راهکارهایی برای مقابله با خستگی در پزشکی از راه دور یا تله مدیسین

Blog Single

بیشتر از یک‌سال است که از همه‌گیری ویروس کرونا می‌گذرد. در این دوران، پزشکی از راه دور در خدمت بیماران زیادی قرار گرفته و برای بسیاری از مشاوره‌های سلامت‌محور نیازی نیست که افراد به بیمارستان یا کلینیک مراجعه کنند. پزشکان از خانه یا مطب پشت مانیتور می‌نشینند و به بیماران مشاوره‌های درمانی می‌دهند. پزشکی از راه دور مانند هر نوع کاری ممکن است باعث خستگی شود. منظور از خستگی در اینجا (Tire) نیست زیرا این نوع خستگی با خواب و استراحت کافی حل می‌شود. در اینجا صحبت از خستگی (درماندگی) (Fatigue) است. این نوع خستگی یا درماندگی ممکن است باعث بیماری‌های جسمی، روانی، فرسودگی شغلی،‌ استرس و اضطراب شود. همراه مداریو بمانید تا با راهکارهایی برای حل این مشکل آشنا شوید.

مشکل کجاست؟

تجسم کنید که روز خود را آغاز می‌کنید. شما پای مانیتور نشسته‌اید و ایمیل چک می‌کنید؛ اطلاعات خود را بررسی می‌کنید؛ نرم‌افزار پرونده الکترونیک سلامت را اجرا می‌کنید و نسخه‌های الکترونیکی ثبت‌ شده را بررسی می‌کنید. بیماران با شما تماس می‌گیرند و از راه دور به آن‌ها مشاوره می دهید. بله. شما ساعت‌هاست که به صفحه‌ی مانیتور خیره شده‌اید. اینجاست که اگر روزها و ماه‌هایِ پیاپی این برنامه زندگی‌تان شود احتمالاً خستگی به سراغتان می‌آید.

از گروهی از افراد فعال در توییتر پرسیدند که در زمان خستگی با ابزاری مانند زوم چه‌کاری انجام می‌دهند؟

بسیاری از آن‌ها گفتند که مانیتور خود را خاموش می‌کنند، از جای خود بلند می‌شوند و قدم می‌زنند؛ آیا شما در مقام یک پزشک و در حین مشاوره می‌توانید اینکار را بکنید؟

تله مدیسین می‌تواند منجر به خستگی و فرسودگی شغلی شود.

خستگی؟ درماندگی کاری؟ نشستن و صحبت با مراجع که زحمتی ندارد. سلامت از راه دور رواج زیادی پیداکرده و اگر معایب کاری آن درک نشود منجر به تجربه‌های منفی برای درمانگران و مراجعین می‌شود.

برای کاهش میزان خستگی از روش‌های زیر یاری بگیرید.

  1. زمانی برای استراحت (زنگ تفریح)

بین جلسه‌های مشاوره خود وقت استراحت بگذارید. اگر به‌صورت پیوسته جلسه می‌گذارید حتماً بین آن‌ها زمانی را به استراحت اختصاص بدهید. در مدرسه، بعد از هر ساعت کلاسی معمولاً 15 دقیقه به‌ عنوان زنگ تفریح در نظر گرفته می‌شود که راهی عالی برای انرژی گرفتن و بالا رفتن توانایی‌هایِ ذهنی دانش آموزان است. زمان استراحت از جای خود بلند شوید و حرکات کششی انجام دهید. به دورترین نقطه اتاق و مطب نگاه کنید تا چشمانتان استراحت کنند.

  1. تفریح در محیط‌های روباز

چه در مطب و چه در خانه، شما مدام در محیطی سربسته هستید. مطمئن باشید که در طی روز زمانی را برای بیرون رفتن از خانه و پیاده‌روی کوتاهی اختصاص می‌دهید. کم‌ تحرکی باعث کاهش سوخت‌وساز بدن می‌شود. مثلاً در امریکا حدود 44 درصد از درمانگران مرد دچار اضافه‌ وزن هستند. رعایت سبک زندگی سالم، علاوه بر سلامتی فردی، به ایجاد حس اعتماد میان شما و بیماران نیز کمک می‌کند.

  1. مدیریت زمان

ترتیب انجام کارهای روزانه تأثیر چشمگیری بر کمیت و کیفیت آنچه که از زندگی به دست می‌آوریم دارد. برای مدیریتِ بهتر زمان، اهداف خود را مشخص کنید. برای اهداف شغلی خود برنامه‌ریزی داشته باشید. به‌ عنوان‌ مثال، در هفته چند ساعت قصد فعالیت در بستر تله مدیسین دارید؟ چه زمانی را به یادگیری باید اختصاص دهید؟ فناوری با سرعت بالایی در حیطه سلامتی در حال رشد است آیا برای یادگیری فناوری زمان می‌گذرانید؟ وظایف خود را به مهم و فوری، مهم یا فوری و نه مهم و نه فوری تقسیم کنید. در پایان هر روز کار خود را بررسی کنید و ببینید کدام کارها را انجام دادید. اگر کاری بیش‌ از حد تکراری باشد ممکن است منجر به فرسودگی شغلی شود.

  1. ارگونومی مناسب

ارگونومی از دو کلمه یونانی «ارگون» به معنای کار و «نوموس» به معنای قاعده و قانون مشتق شده است اما در اصطلاح کاربردی، علم ارگونومی مجموعه دانشی است که از تلفیق علوم زیستی، فیزیولوژی انسانی، سیستم‌ها و طراحی مشاغل و محیط کار با توجه به در نظر گرفتن توانایی‌های جسمانی فکری و محدودیت‌ها و علائق انسان‌ها طراحی می‌شود. شما در مقام درمانگر بهتر از هر کسی ویژگی‌های خود را می‌شناسید. در زمان مشاوره‌درمانیِ از راه دور به ارگونومی محیط توجه کنید. صندلی و میز استاندارد نیاز اولیه شماست. رعایت اصول ارگونومی را در برنامه خود بگنجانید. برخی از ابزارهای ارگونومی می‌تواند به شما کمک کند که تخمینی از مدت‌ زمان نشستن و راه رفتن روزانه به دست آورید.

برداشت از: medicalfuturist

با دوستانتان به اشتراک بگذارید: