دکتر اسماعیل یزدی بنیان‌گذار جراحی فک، دهان و صورت در ایران

Blog Single

یکی از چهره‌های برجسته پزشکی که تاریخ ایران به چشم‌ دیده، دکتر اسماعیل یزدی است. وی بنیان‌گذار جراحی فک، دهان و صورت در ایران بود و افتخارات و خدمات بی‌شماری در کارنامه کاری‌اش به‌جای گذاشت. دکتر اسماعیل یزدی کسی بود که صدها مجروح جنگی ایران را به رایگان جراحی کرد. اگر علاقه دارید از سرگذشت دکتر اسماعیل یزدی، خدمات و سمت‌های ایشان بیشتر بدانید تا پایان با مداریو همراه شوید.

اسماعیل یزدی که بود؟

دکتر یزدی در سال ۱۳۱۰ در شهر قزوین دیده به جهان گشود. وی تحصیلات ابتدایی و متوسطه خود را در تهران، در دبستان ادب و دبیرستان دارالفنون گذرانید. پس از اتمام دوره دبیرستان به دانشگاه تهران راه پیدا کرد و در سال ۱۳۳۲ از دانشکده دندان‌پزشکی با کسب رتبه اول فارغ‌التحصیل شد. اسماعیل یزدی پس از دفاع از پایان‌نامه‌اش با درجه ممتاز عنوان دکتری دندان‌پزشکی را به‌دست آورد.

دکتر اسماعیل یزدی، برادر ابراهیم یزدی وزیر خارجه دولت موقت و دبیر کل نهضت آزادی بود. جالب است بدانید، دکتر یزدی پزشک دکتر مصدق بود، همچنین رابطه نزدیکی با ایشان داشت. استاد یزدی، بنیان‌گذار بیمارستان پارس و از مشهورترین جراحان فک و صورت در خاورمیانه شناخته می‌شود. اسماعیل یزدی خدمات و فعالیت‌های علمی ارزنده‌ای انجام داد؛ در همین راستا، موفق به دریافت دو نشان درجه اول، چندین جایزه و تقدیرنامه نیز شده است.

مهاجرت تحصیلی به آمریکا

دکتر اسماعیل یزدی به دنبال کسب دانش و علم بیشتر بود و به دریافت مدرک دکتری بسنده نکرد. ایشان بعد از اخذ مدرک دکتری دندان‌پزشکی با دریافت بورس تحصیلی راهی آمریکا شد. دکتر یزدی تحصیلاتش را در دو رشته جراحی و آسیب شناسی دهان، فک و صورت در مراکز وابسته به دانشگاه هاروارد Harvard و دانشکده دندان پزشکی تافتس Tufts در شهر بوستون به پایان رساند.

دکتر یزدی علی‌رغم پیشنهاد شغلی از سوی دانشگاه‌های آمریکا، به‌دلیل عشق خدمت به وطن‌اش این پیشنهادها را نپذیرفت. مرحوم اسماعیل یزدی، بعد از اتمام دوره تحصیلی در آمریکا در سال 1338 برای خدمت به هم‌وطنانش عازم ایران شد.

تأسیس مطب در ایران

با ورود به ایران، موفق به دریافت اولین ارزشنامه تخصصی در جراحی دهان، فک و صورت به‌عنوان یکی از رشته‌های تخصصی دندان‌پزشکی شد. استاد اسماعیل یزدی برای امر طبابت، مطب شخصی‌اش را دایر کرد. در کنار طبابت در مطب، در بیمارستان پارس تهران به‌عنوان مسئول جراحی‌های دهان، فک و صورت آغاز به فعالیت نمود. جالب است بدانید، دکتر یزدی اولین جراحی‌های ارتوگناتیک را طبق روش روز دنیا انجام داد.

دکتر اسماعیل یزدی بنیان‌گذار رشته آسیب‌شناسی فک و دهان در ایران

دکتر یزدی فعالیت در دانشگاه را از فروردین 1339 با سِمَت عضو هیئت علمی در بخش آسیب‌شناسی دانشکده پزشکی دانشگاه تهران آغاز کرد. وی در سال 1340 در مسابقه امتحان تخصصی رئیس درمانگاهی (معادل با امتحانات بورد تخصصی فعلی) شرکت نمود و با عنوان متخصص و رئیس درمانگاه (استادیاری فعلی) در رشته آسیب‌شناسی به خدمات خود در دانشکده پزشکی و دندان‌پزشکی ادامه داد.
دکتر اسماعیل یزدی پس از کسب امتیازات لازم و ارتقا به مرتبه دانشیاری در سال 1345 اقدام به تأسیس و راه‌اندازی بخش و آزمایشگاه تخصصی آسیب‌شناسی فک و دهان در دانشکده دندان‌پزشکی دانشگاه تهران نمود و به‌عنوان بنیان‌گذار این رشته، برنامه درسی آن را تدوین کرد.بنیان گذار رشته آسیب شناسی و جراح فک و صورت ایران

خدمت‌ها و سمت‌های دکتر اسماعیل یزدی

  • رئیس دانشکده دندان‌پزشکی دانشگاه تهران از سال ۱۳۴۷ تا ۱۳۵۰
  • معاون پژوهشی فرهنگستان علوم پزشکی از سال ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۴
  • نماینده وزارت فرهنگ و آموزش عالی در کمیته دندان‌پزشکی نظام پزشکی در سال‌های ۱۳۵۲ تا ۱۳۵۳ و ۱۳۵۵
  • ارتقا به مقام استادی در سال 1353
  • صاحب امتیاز مجله آسیب‌شناسی و جراحی دهان، رابط مجله علمی آکادمی دندان‌پزشکی آمریکا در ایران
  • عضو هیات ممیزه مرکزی دانشگاه‌ها و کمیته تخصصی آن از سال ۱۳۵۹ تا قبل از فوت
  • عضو پیوسته فرهنگستان علوم پزشکی از سال ۱۳۷۱ تا قبل از فوت
  • عضو کمیسیون پزشکی شورای پژوهش‌های کشور ۱۳۶۹ تا قبل از فوت
  • عضو هیئت امنا دانشگاه علوم پزشکی قزوین ۱۳۷۰ تا قبل از فوت
  • عضو شورای اجرایی گروه آسیب‌شناسی پریودانتولوژی و جراحی دهان، فک و صورت 1351
  • عضو هیئت امنای دانشگاه علوم پزشکی قزوین از سال 1370 تا قبل از فوت
  • عضو شورای واژه گزینی (فرهنگستان زبان و ادب فارسی 1385)
  • عضو افتخاری کانون پزشکان و دندان‌پزشکان ایرانی مقیم آلمان، دریافت لوح تقدیر و سپاس وزارت بهداشت در سال ۱۳۶۷
  • دریافت لوح پزشک نمونه (سازمان نظام پزشکی) در سال 1384
  • دریافت لوح استادی ممتاز در سال ۱۳۶۹
  • مشاور سازمان جهانی بهداشت در منطقه شرق خاورمیانه (EMRO)
  • انتشار و ترجمه بیش از 60 مقاله

از بازنشستگی تا هجرت به دیار باقی

دکتر یزدی پس از ۴۲ سال فعالیت مستمر علمی – دانشگاهی بنا به درخواست شخصی در سال ۱۳۸۰ در سن ۷۰ سالگی بازنشسته شد. گرچه این بازنشستگی به منزله پایان فعالیت دکتر اسماعیل یزدی نبود و در زمینه تحقیقات و انتشارات با فرهنگستان علوم پزشکی به همکاری پرداخت.

دکتر یزدی بنیان‌گذار جراحی فک، دهان و صورت ایران تا آخرین روزهای حیات‌اش با عشق‌وعلاقه به طبابت مشغول بود. سرانجام، دکتر اسماعیل یزدی در تاریخ 23 اسفند 1398 بر اثر ابتلا به بیماری کرونا در سن 88 سالگی از دنیا رفت.

دکتر اسماعیل یزدی همواره در نظم و ترتیب زبان‌زد بود؛ به‌طوری که پیش از دانشجویان در کلاس حضور پیدا می‌کرد و آخرین نفر هم از کلاس درس خارج می‌شد. در پرسش‌وپاسخ کلاس، صبر و حوصله داشت و برای آموزش دانشجویان همه تلاش‌اش را به‌کار می‌گرفت. دکتری یزدی استادی تمام‌عیار برای دانشجویانش بود. یاد ایشان به‌واسطه شخصیت بزرگ، امتیازات، خدمات و کارنامه کاری موفق‌شان در تاریخ ایران همواره جاودان خواهد ماند.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید:

0 دیدگاه

دیدگاه خود را وارد کنید