اولین درمان موفقیت‌آمیز فشار خون ریوی کودکان با سلول های بنیادی بند ناف

Blog Single

به لطف یک رویکرد درمانی جدید، محققان بالینی در دانشکده پزشکی هانوفر برای اولین بار موفق شدند که روند پیشرفتِ معمولا کشنده فشار خون ریوی را متوقف کنند. در این مطالعه، یک دختر سه ساله که از پرفشاری خون ریوی (PAH) رنج می‌برد، محصولات سلول‌ های بنیادی مزانشیمی گرفته شده از بند ناف انسان را در مجموع پنج بار دریافت کرد. در ادامه با مداریو همراه باشید تا از جدیدترین تحقیقاتی که در زمینه فشارخون ریوی کودکان صورت گرفته است، مطلع شوید.

تحقیقات پروفسور گئورگ هانسمان درباره پرفشاری خون ریوی

پروفسور گئورگ هانسمان، رئیس گروه تحقیقاتی زیست‌پزشکی و پزشک اصلی در دپارتمان قلب و عروق کودکان می‌گوید «این درمان به بهبود قابل توجهی در رشد، تحمل ورزشی و متغیرهای قلبی-عروقی بالینی کودک منجر شد و تعداد نشانگرهای پلاسمای خون را که در انقباض و التهاب عروقی دیده می‌شود، کاهش داد». شش ماه پس از درمان، نه‌تنها روند بهبود خوبی در سلامتی کودک مشاهده شد، بلکه هیچ عوارض جانبی نامطلوبی دیده نشد.

این اولین بار است که درمانی برای افراد مبتلا به اشکال شدید پرفشاری ریوی ایجاد شده است. البته، پروفسور هانسمن تاکید می‌کند: «برای تایید مزایای این درمان جدید با سلول های بنیادی به مطالعات بیشتری نیاز است».

پرفشاری خون ریوی نوعی بیماری است که در آن فشارخون عروق ریوی به‌طور مزمن افزایش می‌یابد. علت این فشار بالا نیز معمولا باریک شدن عروق ریه یا از دست دادن این عروق است. پرفشاری خون ریوی یک بیماری پیش‌رونده و اغلب کشنده محسوب می‌شود. در مراحل پیشرفته، این عارضه غیر قابل درمان است و داروهای موجود برای آن، بیشتر با هدف اتساع عروق تجویز می‌شوند.درمان فشار خون در کودکان

کاربرد دیگر سلول های بنیادی بند ناف در چه زمینه‌هایی است؟

درمان مکرر با سلول های بنیادی مزانشیمی مبتنی بر سلول های بند ناف نوزادان است و HUCMSC (مخفف سلول های بنیادی مزانشیمی بند ناف انسان) نیز نامیده می‌شود. تجزیه و تحلیل محققان نشان داده است که محصولات سلول های بنیادی بند ناف قادر به احیا رگ‌های خونی آسیب دیده، مهار التهاب رگ‌های خونی و مهار آسیب به بخش‌های خاصی از سلول‌ها هستند.

پروفسورهانسمن می‌گوید: «ما شواهدی داریم که نشان می‌دهد این درمان جدید مشتق شده از سلول های بنیادی مزانشیمی بند ناف انسان اثرات مفید متعددی داشته است. در قلب بیماران تحت درمان، این روش درمانی به‌طور عمده از میتوکندری‌های تامین کننده انرژی محافظت کرده و در ریه‌ها التهاب را مهار می‌کند. همچنین باعث تحریک عمل بازسازی می‌شود. ما می‌توانیم نشان دهیم که پروتئین‌ها، لیپیدها و پروستاگلاندین E2 در سلول‌های بنیادی و محصولات آن غنی شده‌اند و این درمان چندین مسیر سیگنال‌دهی کلیدی پرفشاری خون ریوی را به‌طور هم‌زمان تعدیل می‌کند».

این رویکرد درمانی جدید که اکنون به صورت مقاله منتشر شده است با همکاری پروفسور هانسمان و پروفسور رالف هاس از گروه زنان و زایمان دانشکده پزشکی هانوفر امکانپذیر شد. به علاوه، تیم بسیار بزرگی از دانشمندان، محققان و پزشکان نیز به اجرای این «آزمایش شفای فردی» کمک کردند. در اجرای این رویکرد درمانی، پروفسور هانسمن محیط بهینۀ سلولهای بنیادی مزانشیمی را به طور مستقیم به شریانهای ریوی بیمار تزریق کرد؛ این کار دو بار در کت لب (catherlab) و سه بار از طریق ورید مرکزی بدن صورت گرفت.سلول های بنیادی بند ناف - مداریو

آنالیز اُمیکس روی سلول های بنیادی

در ادامه، گروه تحقیقاتی پروفسور هانسمان و افراد متخصصی در دانشگاه لیدن و شاریته برلین آنالیزهای موسوم به اُمیکس (omics) روی سلول‌های بنیادی چندین بند ناف و محصولات آن‌ها تحقیقاتی انجام دادند. هانسمن این رویکرد درمانی جدید برای پرفشاری خون ریوی را بر پایه تجربیات قبلی خود و به در خواست والدین ابداع کرد؛ تجربیات قبلی او شامل آزمایش‌های اولیه روی سلول‌های بنیادی مزانشیمی حیوانی در سال‌های 2011 و 2012 در دانشکده پزشکی هاروارد و همچنین آزمایش‌های درونتنی انجام‌شده توسط گروه تحقیقاتی‌اش در دانشکده پزشکی هانوفر بود.

گروه تحقیقاتی پروفسور هاس، سال‌هاست که روی سلول های بنیادی مزانشیمی کار می‌کنند و در مورد خواص و اثرات بازسازی‌کننده ویژه آن‌ها در بافت‌های آسیب‌دیده و پاتوفیزیولوژیک بدن مقالاتی منتشر کرده‌اند. برای این روش درمانی جدید، دکتر هاس توانست با استفاده از یک فناوری خاص سلول‌های بنیادی مزانشیمی را از بافت بند ناف جدا کرده و آن‌ها را به تعداد مورد نیاز برای این روش درمانی تکثیر کند.

در پایان، تیم تحقیقاتی معتقد است که در مورد پرفشاری خون ریوی مزمن پیش‌رونده و اغلب مقاوم به درمان، روش درمانی مورد بحث باید در فواصل منظم تکرار شود تا در درازمدت موفقیت‌آمیز باشد.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید:

0 دیدگاه

دیدگاه خود را وارد کنید