مداریو؛ راهکار جامع کلینیک‌ها و درمانگاه‌ها

Blog Single

سامانه مداریو در روند درمان سرپایی از صفرتاصد از مرحله نوبت‌دهی (حضوری و غیرحضوری) گرفته تا پذیرش و نسخه‌نویسی، همراه بیماران و درمانگران است. در اولین قدم، بیمار یا مراجعه‌کننده لازم است از کلینیک، مطب یا هر مرکز درمانی دیگر نوبت خودش را ثبت کند. بیمار بعد از دریافت نوبت به مرکز درمانی موردنظر مراجعه می‌کند؛ سپس با انجام محاسبات مالی، تعیین وضعیت بیمه (بیمه دارد یا خیر و نوع بیمه) و خدماتی که لازم است برای فرد ارائه شود، روند پذیرش بیمار ثبت می‌شود.

بیمار بعد از پذیرش می‌تواند در نوبت تعیین شده‌اش به اتاق پزشک مراجعه کند تا پروسه نسخه‌نویسی توسط پزشک انجام شود. در صورتی که خدمتی توسط پزشک برای بیمار ثبت شود، بیمار با مراجعه به بخش پذیرش می‌تواند خدمت خودش را دریافت کند. در این مقاله به شرح امکانات پذیرش مداریو پرداخته‌ایم تا پایان همراه مداریو باشید.

امکانات پذیرش مداریو

هر مرکز درمانی اعم از کلینیک، درمانگاه، شبکه بهداشت، مرکز مامایی برای استفاده از سامانه‌‌هایی به‌منظور ثبت و مدیریت نوبت‌ها، پذیرش بیماران و نسخه الکترونیک با چالش‌هایی مواجه است. از مهم‌ترین چالش‌های مراکز درمانی می‌توان به عدم یکپارچگی نرم‌افزار و نیاز به استفاده از نرم‌افزارهای متعدد برای انجام نوبت‌دهی، پذیرش و ثبت نسخه الکترونیک به‌صورت جداگانه اشاره کرد.

مداریو با برخورداری از خدمات و قابلیت‌های کارآمد در همه موارد در بخش درمان سرپایی همراه بیماران، پزشکان و مراکز درمانی است. در سامانه مداریو، مراکز درمانی و پزشکان می‌توانند به‌صورت هم‌زمان از قابلیت‌های نوبت‌دهی، پذیرش و نسخه‌نویسی مداریو بهره‌مند شوند. از ویژگی های مداریو سرویس یکپارچه (ثبت نوبت، پذیرش و نسخه‌نویسی)، امکان ثبت نسخه از یک درگاه، دسترسی به پرونده و سوابق بیمار، سهولت استفاده، امکان علامت‌گذاری داروها به‌عنوان اقلام پرمصرف، پشتیبانی حرفه‌ای و... می‌توان نام برد.

1.محاسبات مالی بر اساس قوانین بیمه تامین اجتماعی و بیمه سلامت

در سامانه مداریو نیازی به وارد کردن دیتا برای محاسبات مالی نیست. محاسبات مالی براساس قوانین بیمه‌های پایه، به‌شکل خودکار در سیستم مداریو وارد شده و به‌صورت دوره‌ای قوانین بیمه به‌روزرسانی می‌شود. مسؤل بیمه‌گر مراکز درمانی تنها لازم است، اطلاعات مربوط به قیمت تعرفه‌های خدمات آزاد را در سامانه ثبت کند. همچنین، در قسمت محاسبات مالی امکان مشاهده سهم سازمان، سهم بیمار، تخفیف و... نیز وجود دارد.

2.جلوگیری از مراجعه بیمار به دو مرکز درمانی به‌منظور دریافت یک خدمت در یک روز

در ابتدا باید گفت، این قابلیت مختص به بیماران با بیمه سلامت است. در صورتی که بیمار خدمت خودش را در یک روز از دو مرکز درمانی با بیمه سلامت دریافت کند، باتوجه به اینکه سیستم ارتباط لحظه‌ای با یکدیگر ندارند، مرکز درمانی دوم بابت این موضوع متضرر خواهد شد، چراکه بیمه سلامت تنها هزینه خدمت انجام شده توسط مرکز درمانی اول را در نظر می‌گیرد.

در سامانه مداریو اگر کد نسخه بیمه سلامت بیمار واکشی شود، مشخص خواهد شد خدمت موردنظر ثبت یا ارائه خدمت شده است یا خیر. به کمک این قابلیت از دریافت یک خدمت از دو مرکز درمانی در یک روز توسط سامانه مداریو جلوگیری می‌شود.

3.امکان پذیرش بدون نوبت قبلی

گاهی اوقات ممکن است، بیمار بدون نوبت از پیش تعیین شده به پذیرش مراجعه کند، در این صورت امکان پذیرش در همان لحظه وجود دارد. همچنین، با پذیرش بیمار یک نوبت به‌طور خودکار در سیستم با مشخصات موجود در پذیرش برای او ثبت می‌شود.

4.ارائه خدمت برای بیمار فاقد بیمه درمانی

در پذیرش سامانه مداریو علاوه بر پذیرش و ثبت خدمت بیماران بیمه تامین اجتماعی و بیمه سلامت، بیمارانی که فاقد پوشش بیمه درمانی هستند هم می‌توان پذیرش کرد. پذیرش بیماران آزاد در مداریو فقط از طریق نام کاربری بیمه سلامت یا خدمات درمانی انجام می‌شود. پزشک یا اعضای کادر مراکز درمانی می‌توانند با ورود به پذیرش مداریو در سریع‌ترین زمان و به‌سهولت فرایند پذیرش را انجام داده و برای بیمار، به‌صورت آزاد خدمت ثبت کنند.

5.ثبت و محاسبه ارزش‌های ریالی کالاهای مصرفی

طبیعتا در انبار هر مرکز درمانی یک سری اقلام مصرفی وجود دارد که روزانه اطلاعات مربوط به آن ثبت می‌شود. در مداریو امکان تعریف کالاهای مصرفی در بخش‌های مختلف یک درمانگاه، کلینیک و مطب وجود دارد؛ امکان ثبت، قیمت و تعداد موجودی کالاهای مصرفی در سامانه مداریو کاملا به‌شکل هوشمند انجام می‌شود. در زمان ثبت کالای مصرفی در مداریو این امکان وجود دارد که افراد کادر کلینیک یا پزشکان، وضعیت موجودی انبار را در لحظه مشاهده کنند.

6.امکان تعریف تعرفه‌ها به‌صورت دستی

در سامانه مداریو پزشک یا مسؤل پذیرش می‌تواند تعرفه‌ها را بر اساس نوع خدمت تعیین کند. پزشک یا منشی با ورود به بخش خدمات پرکاربرد، می‌توند ویزیت (هزینه ویزیت و سهم بیمار) و خدمت جدید ایجاد نماید. در صورتی که در بخش خدمات پرکاربرد، ویزیت و خدمتی برای پزشک تعیین نشود، در زمان پذیرش هزینه ویزیت و خدمت باتوجه به نوع تخصص پزشک و بیمه بیمار، طبق تعرفه‌های تصویب شده بیمه محاسبه می‌شود. در پذیرش مداریو امکان ویرایش و حذف هزینه پایه خدمت تعرفه بیمه‌ها از طریق آیکون مداد (ویرایش) و آیکون سه خط (حذف) وجود دارد.

7.دسترسی به گزارش پذیرش شدگان در بازه‌های زمانی دل‌خواه

در پذیرش مداریو می‌توان در کمترین زمان به گزارش پذیرش شدگان و گزارش مالی بیماران دسترسی پیدا کرد. برای مشاهده گزارش با انتخاب بازه زمانی مشخص شده، سیستم همه گزارش‌های موجود در آن بازه زمانی را نمایش می‌دهد. همچنین با استعلام کدملی بیمار، گزارش بیمار به‌صورت کامل نشان داده می‌شود.

8.دریافت خروجی از گزارشات به‌صورت فایل

مداریو برای سهولت کار افراد کادر درمان و مراجعه کنندگان، دو روش برای خروجی گزارش‌ها در نظر گرفته است. مسؤل پذیرش و درمانگران می‌توانند از طریق فایل پی‌دی‌اف (PDF) یا فایل اکسل (Excel) گزارش پذیرش بیماران را دریافت کنند.

در پذیرش مداریو این قابلیت فراهم شده تا از خروجی پی‌دی‌اف، پرینت گرفته شود؛ پرینت نسخه PDF را می‌توان در صورت نیاز برای کلینیک‌ها و درمانگران ارائه کرد. چنانچه از خروجی اکسل استفاده شود، فایل دانلود شده را می‌توان در نرم‌افزار‌های حسابداری وارد کرد.

9.تفکیک روش‌های پرداخت‌ها

برای حساب‌وکتاب هزینه‌ها، منشی با مشخص کردن گزینه روش‌های پرداختی، می‌تواند شیوه پرداخت ویزیت بیمار را به‌صورت نقدی، آنلاین، کارت‌خوان و سایر انتخاب کند. در بخش هزینه‌ها، صورت‌حساب بیمار به‌شکل جمع کل هزینه، جمع بیمه تکمیلی، جمع سهم سازمان، جمع سهم بیمار، تخفیف و مانده پرداخت نمایش داده می‌شود.

10.مشاهده جزییات پرداخت و عودت وجه به ازای هر پذیرش

گاهی ممکن است برای بیمار یا مراجعه کننده، خدمتی مانند آزمایش، تصویربرداری و... به‌اشتباه ثبت شود. بیمار می‌تواند با مراجعه به پذیرش به‌ازای آن خدمت، هزینه پرداخت شده را دریافت کند. گفتنی است، در سیستم مرکز درمانی، نام این خدمت با عنوان مرجوعی یا عودت وجه ثبت خواهد شد.

11.دسترسی به لیست بیماران پذیرش شده

با انتخاب هر یک از کارت‌ها در نوبت‌های جاری یا ویزیت شده، امکان دسترسی به اطلاعات مراجعه کننده مانند کدملی، شماره تلفن همراه، علت مراجعه از زبان بیمار، نوع ویزیت (حضوری یا از راه دور)، جمع کل و جمع پرداختی وجود دارد.

12.پرینت از صورت‌حساب و شرح پذیرش

از کاربردی‌ترین امکانات پذیرش مداریو تهیه پرینت از صورت حساب بیمار است. در صورت‌حساب پذیرش بیمار، مواردی ازقبیل نام پزشک، سهم بیمه، سهم بیمار، سهم بیمه تکمیلی، جمع کل و تخفیف نمایش داده می‌شود. همچنین تعداد و نام اقلام دارو، تعداد و نام کالای مصرفی، خدمت ثبت شده و هزینه آن‌ها در صورت‌حساب بیمار نشان داده می‌شود.

بیمار بیمه تکمیلی برای دریافت هزینه‌ها از بیمه تکمیلی، می‌تواند پرینت صورت‌حساب‌اش را از مسؤل پذیرش دریافت کند. مسؤل پذیرش با ثبت مهروامضای مرکز درمانی، پرینت صورت‌حساب پذیرش را به بیمار تحویل می‌دهد.

13.تسهیل در فرایند پذیرش و زمان انجام آن

سهولت در تجربه کاربری پزشک و سایر افرادی که از نرم‌افزار استفاده می‌کنند و همچنین ایجاد یک فضای تعاملی بین افرادی که در مرکز درمانی در حال فعالیت هستند. همراه با مداریو، همکاران کلینیک بدون هیچ‌گونه نگرانی و دغدغه از خدمات این سرویس برخوردار شده و از کارکردن با سامانه‌های مختلف و پراکنده رهایی پیدا می‌کنند.

در سرویس مداریو پزشکان و مراکز درمانی از روال کاری متفاوت، رابطه کاربری‌های متفاوت بی‌نیاز می‌شوند. همچنین گردش اطلاعات نیز به ساده‌ترین شکل انجام می‌پذیرد و این روند باعث افزایش سرعت‌عمل در فرایندهای مختلف در یک مرکز درمانی می‌شود.

14.از دیگر امکانات پذیرش مداریو

  • کاهش مغایرت محاسبات مالی در آخر ماه
  • ثبت شرح‌حال بیمار پیش از مراجعه به اتاق پزشک
  • امکان تعیین وضعیت بیمار

در روند درمان باید دغدغه و تمرکز اصلی پزشک روی درمان بیمار باشد. به همین منظور لازم است، پزشک درگیر موارد کاربردی و زیرساختی نرم‌افزار نشود و بدون دردسر به درمان بپردازد. مداریو با تسهیل در فرایند پذیرش و زمان انجام آن (ثبت خدمات، کالای مصرفی، مشاهده ارزش ریالی خدمات و محاسبات تمام اتوماتیک در نرم‌افزار) در تلاش است به جامعه پزشکی کمک کند.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید: