پرسش‌های متداول

الف) درباره مداریو

1. مداریو چه مزیتی برای بیماران دارد؟

اگرچه سامانه مداریو در دسترس پزشکان قرار دارد اما تشکیل پرونده الکترونیک سلامت کمکی به بیماران است تا اطلاعات درمانی منسجمی داشته باشند. همچنین در موارد ارجاع، داده‌های مهم را می‌توان با دیگر درمانگران به اشتراک گذاشت تا در شرایط خاص تصمیم‌های مبتنی بر تفکر جمعی گرفته شود. با وجود این پرونده در ارجاعات پزشکی نیازی نیست که بیمار مدام آزمایش‌ها و نسخه‌های سابقش را به همراه داشته باشند.

2. آیا به صورت همزمان می‌توانم با چند دستگاه به پرونده الکترونیک سلامت مداریو وصل شوم؟

بله. مداریو نرم افزاری مبتنی بر وب است و شما با داشتن نام کاربری و رمز عبور می‌توانید از دستگاه‌های مختلف مانند لپ‌تاپ یا موبایل به پرونده الکترونیک سلامت مداریو دسترسی داشته باشید. ذخیره داده‌ها نیز در محیط ابری صورت می‌پذیرد که همین امر باعث می‌شود تا بدون محدودیت مکانی و زمانی به تمام داده‌ها دسترسی داشته باشید.

3.آیا خدمات مداریو فقط مناسب پزشکان مطب است؟

خیر. مداریو سیستم خود را به شکلی طراحی کرده است که علاوه بر پزشکان، مناسب منشی و دیگر افراد کادر درمان است. همچنین تمامی کلینیک‌ها می‌توانند از خدمات مداریو استفاده کنند.

4.آیا برای استفاده از نرم افزار مداریو باید هزینه‌ای پرداخت کنم؟

خیر. نرم افزار مداریو رایگان است و رایگان خواهد ماند. رایگان بودن این سامانه در قراردادی با سازمان نظام پزشکی کل کشور تضمین شده است. درمانگران بدون پرداخت هزینه‌ نرم‌افزاری می‌توانند مطبی مدرن داشته باشند.

5. سامانه مداریو چیست؟

مداریو راهکاری برای پاسخ به تمامی نیازهای درمان سرپایی مانند پذیرش بیمار، نوبت‌دهی به بیمار، ثبت پرونده الکترونیک و ثبت نسخه الکترونیک است. زیرساخت سامانه مداریو هوشمند است و پزشکان به دیتابیس بیماری‌ها، داروها و آزمایش‌های مورد تأیید وزارت بهداشت دسترسی دارند. برای آشنایی بیشتر با مداریو این ویدیو را تماشا کنید.

6. آیا در مداریو امکان ویزیت از راه دور هم وجود دارد؟

بله. مداریو نرم‌افزاری مبتنی بر وب است و درمانگران بدون محدودیت مکانی و زمانی می‌توانند بیماران خود را ویزیت کنند؛ برای آن‌ها نسخه الکترونیک ثبت کنند و پرونده الکترونیک سلامت تشکیل دهند.

7. چگونه مداریو از اطلاعات محرمانه مطب،‌کلینیک، پزشکان و بیماران محافظت می‌کند؟

قراردادهایی مبنی بر نظارت و همکاری مشترک مداریو با وزارت بهداشت، سازمان نظام پزشکی کل کشور و انجمن غدد و بیمه‌های پایه کشوری تنظیم شده است. زیرساخت فنی مداریو مورد تأیید این نهادها است. علاوه بر موارد زیرساختی، در طراحی برنامه مداریو سطح دسترسی متفاوتی برای کادر درمان در نظر گرفته شده است. به عنوان مثال اطلاعاتی که پزشک به آن‌ها دسترسی دارد با اطلاعاتی که دیگر افراد کادر درمان مانند منشی به آن دسترسی دارند متفاوت است.

8. چرا برای ثبت نسخه الکترونیک از مداریو استفاده کنم؟

سامانه مداریو با بیمه‌های پایه مانند تأمین اجتماعی و بیمه سلامت قرارداد دارد. ثبت مستقیم نسخه در بیمه‌های پایه باعث می‌شود شما هر بار مجبور نباشید که وارد یک سامانه شوید. با مداریو شما از یک درگاه واحد به بیمه‌ها دسترسی دارید. همچنین می توانید سوابقی از نسخه های پرکاربرد را برای خود ایجاد کنید.

ب) ثبت نام در مداریو

1. چطور در سامانه مداریو ثبت نام کنم؟

وارد سایت medario.ir شوید. بر روی «ثبت‌نام در مداریو» کلیک کنید. اطلاعات مورد نظر را وارد کنید و دکمه‌ی ثبت ‌را بزنید. منتظر بمانید تا پیامک تایید برای شما ارسال شود. توجه داشته باشید شماره‌ی تلفن همراه وارد شده باید با شماره‌ی تلفن همراه ثبت شده در سازمان نظام پزشکی، مطابقت داشته باشد.

2. در هنگام ثبت‌نام با پیام «کد ملی با شماره‌ی نظام پزشکی مطابقت ندارد» مواجه می‌شوم، چه کار کنم؟

از اطلاعات وارد شده اطمینان حاصل کنید. ثبت‌نام خود را تکمیل کنید. اگر همچنان پیغام خطا را مشاهده کردید با پشتیبانی مداریو تماس بگیرید.

3. نام کاربری من بعد از ثبت‌نام چیست؟

کد ملی شما به عنوان نام کاربری تعریف می‌شود.

4. آیا امکان تغییر نام کاربری بعد از ثبت‌نام وجود دارد؟

بله. برای تغییر نام کاربری نیاز است با پشتیبانی تماس بگیرید و درخواست تغییر نام کاربری بدهید.

5. در صورت فراموشی نام کاربری یا رمز عبور چه کار کنم؟

در صورت فراموشی رمز عبور و یا نام کاربری با پشتیبانی مداریو تماس بگیرید یا از طریق بخش پرسش و پاسخ سامانه به پشتیبانی اطلاع دهید. تیم پشتیبانی در سریعترین زمان ممکن مسئله را پیگیری خواهد کرد.

6. شناسه یکتا سیام چیست و چه کاربردی دارد؟

کد سیام شناسه‌ی یکتای مراکز درمانی است که متولی آن وزارت بهداشت است. وارد کردن این کد در ثبت‌نام نرم‌افزارهای مدیریت مطب و کلینیک مورد تأیید وزارت بهداشت مانند مداریو نیاز است البته شناسه یکتا سیام برای مطب‌های شخصی اختیاری و برای کلینیک‌ها اجباری است. شناسه یکتای سیام جهت تبادل اطلاعات مراکز ارائه دهنده خدمات سلامت مورد استفاده قرار می‌گیرد و در ارجاعات درمانی نیز شما به این شناسه نیاز دارید. این شناسه، 32 کاراکتری است و به سادگی قابل دریافت است.

7. شناسه یکتا سیام را چگونه دریافت کنم؟

دریافت شناسه یکتای سیام بسیار راحت است و در ادامه مراحل گام به گام دریافت شناسه سیام توضیح داده می‌شود.

  • ابتدا با کلیک روی لینک ذیل وارد سامانه سیام شوید
  • https://siam.behdasht.gov.ir/ManageOrganizations/SearchOrganization.aspx
  • در قسمت «نام سازمان» باید «نام مرکز» خود را وارد نمایید (به طور معمول جهت جستجوی نام مراکزی که بیش از یک کلمه است، ورود یک کلمه برای پیدا کردن مرکز کافی بوده و موفق بودن عمل جستجو را بالا خواهد برد، به عنوان مثال در نام مرکز با عنوان «مسیرشکوفایی» وارد کنید «شکوفایی»)
  • در قسمت دانشگاه ناظر باید کلمه ایران را وارد کنید (در این قسمت صرفا نوشته شود ایران و از ورود مواردی همچون دانشگاه ایران، دانشگاه علوم پزشکی ایران وغیره خودداری نمایید)
  • استان و شهرستان را به دقت انتخاب کنید.
  • روی دکمه جستجو کلیک کنید.
  • بعد از بررسی نتیجه جستجو و پیدا نمودن رکورد مربوط به مشخصات مرکز خود، شناسه سیام آن را یادداشت و در قسمت مربوطه وارد نمایید .اگر از امکان copy و past کردن استفاده می‌نمایید حتما دقت کنید ناخواسته فاصله یا همان Space انتها و ابتدای شناسه درج نشده باشد و در صورت رخداد، فاصله های مذکور را پاک کنید در غیر اینصورت روند ثبت اطلاعات انجام نخواهد شد.
  • نکته: جهت جستجوی صحیح و سریع فقط قسمت‌های نام سازمان، نام دانشگاه، استان و شهرستان را وارد کنید و از پرکردن سایر قسمت ها‌ خودداری نمایید.
  • نکته: دقت داشته باشید اگرنتیجه جستجو شامل بیش از یک پاسخ باشد، مرکز خود را با عنایت به نوع، سازمان ناظر، استان و شهرستان، به درستی پیدا نمایید. به طور مثال با جستجوی کلمه "آپادانا" چندین مرکز خدمات سلامت شامل بیمارستان، درمانگاه دندانپزشکی، موسسه فیزیوتراپی و غیره نمایش داده می شود که تنها یک مرکز متعلق به شما خواهد بود، لذا به این مورد توجه کنید.
  • نکته: چنانچه موفق به یافتن شناسه سیام خود نشدید مشکل را از طریق وزرات بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پیگیری کنید. اگر با بیمه‌های پایه مانند تأمین اجتماعی یا بیمه سلامت قرارداد دارید با ثبت مشکل در سامانه سازمان‌های بیمه‌ای نیز می‌توانید این مسئله را پیگیری کنید.