آخرین یافته های علمی درباره بیماری ام اس _ روش های درمان بیماری ms

Blog Single

در سراسر جهان، افراد بسیاری هستند که از بیماری مولتیپل اسکلروزیس یا ام اس (MS) رنج می‌برند. با وجود سعی و تلاش دانشمندان و پزشکان، در حال حاضر هیچ راهکار قطعی برای درمان بیماری ام اس وجود ندارد. گرچه، در سال‌های اخیر پیشرفت‌های زیادی در زمینه توسعه داروهای جدید، به‌منظور تسکین علائم و کند کردن پیشرفت بیماری برای بهبود درمان MS صورت گرفته تا روند درمان بهتر مدیریت شود. در این مقاله با مداریو همراه شوید تا از جدیدترین پیشرفت‌های درمانی در زمینه بیماری MS اطلاع کسب کنید.

DMTs از روش های درمان بیماری ام اس

محققان به توسعه درمان های جدید ام اس ادامه می‌دهند تا در مورد علل و عوامل خطر این بیماری اطلاعات بیشتری کسب کنند. درمان‌های اصلاح‌کننده بیماری MS، داروی گروه DMTs است که گروه اصلی دارویی، برای درمان ام‌اس محسوب می‌شود. سازمان غذا و دارو (FDA) آمریکا تا به امروز، بیش از ده‌ها DMT برای درمان انواع مختلف ام اس تأیید کرده است.داروهای ام اس

گروهDMTs برای کاهش فراوانی و شدت حملات MS طراحی شده‌اند. همچنین داروی DMTs می‌تواند پیشرفت ناتوانی و کاهش حجم مغز را کم کند. اکثر داروهای گروه DMT تأیید شده، توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) از اوایل دهه 1990 در کمک به مدیریت ام اس عود کننده-فروکش کننده مؤثر هستند و بین 85 تا 90 درصد از افراد مبتلا به این بیماری را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

برخی از افراد مبتلا به ام اس عود کننده و فروکش کننده می‌توانند پس از چندین سال به ام اس پیش‌رونده ثانویه تبدیل شوند. DMT های موجود در حال حاضر تأثیر کمی در این مرحله از MS دارند، بنابراین بهتر است یک رژیم درمانی در مرحله اولیه عودکننده-فروکش کننده ایجاد شود. حدود 10 درصد از افراد مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس در شروع بیماری، به‌شکل پیش‌رونده (ام اس اولیه-پیش‌رونده) تشخیص داده می‌شوند.

آخرین تأییدیه‌های سازمان غذا و دارو آمریکا

Ocrelizumab (Ocrevus) .1 در سال 2017 توسط FDA مورد تأیید قرار گرفت. این دارو میزان عود و خطر پیشرفت ناتوانی در ام اس عود کننده-فروکش کننده را کاهش می‌دهد. همچنین این اولین DMT است که پیشرفت نوع پیش‌رونده اولیه ام اس را کند می‌کند.

2. در مارس 2018، داکلیزوماب (Zinbryta) از بازارهای سراسر جهان خارج شد. این دارو دیگر برای درمان ام اس مورد مصرف قرار نمی‌گیرد.

3. فینگولیمود گیلنیا Fingolimod (Gilenya) به روند بیماری ام اس کودکان کمک می‌کند. این دارو، پیش‌تر برای بزرگسالان تأیید شده بود، ولی در سال 2018، اولین DMT شناخته شد که برای درمان MS کودکان به تأیید رسید.

4. Siponimod (Mayzen) یکی از دیگر داروها برای بهبود بیماری ام اس بود که در سال 2019 توسط FDA تأیید شد. این قرص به‌صورت خوراکی مصرف می‌شود و برای انواع عود کننده-فروکش کننده و ثانویه-پیش‌رونده ام اس مورد استفاده قرار می‌گیرد. داروی سیپونیمود به کاهش عود و پیشرفت ناتوانی کمک می‌کند و یک درمان تعدیل کننده ایمنی است.

5. کلادریبین (Mavenclad) قرص خوراکی دیگری است که توسط سازمان FDA در سال 2019 برای درمان اشکال عودکننده-فروکش کننده و پیش‌رونده ثانویه ام اس به تأییدیه رسید. در آزمایش‌های بالینی، کلادریبین پیشرفت ناتوانی را کاهش داد. همچنین میزان عود بیماری را به‌طور قابل توجهی کم کرد. به‌دلیل خطرات ایمنی، کلادریبین معمولاً زمانی استفاده می‌شود که افراد نمی‌توانند داروهای دیگری را برای ام اس مصرف کنند یا زمانی که مصرف آن داروها مؤثر نیست.

6. Ocrelizumab (Ocrevus) اشکال عود کننده ام اس و ام اس پیش‌رونده اولیه (PPMS) را درمان می‌کند.

7. یکی دیگر از داروهای درمان بیماری MS، داروی دیروکسیمل فومارات (Vumerity) است که برای درمان RRMS، SPMS فعال و CIS تأیید شد. این دارو به دی متیل فومارات (Tecfidera) شباهت دارد؛ دی متیل فومارات یک DMT قدیمی است که در مصرف آن، عوارض جانبی گوارشی کم‌تری ایجاد می‌شود.

8. داروی اوزانیمود (زپوزیا) برای درمان CIS، RRMS و SPMS فعال در مارس 2020 تأیید شده‌اند. این جدیدترین DMT است که به بازار اضافه شده است.

