جدیدترین تحقیقات به دست آمده در زمینه سرطان پانکراس

Blog Single

سرطان پانکراس یا لوزالمعده اغلب پیش‌آگهی ضعیفی دارد، اما یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که غربالگری افراد در معرض ریسک بالا می‌تواند این بیماری را زودتر کشف کند و طول عمر بیماران را افزایش دهد. محققان هشت مرکز پزشکی ایالات متحده دریافته‌اند که آزمایش‌های غربالگری سالانه برای بیمارانی که به‌دلایل ژنتیکی در معرض ریسک بالای سرطان پانکراس هستند، نتیجه‌بخش است.

از میان افرادی که از طریق غربالگری سرطان مبتلا تشخیص داده شده‌اند، بیشتر آن‌ها در مراحل اولیه سرطان قرار داشتند و بیش از 70 درصد آن‌ها همچنان بعد از گذشت پنج سال از سرطان پانکراس زنده بودند. اگر علاقه دارید از روند سرطان پانکراس به‌طور کامل مطلع شوید تا پایان همراه مداریو باشید.

بررسی آمار مرگ‌ومیر ناشی از سرطان پانکراس

به گفته محققان، برای بیماری مرگ‌باری مانند سرطان پانکراس این یک دستاورد مهم است، چراکه با وجود برخی پیشرفت‌های درمانی در سال‌های اخیر، تنها حدود 10 درصد از بیماران به مدت پنج سال زنده می‌مانند.

عمدتاً آمار بالای مرگ‌ومیر ناشی از سرطان پانکراس، به‌دلیل خاموش بودن علائم سرطان لوزالمعده است. تشخیص علائم این سرطان در بیشتر افراد، تنها پس از گسترش سرطان تشخیص داده می‌شوند. همچنین، برخلاف برخی سرطان‌های دیگر، هیچ آزمایشی وجود ندارد که بتوان با کمک آن برای غربالگری روتین تومورهای پانکراس در افراد بدون علامت استفاده کرد. بیش از دو دهه محققان دانشگاه جانز هاپکینز در حال مطالعه راه‌هایی برای غربالگری افراد در معرض خطر بالای این سرطان هستند.

افراد دارای ریسک بالا شامل چه کسانی می‌شود؟

گروه اول افرادی شناخته می‌شوند که حامل جهش‌های ژنی ارثی هستند. این گروه استعداد ابتلا به سرطان پانکراس را افزایش می‌دهند. گروه دوم کسانی که سابقه خانوادگی قوی برای ابتلا به این بیماری دارند.علائم سرطان پانکراس

تحقیقات دکتر مایکل گوگینز درباره سرطان پانکراس

غربالگری تومورهای پانکراس شامل اسکن‌های سالانه -اسکن ام‌آر‌آی یا سونوگرافی آندوسکوپیک- برای جستجوی علائم اولیه سرطان است. دکتر مایکل گوگینز، پرفسور و محقق ارشد مرکز تحقیقات سرطان پانکراس در جانز هاپکینز، گفت: «ما سال‌هاست که در حال گسترش آهسته و تدریجی این داده‌ها هستیم».

آخرین یافته‌های آن‌ها اخیراً در مجله آنکولوژی بالینی منتشر شده است و نتایج به‌دست آمده تأیید می‌کنند که غربالگری‌های منظم اغلب می‌توانند سرطان پانکراس را در مراحل اولیه تشخیص دهند. وقتی این اتفاق بیفتد، بیماران می‌توانند سال‌های بسیار بیشتری زندگی کنند.

گوگینز بیان کرد: «اگر از طریق غربالگری، شخص مبتلا به سرطان پانکراس مرحله یک تشخیص داده شود، پیامد بیماری به‌طور چشمگیری متفاوت خواهد بود». در حال حاضر، غربالگری افراد پرخطر در برنامه‌های تحقیقاتی برخی مراکز بزرگ پزشکی انجام می‌شود؛ هرچند محققان می‌خواهند این غربالگری به‌صورت گسترده انجام شود.

سرطان لوزالمعده ارتباطی به جهش ژنی دارد؟

یافته‌های جدید مبتنی بر آمار تقریبی 1500 بیمار است که در برنامه‌های غربالگری مرکز جانز هاپکینز یا یکی از هفت مرکز پزشکی دیگری که از سال 2014 شروع به غربالگری کرده‌اند، شرکت کرده بودند. تقریباً نیمی از شرکت‌کنندگان حامل جهش‌های ژنی مرتبط با سرطان پانکراس بودند. بقیه هیچ جهش شناخته شده‌ای نداشتند، اما سابقه خانوادگی قوی در ارتباط با این بیماری داشتند؛ اغلب دو یا چند نفر از بستگان درجه اول (والدین، خواهر/برادر یا فرزندشان) یا یکی از بستگان درجه یک و حداقل یکی از بستگان درجه دوم (خاله/عمه، عمو/دایی، مادربزرگ‌/پدربزرگ‌، نوه‌، خواهرزاده، برادرزاده یا خواهر/برادر ناتنی) به سرطان پانکراس مبتلا شده بودند.

از این گروه، 9 نفر از طریق غربالگری مبتلا به سرطان پانکراس تشخیص داده شدند. 7 مورد از این 9 نفر در استیج 1 سرطان بودند، یعنی زمانی که تومور محدود به پانکراس است و به‌طور بالقوه با جراحی قابل درمان خواهد بود. برای ارزیابی نرخ بقای درازمدت، تیم گوگینز یافته‌های بیماران دیگری را که در مطالعات غربالگری قبلی در هاپکینز شرکت کرده بودند، به داده‌های خود اضافه کردند.درمان سرطان پانکراس یا لوزالمعده

بررسی طول‌عمر تقریبی افرادی که سرطان پانکراس دارند

به‌طور کلی، 19 بیمار مبتلا به سرطان پانکراس در غربالگری تشخیص داده شدند. اکثر این بیماران (73 درصد از آن‌ها) پس از 5 سال هنوز زنده بودند و میانگین زمان بقای آن‌ها اندکی کمتر از 10 سال بود؛ نیمی از آن‌ها بیشتر از 10 سال به زندگی ادامه دادند و نیمی زودتر فوت کردند. این نتیجه، تضاد شدیدی با بیمارانی داشت که پس از انصراف از غربالگری منظم، مبتلا به سرطان پانکراس تشخیص داده شدند. اکثر این بیماران در زمان تشخیص، سرطان پیشرفته داشتند و میانگین بقای آن‌ها فقط 1.5 سال بود.

دکتر دانا کاردین، انکولوژیست مشغول به درمان سرطان پانکراس در مرکز پزشکی دانشگاه واندربیلت در نشویل، می‌گوید: «نتایج این غربالگری‌ها بسیار بهتر از حد معمول هستند».

کاردین در انجام این تحقیق شرکت نداشت و آن را پژوهش مهمی خواند. همچنین، اشاره کرد که برای در دسترس قرار دادن غربالگری به‌صورت گسترده، حتی برای افراد پر ریسک، چالش‌هایی وجود دارد. برای مثال، سونوگرافی آندوسکوپیک در همه جا انجام نمی‌شود و تفسیر اسکن‌های گرفته شده در طول غربالگری به تخصص نیاز دارد. طبق گفته کاردین آزمایش هرساله می‌تواند برای افراد دشوار باشد، هم از لحاظ هزینه و هم از لحاظ اضطراب ناشی از آن.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید:

0 دیدگاه

دیدگاه خود را وارد کنید