مزایای اینترنت اشیا و سلامت؛ از تشخیص بیماری تا درمان آن

Blog Single

پیشرفت فناوری در حوزه سلامت و پزشکی در مقایسه با ده‌های گذشته، زمین‌تاآسمان فرق کرده است؛ یکی از مهم‌ترین و کارآمدترین پیشرفت‌های پزشکی، ظهور اینترنت اشیا، به‌شمار می‌آید. اینترنت اشیا و سلامتی، متشکل از اشیا هوشمند یا دستگاه‌هایی با قابلیت اتصال ابری (اینترنت چیزها، چیزنت Internet of things) است؛ این دستگاه‌ها می‌توانند با استفاده از قابلیت اتصال ابری، داده‌ها را جمع‌آوری و آن را به شبکه‌ای منتقل کنند که برای دستیابی به هدف مورد استفاده‌ قرار می‌گیرد. دستگاه‌های اینترنت اشیاء از زنجیره‌ تأمین صنعتی گرفته تا اتومبیل‌های خودکار وجود دارند، اما یکی از مهم‌ترین کاربردهای اینترنت اشیا در حوزه سلامت است. اگر می‌خواهید از مزایای اینترنت اشیا و نحوه عملکرد آن مطلع شوید، با مداریو همراه باشید.

مزایای استفاده از اینترنت اشیا و تاثیر آن در سلامت چیست

ارائه‌دهندگان مراقبت‌های سلامت ممکن است در مورد پذیرش این انقلاب تکنولوژیک در مراقبت‌های سلامت تردید داشته باشند، ولی حقیقت این است که دستگاه‌های متصل و اینترنت اشیا در صورت استفاده‌ کارآمد، می‌توانند مزایای قابل توجهی برای صنعت مراقبت‌های سلامت، همراه داشته باشند.

1. اینترنت اشیا به بهبود، تشخیص و درمان بیماران کمک می‌کند

شرکت‌های تولیدکننده تجهیزات پزشکی، اقدام به تولید دستگاه‌های پزشکی کرده‌اند که می‌توانند گزینه‌های تشخیصی و درمانی در دسترس بیماران را بهبود ببخشند. برای مثال، کپسول آندوسکوپی یکی از مهم‌ترین تجهیزات تشخیصی و درمانی اینترنت اشیا در حوزه سلامت است. این کپسول یک دوربین مینیاتوری دارد که به‌شکل مکمل دارویی طراحی شده است. کپسول آندوسکوپی توسط پزشک تجویز می‌شود تا بیمار آن را مثل کپسول خوراکی ببلعد. پس از ورود کپسول آندوسکوپی به داخل بدن، توسط دوربینی که در آن به‌کار رفته، هزاران عکس از دستگاه گوارش بیمار گرفته می‌شود. از تصاویر گرفته شده، می‌توان برای غربالگری بیماری‌هایی مانند سرطان روده‌ بزرگ استفاده کرد.

همچنین از فناوری یادگیری ماشینی برای اتوماتیک کردن تجزیه و تحلیل تصاویر استفاده می‌شود؛ این فناوری به پزشکان کمک می‌کند تا در تشخیص و درمان بیماران خود موفقیت بیشتری داشته باشند. به‌طور کلی نوآوری‌هایی از این دست، جایگزین‌های بهتری برای دریافت تشخیص به بیماران ارائه می‌دهند.

گجت های سلامتی

2. دستگاه‌های پایش راه دور از بیماری‌های مزمن پشتیبانی می‌کنند

بیماران مبتلا به بیماری‌های مزمن می‌توانند از اینترنت اشیا بهره ببرند و با استفاده از دستگاه‌های پزشکی متصل و پوشیدنی از راه دور توسط پزشک نظارت شوند. یکی از زمینه‌های اصلی تحقیق شرکت‌های تجهیزات پزشکی، نظارت مستمر بر قند خون برای بیماران مبتلا به دیابت نوع یک و دو است. دستگاه‌های پوشیدنی که گلوکز خون را به‌طور مداوم کنترل و داده‌ها را به پزشکان منتقل می‌کنند، می‌توانند روند نظارت بر بیماری‌های مزمن را آسان‌تر کنند. بیماران مبتلا به مشکلات مزمن قلبی می‌توانند یک ضربان‌ساز متصل همراه‌شان داشته باشند که در صورت بروز آریتمی قلبی، پزشکان را مطلع می‌کند. این فناوری توانایی نجات جان انسان‌ها را دارد و با ترخیص بیمارانی که می‌توانند از راه دور پایش شوند، باعث آزادسازی فضای بیمارستان‌ها می‌شود.

اینترنت اشیا و سلامت

3. ایمنی بیمار و مدیریت دارو با اینترنت اشیاء بهبود می‌یابد

در سال 2017، اولین قرص دیجیتال توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده تأیید شد. پس از بلعیدن قرص، حسگر آن هنگام تماس قرص با اسید معده‌ی بیمار، یک سیگنال الکترونیکی منتشر می‌کند. لحظاتی بعد، این سیگنال به یک پچ پوشیدنی روی پوست بیمار و سپس به یک برنامه‌ی تلفن همراه منتقل می‌شود که می‌توان آن را با ارائه‌دهندگان مراقبت‌های سلامت به اشتراک گذاشت. این قرص دیجیتال به پزشکان این اجازه را می‌دهد تا سازگاری بیمار با یک برنامه‌ دارویی را از راه دور کنترل کنند. همچنین دکتر می‌تواند ظرف چند ثانیه تأیید کند که دوز مناسب دارو توسط بیمار دریافت شده است. این نوع سیستم نظارتی می‌تواند برای نظارت بیماران، به‌ویژه گروه‌هایی که در معرض خطر بیشتری هستند مفید باشد؛ زیرا این بیماران برای پیگیری نسخه‌هایشان به نظارت و پیگیری بیشتری نیاز دارند.

4. اینترنت اشیا و سلامتی، مدیریت بهتر بیماری‌های درازمدت را آسان می‌کند

برخی از دستگاه‌های اینترنت اشیاء برای کمک به بیماران در مدیریت درازمدت بیماری‌هایشان طراحی شده‌اند. غول حوزه‌ی فناوری سلامت، شرکت مدترونیک (Medtronic)، به‌تازگی یک پمپ انسولین متصل معرفی کرده که به‌طور مداوم سطح گلوکز خون بیمار را کنترل می‌کند. علاوه بر این می‌تواند مقدار صحیح انسولین را به‌صورت خودکار تأمین کند تا سطح قند خون بیمار در حد مناسب نگه داشته شود.

از دیگر کاربردهای مهم پمپ انسولین مدترونیک، جلوگیری از تحمل درد سوزن برای تست خون و تزریق انسولین است. بنابراین از طریق خودکار کردن تأمین انسولین، نتایج مراقبت در درازمدت بیمار را بهبود می‌بخشد. با استفاده از این دستگاه، بیماران می‌توانند از بسیاری از عوارض مرتبط با مدیریت ضعیف قند خون جلوگیری کنند و با وجود یک بیماری درازمدت، زندگی بهتر و کامل‌تری داشته باشند.

بهترین گجت های سلامتی

5. دستگاه‌های اینترنت اشیا در حوزه سلامت باعث کاهش هزینه‌ها می‌شود

از آنجایی که هزینه‌های مراقبت‌های سلامت روبه‌ افزایش است، شرکت‌های بیمه‌ بیشتری به سمت روش بازپرداخت، مبتنی بر نتایج حرکت می‌کنند. برای دریافت هزینه‌ خدمات، پزشکان باید نشان دهند که به بهبود سلامت بیماران کمک کرده‌اند. بیمارستان‌هایی که تجهیزات متصل پوشیدنی را برای نظارت از راه دور به بیماران‌شان داده‌اند، جایگزین بهتری برای بستری ماندن در بیمارستان شده است. همچنین هزینه‌های درمان کاهش می‌یابد. وقتی ارائه‌دهندگان مراقبت‌های سلامت راه‌هایی برای استفاده از دستگاه‌های متصل در فرایندهای مراقبت از بیماران پیدا کنند، صنعت سلامت از کاهش هزینه‌ها و نتایج بهتر مراقبت‌های سلامت بهره‌مند خواهد شد.

سلامت پزشکان

اینترنت اشیا و سلامتی همچنان با افزایش پیشرفت همراه است

امروزه صنعت مراقبت‌های سلامت با چالش‌هایی متعددی روبرو است که می‌توانند با استفاده‌ کارآمد از تجهیزات پزشکی متصل و اینترنت اشیاء رفع شوند. با افزایش شدید هزینه‌های درمان، محیط نظارتی بی‌ثبات و تغییر مدل‌های بازپرداخت بیمه‌ها، اینترنت اشیاء نوید مزایایی ازقبیل بهبود مراقبت از بیمار، نتایج بهتر مراقبت‌های سلامت و کاهش هزینه‌ها در کل سیستم را می‌دهد. با این اوصاف، درک اینکه چرا صنعت سلامت به شدت به اینترنت اشیاء نیاز دارد، آسان است.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید:

مقالات مرتبط: