همه چیز درباره نسخه الکترونیکی برای مراجعین

Blog Single

بعد از اجرای نسخه الکترونیک در ایران، نبود آموزش‌های جامع در رابطه با روند نسخه نویسی الکترونیک یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های پزشکان به‌شمار می‌رفت. این مسئله فقط مختص به درمانگران نبود، بلکه بیماران و مراجعین هم به‌خاطر عدم آگاهی کافی در مورد نحوه دریافت خدمات از طریق نسخ الکترونیک با چالش‌هایی روبه‌رو شدند. متاسفانه با گذشت چندین ماه از اجباری شدن نسخه نویسی الکترونیک تاکنون توضیحات زیادی درباره نحوه کار سلامت الکترونیک، روند مراجعه به پزشک تا دریافت دارو موجود نیست.

باتوجه به این مسئله و سوالاتی که از طرف بیماران از روند دریافت خدمات نسخ الکترونیک به وجود می‌آید، در این خصوص مداریو چاره‌ای اندیشید. چراکه این موضوع باعث افزایش مدت‌زمان و کندی روند معاینه شده است. نسخه الکترونیک مداریو با ارائه یک اینفوگرافی گویا، هرآنچه بیماران و مراجعین باید از روند نسخه نویسی الکترونیک بدانند را مهیا کرده که در ادامه به بررسی آن پرداخته‌ایم.

نسخه الکترونیکی مداریو

مداریو یکی از کارآمدترین سرویس های نسخه الکترونیکی کشور شناخته می‌شود که با ارائه آیتم‌های کاربردی، کاملا به‌صورت رایگان به پزشکان عزیز خدمات‌رسانی می‌گردد. از ویژگی های مداریو می‌توانیم به سهولت فرایند نسخه نویسی، وجود مطب با قابلیت‌های متنوع، امکان علامت‌گذاری داروها به‌عنوان اقلام پرمصرف، ایجاد نسخ پرمصرف و نسخه نویسی از طریق اپلیکیشن مداریو اشاره کنیم.نسخه نویسی الکترونیک

طریقه دریافت خدمات نسخه الکترونیک برای بیمار

مداریو با طراحی یک اینفوگرافیک کاربردی، پاسخ‌گوی صفر تا صد روند نسخه الکترونیک برای مراجعین است. پزشکان می‌توانند این اینفوگرافی را به‌شکل پوستر چاپ و در مطب نصب کنند. همچنین می‌توان این پوستر را برای بیماران ارسال کرد تا آن‌ها نیز نسبت به این موضوع اطلاعات کافی به‌دست آورند. برای ارائه این پوستر به بیمار کافی است، آن را دریافت یا لینک آن را برای دفاتر خدمات فنی ارسال نمایند. پرینت پوستر را می‌توان در اتاق‌های انتظار مطب، بیمارستان یا درمانگاه نصب کرد. علاوه بر این امکان ارسال فایل برای بیماران غیرحضوری وجود دارد.

مراحل معاینه و انجام آزمایش‌ها

از زمان مراجعه بیمار به پزشک تا هنگام دریافت خدمات پاراکلینیکی نظیر آزمایش، تصویربرداری، ‌فیزیوتراپی یا خدماتی که خود پزشک در مراکز درمانی انجام می‌دهد،‌ روال مشخصی برای درمانگر دارد. در صورتی که بیمار و مراجعین در این خصوص اطلاعات چندانی ندارند و ممکن است سوالاتی ازقبیل نسخه ثبت شده در مداریو چگونه قابل تهیه است؟ خدمات پاراکلینیک تجویز شده در نسخ ثبتی چگونه انجام می‌شود؟ و... در ذهن‌شان به وجود آید. در ادامه فرآیند تهیه یا دریافت نسخه الکترونیک قدم‌به‌قدم گفته شده که می‌توانید برای درک بهتر مراجعین، این مقاله را با آن‌ها به اشتراک بگذارید.

قدم اول؛ نوبت‌گیری

اولین قدمی که توسط بیمار انجام می‌شود، رزرو نوبت است؛ نوبت‌گیری را می‌توان به یکی از روش‌های حضوری، تماس تلفنی یا اینترنتی انجام داد.

قدم دوم؛ مراجعه به مطب

پس از مشخص شدن زمان مراجعه یا نوبت به پزشک، بیمار می‌بایست طبق تاریخ مشخص شده در مطب حضور داشته باشد. سپس مراحل پذیرش، استحقاق‌سنجی و تشخیص اطلاعات بیمه پایه توسط منشی انجام می‌شود و بیمار توسط پزشک معاینه و ویزیت خواهد شد.

قدم سوم؛ ویزیت و صدور نسخه الکترونیک

وقتی که ویزیت شما توسط پزشک انجام می‌گردد، نوبت به ثبت نسخه الکترونیک می‌رسد. اگر مراجعین نیاز داشته باشند آزمایش، فیزیوتراپی، عکس‌برداری و... انجام دهند یا دارویی مصرف کنند، پزشک آن را از طریق نسخه الکترونیک ثبت می‌کند. هنگام ثبت نسخه الکترونیکی پزشکان می‌توانند ابتدا سوابق نسخ بیمار را مشاهده و بعد اقدام به ثبت نسخه کنند. پس از اتمام این مراحل، کد رهگیری نسخه ثبتی از طریق پیامک برای بیمار ارسال می‌شود. هنگام ثبت نسخه، مداریو هشدار و تداخلات دارویی را اعلام می‌کند تا روند ثبت نسخه به بهترین شکل ممکن انجام شود.نسخه الکترونیکی چگونه است

قدم چهارم؛ مراجعه به پاراکلینیک یا داروخانه

این مرحله، چالش برانگیزترین مرحله نسخه الکترونیک برای مراجعین محسوب می‌شود. باتوجه به نسخه تجویزشده توسط پزشک، بیمار باید به خدمات پزشکان (غربالگری، انواع تزریق، جراحی آکنه و...)، مراکز پاراکلینیک یا داروخانه مراجعه کند. زمانی که بیمار برای دریافت هر خدماتی به این مراکز مراجعه می‌کند، بایستی کارت شناسایی‌اش را همراه داشته باشد. متصدی مراکز ارائه‌دهنده خدمات، با وارد کردن کدملی مراجعه کننده می‌تواند نسخه الکترونیک وی را مشاهده کند.همه چیز درباره نسخه الکترونیک

در حالتی دیگر ممکن است بیمار دو یا چند نسخه ثبت شده داشته باشد. در این صورت به کد رهگیری نسخه نیاز دارد تا نسخه مدنظرش را دریافت کند. به‌خاطر داشته باشید، برای مراجعه به همه مراکز درمانی، فقط ارائه مدرک شناسایی عکس‌دار لازم است و نیازی به مدارک دیگر نیست. چنانچه مراجعه کننده‌ برای تهیه نسخه فرد دیگری به داروخانه مراجعه می‌کند، تنها کافی ‌است کد رهگیری نسخه به همراه کدملی‌ فرد موردنظر را اعلام کند.

صفر تا صد نسخه اکترونیک

امیدواریم با بهره‌گیری از این پوستر تا حد قابل توجهی، روند دریافت خدمات نسخه الکترونیک برای مراجعین را ساده‌تر کرده باشیم. همواره سامانه مداریو در تلاش است، با ارائه به‌روزترین خدمات روند نسخه نویسی الکترونیک را تسهیل ببخشد.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید:

0 دیدگاه

دیدگاه خود را وارد کنید