در پنل رویداد تحول دیجیتال در حوزه سلامت الکترونیک چه گذشت؟

Blog Single

پنل «تحول دیجیتال در حوزه سلامت» با افراد شاخص حوزه سلامت الکترونیک، آرش برهمند، سردبیر ماهنامه پیوست به عنوان گرداننده پنل و - ژوبین علاقبند مدیرعامل مجموعه سرمایه‌گذاری لیان و رئیس هیئت مدیره دکتر دکتر، شاهین طبری مدیر عامل شرکت راهکارهای سلامت پدیدار و موسس چارگون، دکتر حنان حاج محمودی کارشناس حوزه سلامت الکترونیک و علیرضا کیانپور پژوهشگر تحول دیجیتال- و مدیر تحول دیجیتال مجموعه گلرنگ صورت گرفت. این رویداد در 18 شهریورماه 1400 و به همت شرکت راهکارهای سلامتی پدیدار برگزار شد.

پزشکان، به‌خصوص پزشکان جوان پذیرای ورود تکنولوژی به حوزه سلامت هستند

در آغاز این پنل و بعد از معرفی مهمانان، ژوبین علاقبند در پاسخ به پرسش آرش برهمند که آیا تصور عمومی صحیح است که بازارِ درمان پذیرای راه‌حل‌‌های تکنولوژیک نیست با اشاره به سابقه مدیریت خود در اسنپ گفت: زمانی که تکنولوژی وارد صنعت حمل و نقل شد بسیاری از افراد فعال این صنعت مانند راننده‌های آژانس از وضعیت ناراضی بودند و اعتراض می‌کردند و هم اکنون وضعیت مشابهی در دنیای سلامت در حال رخ دادن است. علاقبند با اشاره به اینکه پزشکان زیادی از دکتر دکتر استقبال کردند گفت: سیستم درمانی پذیرای تکنولوژی است اما نه تنها در ایران بلکه در کشورهای اروپای غربی و امریکا هم حجم دیجیتالی‌شدن فعالیت‌های غیردرمانی 15 تا 20 درصد بوده و درمان فقط حدود 7 درصد از این سهم را داشته است. او در ادامه افزود: پزشکان و به‌خصوص پزشکان جوان پذیرای تکنولوژی در حوزه سلامت هستند و کووید نقش شتابدهندگی داشته است.

حرکت کندتر تحولات سلامت دیجیتال به معنای سرعت رشد آهسته آن نیست

علاقبند ریشه حرکت دیرتر سلامت دیجیتال به دیگر صنایع را به رگولاتوری سخت و پیچیده آن نسبت داد. او گفت: نظام سلامت با جان انسان‌ها در ارتباط است و به همین دلیل پیچیدگی‌ها و سخت‌گیری‌های رگولاتوری بیشتری دارد. البته حرکت کندتر تحولات سلامت دیجیتال به معنای سرعت رشد آهسته آن نیست و ممکن است طی 4 یا 5 سال آینده این صنعت به 70 الی 80 درصد از رشد خود برسد.

فضای ذهنی جامعه پزشکی به تحول دیجیتال مثبت است

حنان‌ حاج‌محمودی در پاسخ به پرسش برهمند در مورد فضای ذهنی به تحولات دیجیتال در جامعه پزشکی گفت: سازمان نظام پزشکی نقش موثری در پیشبرد برنامه سلامت الکترونیک از سال 1398 داشته است. در اوایل هم پزشکان و هم داروخانه‌ها نسبت به تحولات سلامت الکترونیک مقاومت داشتند و یکی از دلایل این مقاومت هزینه تجهیزات سخت‌افزاری مورد نیاز بود که با گذر زمان و حمایت سازمان‌هایی مانند بیمه حل شده است. او در ادامه صحبت‌های خود افزود: اولین بخشی که به صورت جدی الکترونیکی شد داروخانه‌ها بودند و در آغاز برای نسخه‌های گران‌قیمت این اتفاق افتاد.

رویداد تحول دیجیتال

برای تمامی سیاستگذاران در سلامت الکترونیک نقشی تعریف شده است

حاج محمودی در ادامه سخنانش از همکاری نهادها گفت و اینکه برای تمامی سیاست‌گذاران نقشی تعریف شده است. وزرات بهداشت بستر پرونده الکترونیک سلامت را فراهم می‌کند؛ نظام پزشکی طراح امضای الکترونیک است؛ بیمه‌ها قوانین خود را در اختیار وزارت بهداشت قرار دادند تا همه از یک بستر الکترونیک تبادل شود. در انتها حاج‌محمودی بر مبنای درصد نسخ اعلام کرد که بیشترین درصد ارسال نسخه‌ها از جانب آزمایشگاه‌ها، داروخانه‌ها و در نهایت پرشکان است. او بیان کرد که در حال حاضر حدود 50 درصد نسخه‌های آزمایشگاهی به صورت الکترونیکی ارسال می‌شود که این درصد در داروخانه‌ها و پزشکان پایین‌تر است.

بیماران در 2021 تجربه خوبی از نظام درمان ندارند

در ادامه این پنل، کیانپور با توصیف شرایط پاندمی و تشابه آن با بحران آنفلوانزای اسپانیایی اوایل قرن بیستم گفت: تجربه بیماران در سال 2021 از سیستم درمانی مثبت نبوده است. بعد از پاندمی اوایل قرن بیستم درمان‌های مکملی مانند طب گیاهی جان گرفتند که پاسخی به سرخوردگی مردم از درمان‌های آن زمان بود و اکنون با همه‌گیری کرونا این پاسخ‌های جایگزین در تحول دیجیتال حوزه سلامت معنا می‌یابد. به ‌عنوان‌ مثال، یکی از بزرگترین مشکلات دوران همه‌گیری حضور بی‌دلیل بیماران به مراکز درمانی است که با ورود تحولات دیجیتال حذف خواهد شد. تحول دیجیتال فرایندی است که شروع شده و تا جایی که تمام المان‌های آن صنعت تغییر کند، ادامه دارد. کیانپور ساختار یکپارچه داده در نظام پزشکی را ضرورت نظام سلامت دیجیتال دانست.

وزارت بهداشت تنها رگولاتور نظام سلامت نیست

شاهین طبری در تبیین وضعیت رگولاتوری سلامت و برای درک بهتر شرایط حاکم برحیطه سلامت به مقایسه میان کسب و کارهای نظام بانکی با نظام سلامت پرداخت. در نظام بانکی، بانک مرکزی تصمیم گیرنده نهایی است اما وزارت بهداشت اینگونه نیست و مثلا در حوزه بیمه‌، تصمیم‌گیرنده کامل نیست. او در صحبت‌های خود بیان کرد که پزشکان در این سیستم اهمیت زیادی دارند و پزشکان انجمن‌ها را ایجاد کرده‌اند که این انجمن‌ها نقش تاثیرگذاری دارند. به همین دلیل نیاز به همکاری همه نهادها از سطح خرد یعنی پزشکان تا سطح کلان مانند وزارتخانه وجود دارد تا به نتیجه ایدئالی دست یافت. در ساختار سلامت شبکه‌ی پیچیده‌ای وجود دارد و باید اکوسیستم سلامت را خوب شناخت تا بتوان وارد آن شد.

برای برنامه‌ریزی‌های سالانه دارویی داده‌های موثقی وجود ندارد

طبری در ادامه سخنان خود با اشاره به آمار بالای دیابت در میان ایرانیان گفت به عنوان مثال هزینه دیابت در کشور ما به قدری بالاست که بر جی‌دی‌پی تاثیر می‌گذارد اما آمار نیاز به دارو بر چه اساسی تامین می‌شود؟ در حال حاضر ما افراد مبتلا را نمی‌شناسیم و بر مبنای گزارش‌های خرید از داروخانه برنامه‌ریزی می‌کنیم که اساس گزارش‌های داروخانه‌ای خطاست زیرا تعداد زیادی از داروهای درمانی به مقاصد غیردرمانی استفاده می‌شود. میزان خرید داریم اما ممکن است در بازار دیگری مصرف شود که ارتباطی با بیماران دیابتی ندارد.

اگر محصول مشکلی را حل کند سرمایه خودش جذب می شود

علاقبند در پاسخ به برهمند در خصوص اینکه تمایلی برای سرمایه‌گذاری بر صنعت سلامت وجود دارد یا نه؟ توضیح داد که این مسئله در دو سطح خرد و کلان قابل بررسی است. در سطح خرد نیاز بازار ایجاد شده است. در غرب حدود 77 درصد وقت پزشکی آنلاین گرفته می‌شود و در ایران هم شرایط مشابهی را شاهدیم. مثلا فرد علائم خود را سرچ می‌کند؛ پزشک خود را جستجو می‌کند و به سمت نوبت‌دهی آنلاین می‌رود. این علاقه‌مندی در در تمام دنیا از جمله ایران وجود دارد.

در سطح کلان واقعیت این است که در حال حاضر شرایط سرمایه‌ خوب نیست اما علاقبند تصریح کرد که اگر شرایط مناسب فراهم شود عطش زیادی برای سرمایه گذاری وجود دارد. او دلیل این عطش را بازار بکر و خلوت ایران دانست و در اینجاست که نگاه‌ها به تصمیم‌های دولتی در حیطه برجام و رفع تحریم ها است.

در انتهای این پنل میان سردبیر رسانه‌هایی مانند دیجیاتو، GSM، زومیت، پیوست و اعضای پنل تعامل و پرسش و پاسخ برگزار گردید. ویدیوهای مربوط به این پنل را از اینجا تماشا کنید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید: