سرمایه گذاری خطر پذیر در حوزه فناوری سلامت چه بخش‌هایی را در برمی‌گیرد؟

Blog Single

فضاهای در حال ظهور در حوزه‌ی مراقبت‌های سلامت و فناوری سلامت

در پایان سال 2020، بخش سلامت و تندرستی بیشترین افزایش سرمایه در پنج سال گذشته را داشته است. این بخش در مجموع 8.3 میلیارد دلار بودجه‌ی سرمایه‌گذاری خطرپذیر جمع‌آوری کرد و افزایشی تقریباً 70 درصدی را نسبت به همین زمان در سال گذشته نشان می‌دهد. پیش‌بینی‌ شده است که اندازه‌ی صنعت فناوری سلامت که هیچ نشانه‌ای از کاهش سرعت آن دیده نشده تا سال 2025 به 1.3 تریلیون دلار برسد.

اکوسیستم سرمایه‌گذاری خطرپذیر، انکوباتوری حیاتی برای فناوری سلامت خواهد بود. فناوری سلامت می‌تواند به کاهش تأثیرات همه‌گیری‌های آینده کمک کند.

شرکت پیچ‌بوک (PitchBook ) بیش از 125 فضای در حال ظهور در هر صنعت را ردیابی می‌کند. مناطق نوظهور، اما در حال رشدی در صنعت سلامت وجود دارد که در زیر به آن‌ها می‌پردازیم.

کشف داروی مبتنی بر هوش مصنوعی (AI-powered drug discovery)

شرکت‌های موجود در این فضا در حال آزمایش هوش مصنوعی برای تحقیق و کشف داروهای جدید و دارودرمانی هستند. سیستم‌های هوش مصنوعی قادرند میلیون‌ها ترکیب شیمیایی مختلف را غربال کنند و نویدبخش‌ترین گزینه‌ها را در کسری از زمان مورد نیاز برای محققان انسانی، مشخص کنند.

فناوری یاری‌رسان (Assistive tech)

فناوری یاری‌رسان یا کمکی به هر آیتم، تجهیزات، نرم‌افزار یا محصولی گفته می‌شود که برای افزایش، حفظ یا بهبود توانایی‌های عملکردی افراد معلول استفاده می‌شود. اگرچه مدتی است که فناوری یاری‌رسان وجود دارد، اما موج جدیدی از شرکت‌ها در حال استفاده از فناوری‌های نوظهوری مانند واقعیت افزوده/واقعیت مجازی، هوش مصنوعی و رباتیک برای ارائه‌ی راه‌حل‌های جذاب‌تر برای افرادی با توانایی‌های متفاوت هستند.

فناوری عصبی (Neurotechnology)

فناوری عصبی به فناوری‌هایی گفته می‌شود که ما را قادر می‌سازد تا آگاهی، فکر و فعالیت‌های عالی‌تر مغز را بهتر درک کنیم. شرکت‌های موجود در این فضا در حال ‌توسعه‌ی رابط‌های ماشینی مغز، دستگاه‌های قابل کاشت، پروتزهای عصبی، تحریک عصب و دستگاه‌های نظارت بر عصب‌ها هستند.

فناوری سلامت روان (Mental health tech)

فناوری سلامت روان شامل شرکت‌هایی است که در حال ساخت راه‌حل‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری برای توانمندسازی افراد در مراقبت بهتر از سلامت روانی خود هستند. این فناوری‌ها همچنین پزشکان را قادر به پایش بهتر سلامت روان بیماران خود می‌کنند.

اندکی پس از آغاز همه‌گیری کووید-19، شرکت‌های نوپای سلامت روان با افزایش تقاضا روبرو شدند. میانگین ساعات صرف شده در اپ‌های سلامت روان و تناسب‌اندام از 29 دسامبر 2109 تا 1 مارس 2020 در ایالات‌متحده حدود 30٪ افزایش داشته است. شرکت هداسپیس (Headspace) که اپلیکیشنی برای کمک به مراقبه ایجاد کرده است، شاهد دو برابر شدن متوسط درخواست ورود اعضا بوده است. کاربران به دنبال محتوایی برای کمک به آن‌ها در مقابله با استرس مربوط به همه‌گیری بودند. هداسپیس همچنین شاهد افزایش 100 درصدی مشتریان شرکتی بود که در تلاش برای حمایت از سلامت روان کارمندان خود هستند. این بحران می‌تواند باعث علاقه‌ی درازمدت مشتریان شرکتی به تأمین دسترسی کارمندانشان به محصولات سلامت روان شود.

فناوری خواب (Sleep tech)

فناوری خواب انواع فناوری‌ها با هدف مشخص بهبود کیفیت خواب افراد است. نمونه‌هایی از فناوری خواب شامل سنسورهای ردیابی، تشک‌های هوشمند و هدبندهای نظارت بر خواب است.

روان‌گردان‌ها (Psychedelics)

روان‌گردان‌ها شامل شرکت‌هایی هستند که از مواد دگرگون‌کننده‌ی طرز تفکر یا به اصطلاح بینش‌گردان برای تغییر بیماری‌های روحی مانند اعتیاد، افسردگی و اختلال استرس پس از سانحه استفاده می‌کنند. اگرچه موادی مانند سیلوسایبین و ال‌اس‌دی مدت‌هاست که از سوی دولت ایالات‌متحده غیرقانونی اعلام‌شده‌اند اما تغییر نگرش‌های فرهنگی و مطالعات علمی امیدوارکننده‌ی اخیر، راهی برای اعطای مجدد مجوز به آن‌ها باز کرده است. شرکت‌های موجود در این فضا عمدتاً در حال‌ توسعه‌ی درمان‌های سایکو اکتیو (فعال‌کننده‌ی روان) برای بیماری‌های سلامت روان هستند و کلینیک‌هایی برای ارائه‌ی روش‌های درمانی یا نرم‌افزاری گفته‌شده برای کمک به مدیریت درمان بیماران داشته باشند.

فناوری باروری (Fertility tech)

شرکت‌های فناوری باروری بدنبال توسعه‌ی راه‌حل‌های پزشکی مبتنی بر فناوری برای زوج‌هایی هستند که در باردارشدن مشکل‌ دارند. این فناوری‌ها شامل خدمات انجماد اسپرم و تخمک، سیستم‌های تست هورمون و پلتفرم‌های پایشی است.

پزشکی نانو (Nanomedicine)

نانوپزشکی کاربرد فناوری نانو در پزشکی است که از کاربردهای مواد نانو و دستگاه‌های بیولوژیکی گرفته تا حسگرهای زیستی نانوالکترونیکی و همچنین کاربردهای احتمالی آتی فناوری نانومولکولی مانند ماشین‌های بیولوژیکی را شامل می‌شود. شرکت‌های واقعیت مجازی فعال در این فضا از واقعیت مجازی برای ارائه‌ی روش‌های درمانی نوآورانه و درمان مشکلات مختلف حوزه‌ی سلامت استفاده می‌کنند. استفاده از واقعیت مجازی در مراقبت‌های سلامت شامل آموزش، درمان، توان‌بخشی و حتی ذهن‌آگاهی است.

ضد پیری (Anit-aging)

ضد پیری به شرکت‌هایی گفته می‌شود که در حال تحقیق و توسعه‌ی درمان‌های ترمیمی برای مقابله با اثرات پیری و افزایش طول عمر هستند. فیلدهای تحقیقاتی آن شامل بی‌ثباتی ژنومی، فرسایش تلومر، دستکاری اپی‌ژنتیک، از دست دادن پروتئوستاز، سنجش مواد مغذی، اختلال عملکرد میتوکندری، پیری سلولی، فرسودگی سلول‌های بنیادی و اتصالات بین سلولی تغییریافته است.

پزشکی رباتیک (Medical robotics)

پزشکی رباتیک به ربات‌هایی گفته می‌شود که در محیط‌های مراقبت‌های سلامت استفاده می‌شوند. کاربردهای آن شامل جراحی، توان‌بخشی، حضور از راه دور، حمل‌ونقل و مراقبت‌های عمومی از بیمار است. در سال 2020، مرکز پزشکی رجیونال پراویدنس در اورت (Providence Regional Medical Center in Everett)، این فناوری را آزمایش کرد؛ آن‌ها از یک ربات پزشکی از راه دور برای گرفتن علائم حیاتی و تعامل با اولین مورد تشخیص داده شده‌ی ویروس کرونا در ایالات‌متحده استفاده کردند.

ژن‌درمانی (Gene therapies)

ژن‌درمانی بخشی از دی‌ان‌ای را به سلول‌های بیمار وارد می‌کند تا ژن‌های آسیب‌دیده یا غیرطبیعی را اصلاح کند. ژن‌درمانی هیجان‌انگیز است زیرا می‌تواند محققان را قادر به یافتن درمانی برای سرطان، اچ‌آی‌وی و بیماری‌های قلبی کند.

ژن‌درمانی تکنیکی است که ژن‌های یک فرد را برای درمان یا معالجه‌ی کامل بیماری اصلاح می‌کند. ژن‌درمانی می‌تواند با چندین مکانیسم کار کند:

  • جایگزینی ژن عامل بیماری با نمونه‌ی سالم آن ژن
  • غیرفعال کردن ژن بیماری‌زا با عملکرد
  • معرفی ژن جدید یا اصلاح‌شده به بدن برای کمک به درمان یک بیماری

محصولات ژن‌درمانی برای درمان بیماری‌هایی از جمله سرطان، بیماری‌های ژنتیکی و بیماری‌های عفونی در حال مطالعه هستند.

انواع مختلفی از محصولات ژن‌درمانی وجود دارد، از جمله:

  • دیسَک (پلاسمید) دی‌ان‌ای: مولکول‌های حلقوی دی‌ان‌ای را می‌توان با مهندسی ژنتیکی تغییر داد تا ژن‌های درمانی را به سلول‌های انسان انتقال دهند.
  • وکتورهای ویروسی: ویروس‌ها توانایی طبیعی انتقال مواد ژنتیکی به داخل سلول‌ها را دارند و بنابراین برخی از محصولات ژن‌درمانی از ویروس‌ها گرفته می‌شوند. وقتی ویروس‌ها اصلاح شدند تا توانایی ایجاد بیماری‌های عفونی را به دست بدهند می‌توان از آن‌ها به عنوان وکتور (حامل) برای انتقال ژن‌های درمانی به سلول‌های انسانی استفاده کرد.
  • وکتورهای باکتریایی: می‌توان باکتری‌ها را اصلاح کرد تا از ایجاد بیماری‌های عفونی توسط آن‌ها جلوگیری کرده و سپس به عنوان وکتور برای انتقال ژن‌های درمانی به بافت‌های انسان استفاده شوند.
  • فناوری ویرایش ژن انسانی: اهداف ویرایش ژن ایجاد اختلال در ژن‌های مضر یا ترمیم ژن‌های جهش‌یافته است.
  • محصولات ژن‌درمانی سلولی مشتق شده از بیمار: سلول‌ها از بدن بیمار برداشته می‌شوند، اصلاح ژنتیکی می‌شوند (غالباً با استفاده از یک وکتور ویروسی) و سپس به بیمار بازگردانده می‌شوند.

تشخیص مبتنی بر کریسپر(CRISPR diagnostics)

کریسپر یک ابزار ویرایش ژن است و تشخیص کریسپر به استفاده از کریسپر برای اهداف تشخیصی اطلاق می‌شود. این دانش‌بنیادی بر توانایی کریسپر در جداسازی تکه‌هایی از ماده‌ی ژنتیکی که برای یافتن آن برنامه‌ریزی‌شده است، متکی است. در تئوری، این فناوری می‌تواند نتایج تشخیصی را سریع‌تر و ارزان‌تر فراهم کند و برای انجام آزمایش‌های به افراد متخصص کمتری نیاز دارد.

اسکلت‌های بیرونی و پروتزهای مصنوعی (Medical exoskeletons and prosthetics)

شرکت‌های حوزه‌ی اسکلت‌های بیرونی و پروتزهای پزشکی در حال تولید پروتزهایی مکانیکی و همچنین اسکلت‌های بیرونی هستند که برای اهداف پزشکی مانند توان‌بخشی استفاده می‌شوند. این دستگاه‌ها دامنه‌ی حرکتی و فعالیتی بسیار بیشتری از همتایان قدیمی خود دارند و کیفیت زندگی افراد معلول را افزایش می‌دهند.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید:

مقالات مرتبط: