بررسی واکسن جدید کرونا - آیا ویروس کرونا درمان دارد

Blog Single

حداقل برخی از بزرگسالان آمریکایی ممکن است در پاییز امسال واکسن‌های به‌روز شده کووید-19 را دریافت کنند، زیرا طبق تصمیم مشاوران دولت در روز سه‌شنبه، زمان آن رسیده است که دوزهای تقویت‌کننده واکسن کووید تغییر یابند تا مطابقت بهتری با جدیدترین سویه‌های ویروس داشته باشند.

از آنجایی که هیچ راهی وجود ندارد که بدانیم این ویروس سریع‌الجهش تا پاییز چگونه تکامل می‌یابد، مشاوران سازمان غذا و دارو در تلاش و تقلا برای تصمیم‌گیری در مورد چگونگی تغییر واکسن هستند. این موضوع به خصوص از آن جهت اهمیت دارد که افرادی که دوزهای تقویت‌کننده حال حاضر را دریافت می‌کنند، به شدت در برابر بدترین پیامدهای کووید-19 محافظت می‌شوند.

در نهایت گروه تصمیم‌گیری کووید-19 با 19 رای موافق در مقابل 2 رای مخالف، تصویب کرد که دوزهای تقویت‌کننده کووید-19 باید حاوی نسخه‌ای از نوع بسیار مسری اومیکرون باشند تا به این ترتیب برای کمپین تقویت‌کننده پاییز آماده باشیم. در ادامه این مقاله با مداریو همراه شوید تا از آخرین یافته‌های ساخت واکسن کووید 19 آگاهی کسب کنید.

نظر دکتر پیتر مارکس درباره ویروس کرونا

دکتر مارک سایر، یکی از مشاوران سازمان غذا و دارو می‌گوید: «اگر بیشتر صبر کنیم، در موقعیت بدی خواهیم بود». سازمان غذا و داروی آمریکا باید دستورالعمل دقیق تهیه واکسن را تعیین کند، اما واکسن مورد انتظار یک واکسن ترکیبی است که محافظت در برابر اومیکرون یا برخی از شاخه‌های جدیدتر آن را به واکسن اصلی اضافه می‌کند.

دکتر پیتر مارکس، رئیس بخش واکسن سازمان غذا و داروی آمریکا گفت: «هیچ‌یک از ما یک گوی بلورین برای دیدن آینده و شناسایی سویه تهدیدکننده بعدی ویروس کرونا نداریم، اما حداقل می‌توانیم کاری کنیم که سیستم ایمنی بتواند به جای سویه‌های خیلی قدیمی‌تر ویروس، توانایی بیشتری در واکنش به سویه‌های در گردش پیدا کند».

مشخص نیست که دوزهای تقویت‌کننده بهینه‌سازی شده به چه کسانی ارائه می‌شود و ممکن است فقط برای افراد مسن یا کسانی که در معرض خطر بالاتری هستند، توصیه شود. اما انتظار می‌رود سازمان غذا و دارو ظرف چند روز در مورد محتوای واکسن جدید تصمیم بگیرد و پس از آن فایزر و مدرنا باید فرایند کسب مجوز برای دوزهای به روز شده را شروع کنند. همزمان مقامات بهداشتی باید در مورد استراتژی پاییز تصمیم‌گیری کنند.درمان کرونا امیکرون

اولین واکسن کوئید 19 به اومیکرون پاسخ نداد!

واکسن‌های فعلی کووید-19 جان میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان نجات داده است. کسانی که دوز تقویت کننده واکسن‌های استفاده شده در ایالات متحده را دریافت کرده‌اند، همچنان محافظتی قوی در برابر بستری شدن در بیمارستان و مرگ دارند، اما با ظاهر شدن سویه اومیکرون توانایی واکسن در جلوگیری از عفونت به‌طور قابل توجهی کاهش یافته است.

در زمستان جهش اومیکرون باعث موج بیماری شد؛ اکنون با شاخه‌های اومیکرون که از لحاظ ژنتیکی متمایز از آن هستند، جایگزین شده است. بر اساس گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا، در حال حاضر دو خویشاوند جدید اومیکرون به نام‌هایBA.4 و BA.5نیمی از موارد ابتلا در ایالات متحده را تشکیل می‌دهند.

علاوه بر این، فایزر و مدرنا از قبل در حال تولید دوزهای تقویت‌کننده‌ای بودند که محافظت در برابر اولین سویه اومیکرون را به واکسن اصلی اضافه می‌کرد. واکسن‌های ترکیبی آن‌ها، واکسن‌های «دو ظرفیتی» نامیده‌ می‌شوند؛ واکسن‌های دو ظرفیتی، سطح آنتی‌بادی‌هایی که قادر به مبارزه با سویه اومیکرون هستند، به‌طور قابل توجهی افزایش داده است (یعنی به مقداری بیشتر از زمانی که فقط یک دوز دیگر از واکسن اصلی تزریق شود).

ساخت واکسن های کووید 19 برای مقابله با امیکرون

هر دوی این شرکت‌ها دریافتند که واکسن‌های بهینه‌سازی شده محافظت قابل توجهی در برابر سویه‌های نگران‌کننده BA.4 و BA.5 نیز ارائه می‌کنند، اما نه به اندازه محافظتی که در برابر اومیکرون ارائه می‌دهند. بسیاری از دانشمندان از رویکرد ترکیبی حمایت می‌کنند، زیرا مزایای اثبات شده‌ واکسن‌های اصلی که شامل محافظت در برابر سایر سویه‌های ظاهر شده در طول همه‌گیری است، حفظ می‌کند.

اما سوالی که سازمان غذا و دارو با آن مواجه است، تغییر در دستورالعمل ساخت دوز تقویت‌کننده است. هر دو شرکت مدرنا و فایزر اعلام کردند که تا اکتبر تعداد زیادی واکسن ترکیبی دارای محافظت در برابر اومیکرون خواهند داشت، اما مدرنا می‌گوید تغییر واکسن برای هدف گرفتن جدیدترین شاخه‌های اومیکرون ممکن است تولید آن را یک ماه دیگر به تعویق بیندازد.

آنچه تصمیم‌گیری را پیچیده‌تر می‌کند این است که تنها نیمی از آمریکایی‌های واکسینه شده دوز تقویت‌کننده را که آن‌قدر مهم است، دریافت کرده‌اند. در حالی که سازمان غذا و دارو می‌گوید محافظت در برابر بستری شدن برای افراد مسن‌تر کمی کاهش یافته است، اما به نظر می‌رسد دوز تقویت‌کننده دوم که برای افراد 50 ساله و بالاتر توصیه شده است، سطح محافظت را دوباره بالا می‌برد. با این حال، تنها یک چهارم از کسانی که واجد شرایط دوز تقویت‌کننده دوم هستند، آن را دریافت کرده‌اند.آیا کرونا تمام شده

آیا مردم آمریکا به واکسن های کوئید 19 روی خوش نشان دادند؟

پیتر مارکس می‌گوید: «ما امیدواریم با تغییر واکسن‌ها بتوانیم مردم را متقاعد کنیم که برای تقویت پاسخ ایمنی خود و کمک به جلوگیری از یک موج دیگر، آن دوز تقویت‌کننده جدید را دریافت کنند».

از آن سو، تدارکات لازم چالش‌برانگیز خواهد بود. بسیاری از آمریکایی‌ها هنوز اولین واکسن‌های خود را دریافت نکرده‌اند، از جمله بچه‌هایی که به تازگی واجد شرایط دریافت واکسن شدند و مشخص نیست. با این اوصاف نمی‌توان تشخیص داد که بهینه‌سازی دوزهای تقویت‌کننده در نهایت منجر به تغییر در واکسن اولیه شود یا خیر. طبق گفته‌های مشاوران سازمان غذا و دارو، مطالعه تاثیر واکسن به‌روز شده در کودکان نیز مهم است.

آیا می‌توان امید به ساخت دوز تأثیرگذار واکسن کرونا داشت؟

یک شرکت سوم به نام نوواوکس (Novavax)، در انتظار دریافت مجوز برای تولید یک نوع سنتی‌تر از واکسن کووید-19 است؛ این واکسن‌ از نوع مبتنی بر پروتئین است. نوواوکس استدلال کرد که ساخت دوز تقویت‌کننده از یک نوع معمولی نوید یک پاسخ ایمنی خوب را در برابر سویه‌های جدید اومیکرون می‌دهد، بدون اینکه نیازی به تغییر دستور ساخت دوز تقویت‌کننده باشد.

مشاوران سازمان بهداشت جهانی اخیراً گفته‌اند که واکسن‌های بهینه‌سازی شده برای اومیکرون اگر تنها به‌عنوان تقویت‌کننده استفاده شوند بیشترین مزیت را خواهند داشت (در صورتی که دوزهای اصلی واکسن دریافت شود). دکتر کانتا سابارائو، ریاست کمیته سازمان بهداشت جهانی اظهار داشت: «ما نمی‌خواهیم جهان اعتماد خود را به واکسن‌هایی که در حال حاضر در دسترس هستند از دست بدهد».

با دوستانتان به اشتراک بگذارید:

0 دیدگاه

دیدگاه خود را وارد کنید