تست کردن را افزایش می‌دهد، بلکه دسترسی پزشکان و بیماران را با استفاده از روابط از قبل موجود بین پزشکان و آزمایشگاه‌ها راحت‌تر می‌کند.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید:

مقالات مرتبط:

0 دیدگاه

دیدگاه خود را وارد کنید