5 دلیلی که پزشکان می‌توانند کارآفرینان بسیار خوبی باشند

Blog Single

کارآفرینی موضوعی بسیار پیچیده است و تعریف آن اغلب دشوار است.

جامعه به طور چشمگیری از کارآفرینی سود می‌برد، نه تنها به این دلیل که کارآفرینان ایجاد ثروت اشتغال‌زایی می‌کنند، بلکه به این خاطر که الهام‌بخش دیگران می‌شوند تا از چارچوب‌ها و پارادایم‌های معمولی فراتر بروند.

طبابت حول دو مفهوم مهم می‌چرخد: کاهش احتمال خطا و دستیابی به بالاترین سود محتمل. این دو مفهوم در صورت وجود بستر مناسب، به خوبی قابل برگردان به دنیای تجارت و امور مالی است.

اما پنج دلیل اینکه پزشکان خوب کارآفرینانی عالی خواهند بود:

پزشکان به توسعه‌ی آموزشی خود متعهد می‌شوند

دانش علمی به طور مداوم به‌روز می‌شود و در نتیجه، دانشجویان پزشکی از همان اوایل کار خود متعهد به توسعه‌ی مداوم ظرفیت آموزشی و حرفه‌ای خود می‌شوند. این فرایند مستلزم سرسختی و اراده‌ است.

گفتن اینکه پزشکان کسانی هستند که از دانشکده‌ی پزشکی جان به در برده‌اند، یک اغراق نیست. آموزش پزشکی نه تنها دشوار است، بلکه توانایی یافتن راه حل‌های خلاقانه برای مشکلات دشوار، برقراری ارتباط موثر و کارآمد و تقویت روابط بین فردی -به گونه‌ای که کار گروهی به خوی جایگزین و طبیعت ثانی آنها تبدیل می‌شود- را به پزشکان می‌دهد.

برنامه‌ی دشوار و پرزحمت یادگیری و طبابت که وجه مشخصه‌ی دانشکده‌ی پزشکی است، گونه‌ی خاصی از افراد را شکل می‌دهد که برای موفقیت در دنیای انعطاف‌ناپذیر و بی‌گذشت تجارت و کارآفرینی ایده‌آل و مطلوب هستند.

پزشکان جزئی‌نگر هستند

در زمینه‌ی پزشکی، هیچ کس حرف آخر را نمی‌زند. از آنجایی که آنچه برای یک بیمار مفید است ممکن است برای بیمار دیگری مفید نباشد، متخصصان باید ریزبین باشند، ذهن بازی داشته باشند و بتوانند به سرعت با فرایندها و کشفیات جدید سازگار شوند.

فارغ از زمینه‌ی تخصص، پزشکان خوب موشکاف، وظیفه‌شناس، کوشا و حواس‌جمع هستند. این ویژگی‌ها به آنها این امکان را می‌دهد تا در طرح سوالات به‌جا و هدفدار، تشخیص الگوها، ایجاد ارتباط بین داده‌ها و فرضیه‌سازی نتایج بالقوه، استثنایی باشند.

پزشکان در تصمیم‌گیری‌های فوری خبره هستند

هم پزشکان و هم کارآفرینان در نتیجه‌ی انتخاب‌های خود، رشد می‌کنند یا شکست می‌خورند. گاهی اوقات این فرایند تصمیم‌گیری مبتنی بر آزمون و خطا است. در مواقع دیگر، فرایند تصمیم‌گیری به میانجی تجربه و تسلط بر یک زمینه‌ی خاص انجام می‌شود. با این حال، تمام تصمیم‌گیری‌ها به اهداف، نگرش‌ها و ارزش‌هایی بستگی دارد که در طی فرآیند به وجود می‌آیند.

فارغ از تخصص، پزشکان رشته‌های مختلف با شرایط بسیار متغیری روبرو هستند که بیشتر آنها خارج از کنترل مستقیم است.

علاوه بر این، کارآفرینان، صرف نظر از اینکه در کدام بخش فعالیت می‌کنند، باید با درجات مختلفی از قطعیت، ریسک و عدم قطعیت روبرو شوند و تصمیمات مستقیمی بگیرند تا پتانسیل موفقیت اقتصادی خود را تغییر دهند.

این شباهت در قابلیت ارزیابی خطر، تشابه، همانندی توانایی پزشکان و کارآفرینان در تصمیم‌گیری سریع و تأثیرگذار را نشان می‌دهد.

پزشکان مسئولیت اخلاقی دارند

برخی معتقدند که اخلاق سیاه و سفید است. برخی دیگر می‌گویند اخلاق شامل طیف وسیعی از رفتارهاست که می‌تواند کم و بیش اخلاقی باشد. صرف نظر از میزان انعطاف‌پذیری تعریفی که به کار می‌بریم، نمی‌توان انکار کرد که اخلاقی بودن کار ساده‌ای نیست.

اخلاق پزشکی از اصل اختیار (احترام به حق انتخاب بیمار)، اصل رعایت عدالت، اصل مفید بودن استفاده می‌کند. با کاربست این اصول، پزشکان می‌توانند تضمین کنند که همه‌ی تعاملات با بیماران بی‌طرف، عادلانه، مفید و عاری از اجبار و قلدری است و اینکه هیچ آسیب بی‌موردی ایجاد نمی‌کنند. پزشکانی که موفق به داشتن رفتار اخلاقی می‌شوند در حیطه خود جزء بهترین‌ها هستند.

تقریباً به همین ترتیب، یک کارآفرین ممتاز باید مرجع و نیرویی اخلاقی در صنعت خود باشد. کارآفرینان فاقد اخلاق ممکن است بتوانند تشکیلاتی بسیار سودآور تأسیس کنند، قیمت سهامشان رشک‌برانگیز باشد و به شهرت گسترده‌ای دست یابند. با این حال، بدون رفتار اخلاقی، آنها هیچ تفاوتی با اتحادیه‌های موفق تبهکاران ندارند.

یک کارآفرین عالی مجبور است از نظرگاهی اخلاقی به تجارت نزدیک شود و از اصولی که پزشکان برای لحاظ کردن عواقب تصمیم‌گیری خود بر همه‌ی طرف‌های درگیر به کار می‌برند، استفاده ‌کند: طرف‌های درگیر در این مورد خود کارآفرین، کارمندان، مشتریان، تأمین‌کنندگان، جامعه محلی و کل جامعه است.

پزشکان سرسخت و پیگیر هستند

اغلب اوقات، فرآیند تشخیص چالش‌برانگیز، خسته‌کننده و پرزحمت است. تشخیص درست یک بیماری ممکن است نیازمند انبوهی از آزمایش‌ها، مشاوره‌ها، گفتگوها و برنامه‌های درمانی باشد. یک پزشک خوب وقتی پای رفاه حال بیمارانش در میان است سرسخت و پیگیر خواهد بود و تا زمانی که به نتیجه برسد، به تلاش ادامه خواهد داد.

این سطح از پایداری و ثابت‌قدمی در دنیای تجارت، اقتصاد و کارآفرینی نیز به شکل عالی نتیجه‌بخش خواهد بود.

به ندرت پیش می‌آید که موفقیت بدون چشیدن طعم شکست به دست بیاید. آنچه که گندم کارآفرینی را از کاه و پوشال آن جدا می‌کند، سطح تعهد و پیگیری بی‌امان موفقیت است.

بنابراین، برای هیچ کس تعجب‌آور نیست که در سراسر دنیا، پزشکان برخی از هیجان‌انگیزترین و موفق‌ترین موارد کارآفرینی را خلق کرده‌اند.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید:

مقالات مرتبط: