مصوبه دلیوری 1401 تصویب شد

Blog Single

مصوبه دلیوری سال 1401 در جلسه هیئت وزیران مورخ 22/3/1401 به پیشنهاد مشترک وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و معاونت علمی و فناوری رییس جمهور تصویب شد. این مصوبه به‌منظور توانمندسازی شرکت‌های دانش‌بنیان و هسته‌های فناور حوزه سلامت، افزایش کیفیت و بهره‌وری از طریق تولید دانش‌بنیان، ارتقای توان و تاب‌آوری کشور در حوزه سلامت بود.

همچنین از دیگر موضوعات این مصوبه، توسعه زنجیر محصولات دانش‌بنیان رقابت‌پذیر به استناد قانون حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان و تجاری‌سازی نوآوری‌ها و اختراعات مصوب 1389 و اصل یکصدوسی‌وهشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، آیین‌نامه حمایت از تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین در حوزه سلامت است. در ادامه به برخی از ماده‌های مرتبط با حوزه نسخه الکترونیک اشاره کرده‌ایم، برای اطلاع بیشتر تا پایان با مداریو همراه شوید.

ماده 7- به سازمان‌های بیمه‌گر اجازه داده می‌شود با رعایت قوانین و مقررارت و همکاری سازمان حفاظت محیط زیست و صندوق نوآوری و شکوفایی، زمینه کاهش هزینه تمام شده نظام سلامت و کاهش وابستگی به واردات محصولات سلامت‌محور را با مشارکت در راه‌اندازی صندوق پژوهش، فناوری و صندوق‌های سرمایه‌گذاری بورسی و سرمایه‌گذاری بر روی طرح‌های دانش‌بنیان فراهم نمایند.

ماده 8- وزارت با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات موظف است ظرف دو ماه از تاریخ ابلاغ این آیین‌نامه، برنامه هوشمندسازی زنجیره تأمین خدمات و فرآورده‌های سلامت‌محور را با محوریت اجزای نظام تنظیم‌گری – کاروری (رگولاتوری – اپراتوری) با استفاده از توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه فناوری اطلاعات، با هدف افزایش کیفیت خدمات به گروه‌های هدف مختلف نظام سلامت، کاهش قاچاق معکوس فرآورده‌های سلامت‌محور، کاهش مخاطرات جانی و اقتصادی فعالیت‌های سوداگرانه و بهبود ابزارهای حکمرانی در کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال، موضوع تصویب‌نامه شماره 123313/ت59369هـ مورخ 11/10/1400 به تصویب برساند.

تبصره 1- معاونت مکلف به معرفی و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مکلف به تأمین زیرساخت‌های تبادل اطلاعات است.

تبصره 2- وزارت با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مکلف است زمینه عملیاتی شدن توزیع دارو از طریق سکو (پلتفرم) و کسب‌وکارهای اینترنتی را با رعایت اصل رقابت و جلوگیری از انحصار عملیاتی نماید. دستورالعمل این تبصره ظرف دو ماه از تاریخ ابلاغ این آیین‌نامه توسط وزارت با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تدوین و ابلاغ می‌شود.

ماده 9- معاونت با همکاری وزارت مکلف است حمایت از طرح‌های دانش‌بنیان مربوط به ترکیب ساخت (فرمولاسیون) جدید و کاهش قیمت تمام شده داروهای ضد اعتیاد به‌منظور ارتقای کیفیت و درمان بیماران را در دستورکار قرار دهد. همچنین به‌منظور استفاده از درمان‌های نوین اعتیاد و جایگزینی آن با درمان‌های مبتنی بر آگونیست‌درمانی، وزارت مکلف است ظرف سه ماه از تاریخ ابلاغ این آیین‌نامه، ورود داروی بوپرونورفین به فهرست بیمه کشور را از طریق شورای عالی بیمه سلامت کشور مطابق قوانین حاکم پیگیری نماید.

ماده 10- به هیئت امنای صرفه‌جویی ارزی در معالجه بیماران اجازه داده می‌شود امتیاز شرکت‌های دانش‌بنیان و هسته‌های فناور در مناقصات خرید تجهیزات آزمایشگاهیتشخیص و تجزیه و تحلیل (آنالیز) پزشکی را تا 50% افزایش دهد. همچنین از حداکثر ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان و هسته‌های فناور در تأمین تجهیزات استفاده نماید.

ماده 17_ وزارت مکلف است، ظرف دو ماه از تاریخ ابلاغ این آیین‌نامه، برنامه استفاده از توان‌بخش دانش‌بنیان و هسته‌های فناور در امحای زباله‌های بیمارستانی با هدف کاهش مخاطرات ایمنی و زیست‌محیطی را اجرایی نماید.

ماده 18_ وزارت با همکاری وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارتفهرست نیازمندی‌ها در حوزه محصولات سلامت‌محور ازجمله داروهای موردنیاز، شیرهای مصنوعی، غذای بیماران خاص، تجهیزات حمایتی جهت کاهش ناتوانی و کم‌توانی بیماری‌های مزمن، مکمل‌های غذایی درشت مغذی و ریزمغذی، مواد موردنیاز جهت غنی‌سازی مواد غذایی، تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی ثابت و همراه (پرتابل)، ملزومات و مجموعه ابزار کیت‌های موردنیاز را به‌همراه کیفیت موردنیاز و میزان مصرف کشور جهت برنامه‌ریزی داخلی‌سازی توسط شرکت دانش‌بنیان و هسته‌های فناور به‌صورت عمومی و برخط اعلام در سامانه نظام ایده‌ها و نیازها (نان) ثبت نماید.

ماده 22_ وزارت مکلف است با همکاری وزارتخانه‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات، امور اقتصادی، دارایی و معاونت پیش‌نویس آیین‌نامه نحوه فعالیت کسب‌وکارهای حوزه سلامت رقومی (دیجیتال) و برنامه حمایتی و فرآیندهای اخذ مجوز فناوری‌های حوزه سلامت رقومی (دیجیتال) را ظرف سه ماه از تاریخ ابلاغ این آیین‌نامه تدوین و به کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال، موضوع تصویب‌نامه شماره 123313/ت 59369 ه مورخ 11/10/1400 ارائه نماید.

ماده 24_ سازمان برنامه و بودجه کشور مکلف است بودجه لازم برای عملیاتی ‌سازی این آیین‌نامه را در چهارچوب قانون بودجه کشور تأمین در اختیار وزارت قرار دهد.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید: