زندگی نامه دکتر مسلم بهادری - استاد ممتاز و پرافتخار ایران

Blog Single

همواره تاریخ به ما اثبات کرده است، نام و سرگذشت انسان‌های بزرگ در تاریخ خواهد ماند. یکی از چهره‌های برجسته و ماندگار ایران، پروفسور مسلم بهادری است. استاد بهادری، زاده دِه زنگیشامحله در استان مازندران بود که برای طی کردن دوره ابتدایی، به‌همراه خواهر و شوهر خواهرش راهی تهران شد. زندگی پروفسور مسلم با اتفاقات تلخ‌وشیرین بسیاری همراه بود.

با همه پستی و بلندی‌هایی که بر سر راه دکتر بهادری قرار داشت، او توانست پس از اتمام تحصیلات عالیه به منصب‌ها، جوایز و افتخارات بی‌شماری دست یابد. اگر علاقه دارید با زندگی نامه پروفسور مسلم بهادری آشنا شوید، با این مقاله از مداریو همراه باشید.

دوران کودکی پروفسور بهادری

پروفسور مسلم بهادری در سال ۱۳۰۵ در روستای زنگیشامحله، دهستان گلیجان از توابع تنکابن استان مازندران دیده به جهان گشود. تحصیلات دکتر مسلم بهادری محدود به بزرگ‌سالی نبود و فعالیت ایشان از پنج-شش سالگی با حفظ سوره‌هایی از قرآن کریم آغاز شد. دکتر بهادری در سال ۱۳۱۵ همراه با خواهر و همسر خواهرش به تهران رفت تا بتواند تحصیلات ابتدایی را در این شهر سپری کند.

استاد بهادری این فصل از زندگی‌اش را این‌گونه بازگو کرد: « برای من در این شش سال امکان سفر به تنکابن و دیدن پدر و مادرم به‌جز یک‌بار وجود نداشت. تابستان‌ها، چون مدارس تعطیل بود، به‌عنوان شاگرد و پادو در مغازه‌های محل کار می‌کردم. در پنجم ابتدایی سال ۱۳۲۰ کشور ما توسط دولت‌های روس وانگلیس اشغال شد، اما درس دبستان متوقف نشد و خانواده با وجود مشکلات فراوان اجتماعی و اقتصادی در ادامه تحصیل‌ام کوتاهی نکردند. گرچه قرار بود فقط دوره ابتدایی را بخوانم، ولی با وجود کوتاهی امکانات معیشتی و دردسرهای ناشی از اشغال و... موفقیت در تحصیل و اصرار مدیر محترم مدرسه‌ام، مرحوم خلیل ستوده که ایشان نام مرا در دبیرستان ادیب ثبت کرد به تحصیل ادامه دادم. »

تحصیل در زمان جنگ جهانی دوم

یکی از اتفاقات مهمی که در دوران نوجوانی (متوسطه دوم) دکتر بهادری هم‌زمان شد، شروع جنگ جهانی دوم بود. پروفسور مسلم از آن دوره، این چنین روایت کرده است: « باوجود جنگ جهانی دوم وهجوم متفقین به ایران و چپاول منابع اقتصادی کشور و به‌ویژه تصرف بخش اعظم استان‌های شمالی ایران، ارتباط من با خانواده‌ام در تنکابن بسیار سخت شد. همچنین زندگی در تهران دشوار بود و ما در منتهای مشقت و گرفتاری زندگی می‌کردیم. در این میان با دلسوزی‌های وافر خواهرم و همسرش برای من، به تحصیل ادامه می‌دادم و دوره اول و دوم متوسطه را در دبیرستان ادیب، واقع در کوچه نکیسا منشعب از فردوسی گذراندم. بعد از آن، کلاس دوازده را در دبیرستان مروی به پایان رساندم.»

در ادامه ایشان نقل کرد: «در تمام سال‌های تحصیل‌ام جزو شاگردان ممتاز بودم و در امتحانت نهایی نفر اول تا سوم شناخته می‌شدم؛ همچنین موفق به اخذ جوایزی در این راستا شدم. همکلاسی‌های من در این دوره مرحومان نادر نادرپور، فریدون مشیری، یزدگردی و مجید دوامی بودند.» استاد مسلم بهادری در تعطیلات تابستان‌‌ سال‌های مدرسه، در مغازه‌ها شاگردی می‌کردند. ایشان در سه سال آخر، طریقه نسخه‌پیچی و نحوه آمپول زدن به بیماران را آموخت.

پزشکان بزرگ ایران

تحصیلات دانشگاهی دکتر مسلم بهادری مصادف با ملی شدن نفت

شرایط اجتماعی و سیاسی حاکم در آن زمان، مسلم بهادری را مثل بسیاری از جوانان به عرصه مبارزه سیاسی و اجتماعی کشاند. مسلم بهادری در سال ۱۳۲۷ وارد دانشکده پزشکی دانشگاه تهران شد؛ وی یکی از رهبران دانشجویی مبارزات ملی شدن صنعت نفت به رهبری دکتر مصدق بود. پس از واقعه ۲۸ مرداد ۱۳۳۲، دستگیر و روانه زندان شد؛ این دست‌گیری منجر شد، جناب بهادری نتواند در کنکور انترنی شرکت کند. با این حال، روزگار روی خوشی به روی دکتر بهادری نشان داد و اساتید پروفسورعدل، پروفسور شمس، دکتر قریب و دکتر صادق عزیزی هر کدام ایشان را به‌عنوان انترن پذیرفتند.

مهاجرت استاد مسلم بهادری به انگلستان برای تحصیل

استاد بهادری در سال ۱۳۳۳ از دانشکده پزشکی تهران فارغ‌التحصیل شد. وی بعد از شرکت در آزمون دستیاری رشته آسیب‌شناسی آزمایشگاه مرکزی آسیب شناسی دانشگاه تهران، شروع به کار کرد و تخصص آسیب‌شناسی را در سال ۱۳۳۶ کسب نمود. دکتر بهادری با شرکت در آزمون بورس شورای فرهنگی بریتانیا و قبولی در آن به انگلستان رفت.

وی به مدت ۱۸ ماه تحصیل در کاردیف و لندن، فوق تخصص پاتولوژی قلب و ریه را دریافت نمود. گفتنی است، در آن دوره هیچ‌کس به‌جز استاد بهادری موفق به کسب این جایگاه نشده بود. فعالیت‌های علمی دکتر بهادری در انگلستان زمینه‌ساز به‌دست آوردن یک افتخار بزرگ برای ایشان شد؛ بدین‌سبب استاد دکتر مسلم بهادری توانست عضو رسمی انجمن پاتولوژیست‌های انگلیس شود.

پایان مهاجرت تحصیلی و ادامه فعالیت در دانشگاه

تحصیل در انگلستان پایان راه دکتر بهادری نبود، بلکه نقطه آغاز زندگی ایشان بود. وی پس از به اتمام رساندن تحصیل و کسب افتخارات بالاتر، در سال ۱۳۳۹ به ایران بازگشت و در دانشگاه تهران شروع به فعالیت کرد.

ایجاد آزمایشگاه آسیب‌شناسی در بیمارستان‌ها

از اقدامات مهم استاد بهادری ایجاد آزمایشگاه آسیب‌شناسی در بیمارستان‌ها بود. در رابطه با این موضوع، ایشان گفته بود: «تا قبل از سال ۱۳۴۷ آزمایشگاه آسیب شناسی فقط در دانشکده پزشکی وجود داشت و همه بیمارستان‌های دانشکده، از وجود این آزمایشگاه بی‌بهره بودند. اولین اقدام من در استادی، ایجاد آزمایشگاه دربیمارستان‌ها بود؛ بدین‌سبب خود به تاسیس این آزمایشگاه در بیمارستان سینا اقدام کردم. باتوجه به اینکه معاون دانشکده هم بودم، اقدام به تاسیس آزمایشگاه آسیب‌شناسی در بقیه بیمارستان‌ها نمودم و از استادان و دانشیاران مقیم در آزمایشگاه مرکزی خواهش کردم و پذیرفتند که آن آزمایشگاه‌ها را اداره کنند. اکنون در کشور، بیمارستانی نیست که فاقد این آزمایشکاه باشد.»

در ادامه دکتر بهادری گفت: «فعالیت‌های من، منحصر به مسائل علمی وابسته به رشته تخصصی‌ام نبود؛ توسعه و گسترش دانشکده‌های پزشکی کشور، یکی از اقدامات من بود. بعد از مراجعت سفر علمی دوم از آمریکا، به دعوت وزارت علوم و سازمان سنجش آموزش کشور و موافقت دانشگاه تهران در سمت معاونت امور دانشگاه‌های سازمان سنجش، به فعالیت‌های خود در توسعه دانشگاه‌ها ادامه دادم. در این زمان توانستم هفت دانشکده پزشکی به دانشگاه‌های فاقد دانشکده پزشکی (کرمان، کرمانشاه، ارومیه، همدان، گیلان، زاهدان و مازندران) اضافه کنم. در آخر تا انقلاب، این تعداد دانشکده را به مجموع چهارده دانشکده های پزشکی رساندم.»

آشنایی با دیگر فعالیت های علمی دکتر بهادری

1 .پروفسور بهادری در سال ۱۳۴۷ به مقام استادی تمام رسید. ایشان ۳۰ سال، به‌عنوان استاد تمام‌وقت در آزمایشگاه مرکزی دانشکده و آزمایشگاه بیمارستان سینا فعالیت کرد.

2. استاد بهادری در سال ۱۹۷۳میلادی (۱۳۵۲ خورشیدی) به‌همراه اوریل آبراهام لیبو، اولین مورد گرانولومای پلاسماسل، تومور خوش‌خیم ریه را گزارش کردند.

3. دکتر مسلم بهادری دو مرتبه، ابتدا در سال‌ ۱۳۵۹ تا سال ۱۳۶۰ و بار دوم از سال ۱۳۶۳تا سال ۱۳۶۴ از طرف دانشکده پزشکی ایالت کالفرنیا در شهر سان دیگو، به‌عنوان استاد مدعو پاتولوژی برای تدریس دعوت شد.

4. ایشان از سال ۱۳۷۰ در دانشگاه علوم پزشکی تهران، به‌عنوان استاد مدعو و پاتولوژیست بیمارستان مسیح دانشوری وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تدریس کرده است.

5. در کارنامه فعالیت های دکتر مسلم بهادری، عضویت در هیئت مؤسس مرکز تحقیقات سل و بیماری‌های ریه بیمارستان مسیح دانشوری در سال ۱۳۷۱ به چشم می‌خورد.

6. دکتر بهادری در سال ۱۳۷۶ بازنشسته شد، گرچه پس از بازنشستگی هم در گروه آسیب‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران به فعالیت‌اش ادامه داد.

7. از فعالیت‌های دیگر مرحوم بهادری، انتخاب به‌عنوان نماینده ایران در سازمان بهداشت جهانی (WHO) است.بهترین پزشکان مرد ایران

جوایز و افتخارات دکتر مسلم بهادری

مرحوم مسلم بهادری در دوران فعالیت‌اش، جوایز و نشان‌های متعددی اخذ کرد. همچنین در داخل و خارج از کشور، مورد تشویق‌‌ زیادی قرار گرفت. در ادامه افتخارات و جوایز استاد بهادری ذکر شده است.

  • برنده اسکالرشیب یک‌ساله از انگلستان
  • برنده اسکالرشیب یک‌ساله فولبرایت از آمریکا
  • برنده جایزه ملی بهترین کتاب پزشکی از آیت‌الله هاشمی رفسنجانی
  • نشان درجه اول علمی ریاست‌جمهوری ایران از حجت‌الاسلام سید محمد خاتمی
  • نام‌گذاری اتاق کار دکتر بهادری در بخش پاتولوژی بیمارستان سینا
  • نام‌گذاری کلاس درس بیمارستان مسیح دانشوری به نام کلاس استاد مسلم بهادری
  • نام‌گذاری کتابخانه مرکزی دانشکده پزشکی تهران به نام دکتر بهادری
  • نام‌گذاری کتابخانه دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران به نام ایشان
  • مدال دانشگاه علوم پزشکی تهران به مناسبت شصتمین سال خدمت آموزشی و پژوهشی
  • عضویت در انجمن ‌آسیب‌شناسی ایران
  • عضویت در انجمن بین‌المللی آسیب‌شناسان جهان
  • عضویت در انجمن حمایت از بیماران مسلول
  • عضویت در انجمن ایرانی استومی
  • انجمن مبارزه با دخانیات
  • عضویت در مجله دانشکده پزشکی دانشگاه تهران
  • عضویت در مجله طب عمومی
  • عضویت در مجله علمی نظام پزشکی ایران
  • عضویت در نشریه جراحی ایران
  • عضویت در مجله بیماری‌های عفونی و گرمسیری و…
  • چاپ مقالات فراوان به زبان فارسی و انگلیسی در نشریات داخل و خارج
  • تألیفات و سخنرانی‌هایی متعدد در مجامع و کنگره‌های علمی
  • تقدیر از دکتر بهادری در دومین و هفدهمین همایش نکوداشت جهاد دانشگاهی و علوم‌ پزشکی تهران در سال‌های ۸۱ و ۹۸
  • کسب مقام استاد ممتازی آسیب‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال ۱۳۹۰

دکتر مسلم بهادری - مداریو

مناصب و خدمات دکتر مسلم بهادری

برخی از مناصب اداری و خدماتی که مرحوم پروفسور مسلم در طول زندگی پر بارش داشت.

  • معاون آموزشی دانشکده پزشکی
  • معاون وزیر علوم و آموزش عالی
  • سرپرست کتابخانه و مسئول انتشارات دانشکده پزشکی تهران
  • عضو کمیسیون ملی کنترل سرطان
  • عضو هیئت ممتحنه آموزش پزشکی عمومی
  • عضو کمیته تخصصی برای پژوهش‌های علمی کشور
  • عضو کمیته ملی مبارزه با دخانیات
  • رئیس سازمان سنجش آموزش کشور
  • ریاست دفتر ارتباط دانش‌آموختگان دانشگاه علوم پزشکی تهران از سال 1386 تا پایان عمر

هجرت استاد مسلم بهادری به دیار باقی

پروفسور مسلم بهادری استاد سرشناس دانشگاه تهران، روز اول اردیبهشت ۱۴۰۱ (مصادف با ایام شهادت حضرت علی) دیده از جهان فرو بست و جامعه پزشکی و دانشگاهیان را به ماتم فرو برد. مرحوم مسلم بهادری یکی از بزرگ‌ترین و تاثیرگذارترین پزشکان تاریخ ایران بود. گرچه دکتر بهادری دیگر در میان ما نیست، ولی کارنامه پرافتخارشان، همیشه یاد ایشان را زنده نگه خواهد داشت.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید:

0 دیدگاه

دیدگاه خود را وارد کنید