9. پونزیمود (پانوری) در مارس 2021 توسط سازمان غذا و داروی آمریکا تأیید شد. در تحقیقات انجام گرفته، نشان داده شده است که دارو Ponvory عود سالانه انواع عودکننده ام اس را در مقایسه با تری فلونوماید 30.5درصد کاهش می‌دهد.بیماری ام اس درمان دارد

تلاش برای درمان های جدید بیماری MS

مطالعه بیشتر می‌تواند به نشان دادن نحوه عملکرد درمان های جدید ام اس و بهترین روش استفاده از آن‌ها، به‌عنوان بخشی از یک استراتژی درمان جامع کمک کند. اگرچه تحقیقات اولیه امیدوار کننده است، اما فواید، عوارض جانبی و ایمنی طولانی‌مدت داروهای جدید با تحقیقات بیشتر مشخص خواهد شد.

1- محققان در حال تحقیقات بیشتری در مورد نحوه عملکرد گروه DMT موجود برای کاهش عود و ضایعات مرتبط با ام اس در مغز هستند. مطالعات بیشتر تعیین خواهد کرد که آیا این مکانیسم‌ها، به‌طور بالقوه می‌توانند ناتوانی ناشی از این بیماری را به تاخیر بیندازند.

2- پیوند سلول های بنیادی نیز به‌عنوان یک درمان برای ام اس در حال ارزیابی است. محققان در حال بررسی این موضوع هستند که آیا از بین بردن سیستم ایمنی بدن و جایگزینی آن با سلول‌های بنیادی پیوندی، می‌تواند سیستم ایمنی را در افراد مبتلا به ام اس "بازنشانی" کند یا خیر.درمان ام اس چیست

درمان های تجربی در زمینه بیماری ام اس

چندین داروی دیگر در خط لوله تحقیقاتی کار می‌کنند. در مطالعات اخیر، برخی از این داروها برای درمان ام اس نویدبخش بوده است. نتایج یک کارآزمایی بالینی فاز 2 نشان می‌دهد که ibudilast ممکن است به کاهش پیشرفت ناتوانی در افراد مبتلا به ام اس کمک کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این دارو، سازنده قصد دارد، فاز 3 کارآزمایی بالینی را انجام دهد.

یافته‌های یک مطالعه کوچک در سال 2017 نشان می‌دهد که کلماستین فومارات ممکن است به بازیابی پوشش محافظ اطراف اعصاب در افراد مبتلا به اشکال عودکننده ام اس کمک کند. این آنتی هیستامین خوراکی در حال حاضر بدون نسخه موجود است، اما نه در دوز مورد استفاده در کارآزمایی بالینی. همچنان، تحقیقات بیشتری برای مطالعه فواید و خطرات بالقوه آن برای درمان ام اس مورد نیاز است.

درمان پیوند سلول های بنیادی خون‌ساز (HSCT) یک درمان جدید امیدوارکننده برای ام اس است که اکنون در حال مطالعه است. گرچه در حال حاضر تایید نشده است، اما علاقه در این زمینه روبه افزایش است و در آزمایشات بالینی در حال ارزیابی است. موارد گفته شده، تنها تعدادی از روش‌های درمانی است که در حال حاضر مورد مطالعه قرار گرفته‌اند.بیماری ام اس در زنان

پیشرفت در تحقیقات ژنوم انسان

برای درک علل و عوامل خطر ام اس، متخصصان ژنتیک و دانشمندان دیگر در حال بررسی ژنوم انسان برای یافتن سرنخ‌های تازه هستند. اعضای کنسرسیوم بین‌المللی ژنتیک MS بیش از 200 نوع ژنتیکی را شناسایی کرده‌اند که منبع قابل اعتماد مرتبط با ام‌اس است. به‌عنوان مثال، یک مطالعه در سال 2018 چهار ژن جدید مرتبط با این بیماری را شناسایی کرد. در نهایت، یافته‌هایی مانند این موارد، ممکن است به دانشمندان کمک کند تا استراتژی‌ها و ابزارهای جدیدی برای پیش‌بینی، پیشگیری و درمان ام اس ایجاد کنند.

مطالعات میکروبیوم روده

دانشمندان همچنین نقش باکتری‌ها و سایر میکروب‌های موجود در روده انسان را در ایجاد و پیشرفت ام اس بررسی کرده‌اند. این جامعه از باکتری‌ها، به‌عنوان میکروبیوم روده انسان شناخته می‌شود. گفتنی است، همه باکتری ها مضر نیستند؛ در واقع بسیاری از باکتری‌ها،‌ «دوستانه» در بدن ما زندگی می‌کنند و به تنظیم سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند.

وقتی تعادل باکتری‌ها در بدن انسان به‌هم نخورد، می‌تواند منجر به التهاب شود. این ممکن است به توسعه بیماری های خود ایمنی مانند ام اس کمک کند. تحقیقات در مورد میکروبیوم روده ممکن است به دانشمندان کمک کند تا از چگونگی ابتلای افراد به ام اس آگاه شوند. همچنین می‌تواند زمینه را برای رویکردهای درمانی جدید، از جمله مداخلات غذایی و سایر درمان‌ها هموار کند.

اخیراً داروهای جدیدی توسط دانشمندان تأیید شده است که برخی از آن‌ها در آزمایشات بالینی امیدوارکننده بوده‌اند. این پیشرفت‌ها به بهبود سلامت و آرامش‌خاطر بسیاری از افرادی که با این وضعیت زندگی می‌کنند، کمک خواهد کرد. همچنین این مطالعات، امیدها را برای درمان بالقوه ام اس تقویت می‌کند.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید: