حذف دفترچه بیمه تأمین‌ اجتماعی و نسخه الکترونیک: آنچه نیاز است بدانید

Blog Single

از ابتدای اسفند ماه سال 1399 چاپ دفترچه‌های بیمه تأمین‌اجتماعی متوقف شد. توقف چاپ دفترچه به این معنا است که بیمه‌شدگان می‌توانند تا آخرین برگه دفترچه خود را استفاده کنند اما بعد از اتمام برگ‌‌های دفترچه دیگر نیازی نیست برای دریافت دفترچه جدید به سازمان تأمین‌اجتماعی مراجعه کنند.

بدون دفترچه بیمه تأمین‌ اجتماعی احراز هویت چگونه صورت می‌پذیرد؟

مراجع با داشتن

  • کارت ملی
  • شناسنامه
  • جلد دفترچه بیمه (حتی بدون هیچ برگه‌ای)

می تواند به موسسات تشخیصی و درمانی مراجعه کند.

موارد خاص

  • برای نوزادان فاقد کد ملی تا زمان صدور شناسنامه و حداکثر تا 1 ماه پس از تولد از طریق کد ملی مادر می توانند خدمات دریافت کنند.
  • احراز هویت اتباع خارجی با استفاده از کد اختصاصی موجود در جلد دفترچه آنها انجام می‌گیرد. اتباع خارجی جدید نیز می توانند با ارائه شماره اختصاصی فراگیر (فیدا) از خدمات درمان بهره‌مند شوند.
  • برای ارائه خدمات اورژانسی نیاز به احراز هویت بیمار در بدو ورود نبوده و در حین درمان روند احراز هویت پیگیری می‌شود.

آیا حذف دفترچه فقط برای تجویز دارو کاربرد دارد؟

خیر. حذف دفترچه بیمه اقدامی سراسری است. بیمار علاوه بر دارو برای

  • ویزیت
  • آزمایشگاه تشخیص طبی
  • تصویربرداری
  • و فیزیوتراپی

می تواند به مطب، کلینیک یا بیمارستان مراجعه کند.

با حذف دفترچه بیمه تأمین‌ اجتماعی پزشکان چگونه باید نسخه ثبت کنند؟

پزشکان با استفاده از سامانه نسخه‌الکترونیک تأمین‌اجتماعی می‌توانند ثبت نسخه انجام بدهند. در صورت عدم امکان یا تمایل پزشکان به استفاده از سامانه نسخه الکترونیک؛ می‌توانند نسخه بیمه شدگان تأمین اجتماعی را در سرنسخه برای آنان بنویسند و سرنسخه پزشکان مشابه با صفحات دفترچه‌‎های کاغذی دارای اعتبار خواهدبود.

آیا برای ثبت نسخه الکترونیک فقط باید از طریق سامانه تأمین‌ اجتماعی اقدام کرد؟

خیر. پزشکان با بیمه‌های مختلفی طرف قرارداد هستند. به همین دلیل سازمان‌های بیمه پایه با برخی از شرکت‌های نرم‌افزاری مورد تأیید وزرات بهداشت قرارداد دارند تا پزشکان بتوانند از یک سامانه واحد ثبت نسخه انجام دهند. این نرم‌افزارها مانند نرم‌افزار مداریو به دلیل اتصال به بیمه‌های پایه باعث می‌شوند پزشکان از یک درگاه واحد در بیمه‌های مختلف مانند بیمه‌سلامت و تأمین اجتماعی ثبت نسخه انجام دهند علاوه بر ثبت نسخه الکترونیک، این نرم افزارها تمامی نیازمندی‌های مطب و کلینیک مانند پذیرش، نوبت‌دهی و ارجاع بیمار را دارا هستند. برای ثبت‌نام رایگان کلیک کنید.

پرونده الکترونیک سلامت چیست و چه ارتباطی با نسخه الکترونیک دارد؟

پرونده الکترونیک سلامت مفهومی بسیار گسترده‌تر از نسخه الکترونیک است. در نسخه الکترونیک پزشک تنها ثبت دارو یا نسخه انجام می‌دهد ولی در پرونده الکترونیک سلامت اطلاعات گسترده‌تری در دسترس درمانگران قرار می‌گیرد. برای مشاهده ظرفیت‌های پرونده الکترونیک سلامت تماشای این ویدیو را از دست ندهید.

چه روش‌های برای استعلام استحقاق درمان وجود دارد؟

1-ابتدا باید به سایت سازمان تأمین اجتماعی برای ایجاد حساب کاربری به نشانی eservices.tamin.ir مراجعه کنید.

2-مراجعه به سایتmedical.tamin.ir، ورود کدملی و مشاهده وضعیت پوشش بیمه درمان
روش دوم: شماره‌گیری #۱۴۲۰*۴*، انتخاب گزینه ۱ (استعلام اعتبار درمانی) و ورود کد ملی
روش سوم: شماره‌گیری #۱*۱۴۲۰*۴*، ورود کد ملی و مشاهده وضعیت پوشش بیمه درمان
روش چهارم: استفاده از اپلیکیشن موبایل، مراجعه به سایت pwa.tamin.ir، ورود کد ملی و مشاهده وضعیت

روش پنجم: شماره‌گیری #۱۶۶۶*، انتخاب گزینه ۱ (استحقاق‌سنجی)، ورود کد ملی و مشاهده وضعیت پوشش

3- در مواردی که بیمه‌شده بر اساس نتایج دریافتی از روش‌های فوق یا اعلام مراکز درمانی، فاقد استحقاق درمان است، در صورت اعتراض می‌تواند موضوع را از طریق سامانه ۱۴۲۰ پیگیری کند.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید: