طول عمر بیشتر مبتلایان سرطان پستان با داروی کیترودا

Blog Single

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد افزودن داروی کیترودا (Keytruda) به شیمی‌درمانی می‌تواند عمر برخی از زنان مبتلا به سرطان پستان را طولانی‌تر کند. این مطالعه دربرگیرنده بانوان مبتلا به سرطان پستان سه‌گانه-منفی پیشرفته بود؛ سرطان پستان سه‌گانه-منفی، شکلی از این بیماری است که درمان سختی دارد. بر اساس شواهد نشان داده شده، کیترودا پیشرفت سرطان را متوقف می‌کند. اگر می‌خواهید بیشتر با داروی کیترودا و روند درمان آن روی بیماران مبتلا به سرطان پستان آگاه شوید تا پایان همراه مداریو باشید.

میانگین عمر زنان مبتلا به سرطان پستان

داروی کیترودا در حال حاضر در ایالات متحده به‌عنوان یکی از گزینه‌های درمانی برای بیماران مبتلا به سرطان پستان در زنان تأیید شده است. گرچه یافتههای جدیدی در 21 جولای در مجله پزشکی نیوانگلند منتشر شده که نشان می‌دهد این دارو می‌تواند عمر برخی بیماران را نیز طولانی‌تر کند.

طبق این یافتهها، کیترودا نرخ بقای کلی را در میان زنانی که تومورهایشان دارای سطوح بالایی از پروتئینی به نام PD-L1 بود، بهبود بخشید. این دارو در مقایسه با شیمی‌درمانی استاندارد، هفت ماه به میانگین بقای زنان شرکتکننده در این مطالعه اضافه کرد. به عبارتی دیگر، نیمی از زنان که مصرف‌کننده داروی کیترودا بودند، بیش از 23 ماه عمر کردند، در حالی که نیمی از آنها زودتر از دنیا رفتند.

تحقیقات دکتر نائوتو اوئنو در زمینه سرطان پستان

دکتر نائوتو اوئنو، متخصص سرطان پستان در مرکز سرطان اندرسون در هیوستون بیان کرد: «ما می‌دانستیم که می‌توانیم بیماری را با کیترودا کنترل کنیم، ولی کنترل بیماری لزوماً به معنای آن نیست که بیماران بیشتر عمر می‌کنند». دکتر اوئنو که در این مطالعه حضور نداشت، گفت: «اما این مطالعه ثابت می‌کند که می‌توان نرخ بقای کلی بیماران را نیز افزایش داد».

علت نام‌گذاری سرطان سه‌گانه-منفی

طبق گزارش انجمن سرطان آمریکا، سرطان‌های سه‌گانه-منفی حدود 10 تا 15 درصد از کل سرطان‌های پستان را تشکیل می‌دهند. سرطان سه‌گانه-منفی را به‌‍دلیل رشد سرطان توسط استروژن، پروژسترون یا پروتئینی به اسم HER-2 که تشدید نمی‌شود، به این نام می‌شناسند.

این موضوع بدان معناست که زنان مبتلا به این بیماری، گزینه‌های درمانی کمتری دارند، زیرا درمان‌های هورمونی رایج و داروهای «هدف‌مند» مربوط به HER-2 برای آنها پاسخ‌گو نیست. روش‌های اصلی درمان برای این دسته از بیماران، جراحی و شیمی‌درمانی بوده است. در سال 2020 سازمان غذا و داروی ایالات متحده، داروی کیترودا را برای درمان زنان مبتلا به سرطان پیشرفته سه‌گانه-منفی که سرطان آنها به خارج از سینه، از جمله نقاط دوردست بدن گسترش یافته، تأیید کرد.

یک سال بعد، این دارو برای موارد سرطان سه‌گانه-منفی که در مراحل اولیه شناسایی شده و خطر عود بالایی دارند، تأیید شد. در این موارد کیترودا برای قبل و بعد از جراحی تجویز می‌شود.

تأثیر شیمی درمانی همراه با کیترودا و دارونماها

آخرین کارآزمایی که توسط شرکت سازنده این دارو (شرکت مرک) تأمین مالی شد، شامل 847 زن مبتلا به سرطان سینه سه‌گانه-منفی پیشرفته بود. محققان به‌طور تصادفی 566 نفر را برای دریافت کیترودا به همراه شیمی‌درمانی انتخاب کردند، در حالی که 281 بیمار باقی‌مانده، شیمی‌درمانی را به همراه دارونما دریافت کردند.

کیترودا که به‌صورت پودر تزریقی (انفوزیون) داده می‌شود، متعلق به دسته جدیدتری از داروهای سرطان به نام مهارکننده‌های ایست بازرسی ایمنی است. آنها یک «ترمز» خاص روی سیستم ایمنی را برمی‌دارند و با انجام این کار به سیستم ایمنی، اجازه حمله به سلول‌های سرطانی را می‌دهند.

بیماران در این آزمایشات، داروی کیترودا را 35 بار در فواصل سه هفته یکبار دریافت کردند. در پایان، این دارو بقای زنانی را که سلول‌های سرطانی آن‌ها مقادیر زیادی PD-L1 روی سطح خود داشتند، افزایش داد. پروتئین PD-L1 یکی از پروتئینهای «ایست بازرسی» است که سیستم ایمنی را از کشتن سلول‌های سرطانی منع می‌کند. به‌طور کلی، 38٪ از بیماران کارآزمایی دارای سطوح بالای PD-L1 بودند که در سیستم امتیازدهی این مطالعه به‌عنوان 10 یا بالاتر تعریف شد.

کیترودا باعث بقای طولانی‌تر این گروه از بیماران بود. در مقابل، این دارو برای زنانی که سطح پایین‌تری از PD-L1 داشتند، تفاوت معنا‌داری ایجاد نکرد. از این گروه، آن‌هایی که کیترودا مصرف کردند، به‌طور متوسط کمی کمتر از 18 ماه زندگی کردند و در مقابل بیماران گروه دارونما 16 ماه زنده ماندند.

تحقیقات دکتر خاویر کورتس در زمینه سرطان پستان در زنان

دکتر خاویر کورتس، سرپرست مرکز بین‌المللی سرطان پستان در بارسلونا گفت: «این نتایج بدان معناست که پزشکان باید از نمره PD-L1 برای شناسایی زنانی که احتمالاً از کیترودا سود می‌برند، استفاده کنند». وی ادامه داد: «برای بیمارانی که سطح بالایی از PD-L1 دارند، شیمی‌درمانی باید به همراه کیترودا، روش استاندارد مراقبت در نظر گرفته شود». کورتس یادآوری کرد که سطح PD-L1 در درمان سرطان سه‌گانه-منفی در مراحل اولیه مهم نیست.

اوئنو نیز موافق است که سطح PD-L1 باید در درمان سرطان پیشرفته سه‌گانه-منفی مورد استفاده قرار گیرد و در حال حاضر نیز همین کار انجام میشود. او خاطرنشان کرد که «این یافته‌ها کارهایی را که ما همین حالا انجام می‌دهیم، تغییر نمی‌دهند».

در نتیجه، شناسایی بیمارانی که احتمالاً از کیترودا سود می‌برند و کسانی که احتمالاً نفعی از آن نخواهند برد، اهمیت دارد. طبق اعلام شرکت داروسازی مرک، کیترودا می‌تواند عوارض جانبی مانند خستگی، حالت تهوع و واکنش‌های پوستی ایجاد کند. قیمت کیترودا به ازای هر تزریق، به بیش از ده هزار دلار می‌رسد.

داروی ساسیتوزوماب برای درمان زنان مبتلا به سرطان پستان

اوئنو گفت، برای زنان دارای سطوح پایین PD-L1، گزینههای دیگری نیز وجود دارد. سال گذشته، سازمان غذا و داروی آمریکا دارویی به نام ساسیتوزوماب (ترودلوی) را برای زنان مبتلا به سرطان پستان سه‌گانه-منفی پیشرفته که درمان‌های استاندارد را امتحان کرده‌اند، تأیید کرد. این دارو یک پادتن است که داروی شیمی‌درمانی را مستقیماً به سلول‌های سرطانی می‌رساند. اوئنو خاطرنشان کرد: «داروهای جدید زیادی در حال ساخته شدن است».

او زنان مبتلا به سرطان سه‌گانه-منفی را تشویق می‌کند که علاوه بر درمان‌های استاندارد، از پزشک خود در مورد کارآزمایی بالینی درمان‌های جدید که ممکن است واجد شرایط شرکت در آن باشند، صحبت کنند.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید: