نسخه نویسی الکترونیکی، فناوری جدید دنیای سلامت

Blog Single

کسی را سراغ دارید که برای دارو نگرفتن به مطب پزشک برود؟ احتمالاً خیر. داروها نقشی اساسی در مدیریت درمان بیماران دارند، به‌ ویژه بیماران سرپایی. از آلرژی فصلی تا بیماری‌های مزمن، داروها تأثیری مهم بر روند درمان می‌گذارند. تا پیش از این، در سراسر دنیا مرسوم بود که پزشک، داروها را روی تکه کاغذی می‌نوشت و پس از تحویل نسخه به داروخانه محله، داروها به ما تحویل داده می‌شد؛ همه پذیرفته بودیم که باید در صف انتظار بنشینیم، البته اگر خوش‌شانس باشیم و صندلی خالی گیرمان بیاید ؛ یک‌بار در مطب و یک‌بار در داروخانه.

اگر نسخه ناخوانا بود، انتظار برای تماس داروخانه با مطب پزشک هم اضافه می‌شد البته در روزهای زندگی با کرونا، این انتظارها با خطر بالقوه‌ای نیز همراه است. اما در سال‌های اخیر، گزینه جدیدی جایگزین این روند قدیمی‌شده است: نسخه‌نویسی الکترونیکی

ویژگی اصلی این نوع نسخه‌نویسی، مبادله الکترونیکی نسخه میان پزشک و توزیع‌ کننده دارو است که می‌تواند فرایند نسخه‌نویسی را با دقت بیشتر همراه کند، خطاهای پزشکی ناشی از نسخه‌نویسی کاغذی را کاهش و ایمنی دارو درمانی را افزایش دهد. این شکل نسخه‌نویسی گامی است در جهت به‌ کارگیری بیشتر و بهتر فناوری مطالعات در حوزه سلامت. در کنار فناوری‌های دیگری مانند پرونده الکترونیکی سلامت، نسخه‌نویسی الکترونیکی ابزاری است برای ارتقای مراقبت از بیمار و مدیریت داروهای کنونی و پیشین او. با وجود پرونده الکترونیک سلامت، پزشک شما به تاریخچه‌ای کامل از داروهایی که تا پیش از آخرین مراجعه خود به او مصرف کرده‌اید، دسترسی خواهد داشت و این مطالعات بر میزان موفقیت درمان اثر می‌گذارد و هزینه‌های درمان را نیز کاهش می‌دهد.

دیگر نیازی نیست پیش از مراجعه به پزشک، با خود مرور کنید که باید چه مطالبی را در اختیارش بگذارید و چه نکاتی را به او یادآوری کنید. یافته‌های یک پژوهش جدید نشان داده که به‌ کارگیری پرونده‌های الکترونیک سلامت، میزان مراجعه بیماران مبتلا به دیابت به اورژانس و بستری آن‌ها در بیمارستان را کاهش داده است. در پژوهش دیگری نیز، وجود این پرونده‌ها منجر به تشخیص بهتر اختلال‌های مرتبط با رشد در کودکان شده بود.

نسخه‌نویسی الکترونیکی، تعامل پزشک و توزیع‌کننده دارو را کارآمدتر و مؤثرتر می‌کند و پزشکان، بیماران و داروخانه‌ها از مزایای این ابزار بهره‌مند خواهند شد. نسخه‌نویسی الکترونیکی خطرات تداخل دارویی را نیز کاهش می‌دهد. برای مثال، یافته‌های یک پژوهش نشان می‌دهد که پس از یک سال استفاده از این فناوری، میزان خطای نسخه‌نویسی از 5.42 به 6.6 در هر صد نسخه کاهش پیدا کرده است. با پیوند الکترونیکی میان پزشک و داروخانه، دیگر لازم نیست در صف تحویل نسخه و دارو بایستید زیرا پیش از اینکه به داروخانه برسید، نسخه شما ثبت‌ شده و داروها آماده تحویل به شما خواهد بود. تجربه اکثر بیماران فنلاندی نیز نشان می‌دهد که در زمان مراجعه به داروخانه با مشکلی مواجه نشده‌اند و 95 درصد آن‌ها از نسخه‌نویسی الکترونیکی رضایت داشتند. افزایش ایمنی بیمار، کاهش سوءمصرف داروها، تسریع در روند دستیابی به دارو و کم کردن هزینه‌های درمان، از پیامدهای این فرایند الکترونیکی است.

خوشبختانه در کشور ما نیز امکان ثبت نسخ الکترونیکی فراهم شده است و این نسخه‌ها به سادگی قابل ارسال به بیمه‌های پایه مانند تامین‌اجتماعی و بیمه سلامت است. تیم مداریو به رایگان نر‌م‌افزار مدیریت مطب و کلینیکی را در اختیار پزشکان قرار می‌دهد که در آن علاوه بر ثبت نسخه، قادر به تشکیل پرونده الکترونیک سلامت باشند. برای دسترسی به این سامانه جامع مدیریت مطب و کلینیک در اینجا ثبت‌نام کنید.

منابع:

Basset J, Thai Ch, Cotton S (2017). E-prescribing: An important part of medication safety. Journal of International Society for Telemedicine and Health, 5(e6)

Reed M, Huang J, Brand R, et al. Implementation of an outpatient electronic health record and emergency department visits, hospitalizations, and office visits among patients with diabetes. JAMA. 2013;310(10):1060-1065. doi:10.1001/jama.2013.276733

Sankilampi U, Saari A, Laine T, Miettinen PJ, Dunkel L. Use of electronic health records for automated screening of growth disorders in primary care. JAMA. 2013 Sep 11;310(10):1071-2. doi: 10.1001/jama.2013.218793. PMID: 24026604

ämsä E, Timonen J, Ahonen R. Pharmacy Customers' Experiences With Electronic Prescriptions: Cross-Sectional Survey on Nationwide Implementation in Finland. J Med Internet Res. 2018;20(2):e68. Published 2018 Feb 23. doi:10.2196/jmir.9367

با دوستانتان به اشتراک بگذارید:

مقالات مرتبط: