5 راهکار برای تعامل بهتر با بیماران در زمان نسخه‌نویسی الکترونیکی

Blog Single

استفاده سراسری از نسخ الکترونیکی (نسخه‌های الکترونیکی) رویدادی نسبتاً جدید در کشور ماست. اسفندماه 1399 برنامه توقف صدور دفترچه‌های درمانی کاغذی منتشر شد؛ مانند هر پدیده‌ی نوظهوری ممکن است نسخه الکترونیکی و پرونده الکترونیک سلامت برای بیماران جدید باشد و زمان استفاده از لپ‌تاپ، ایپد یا گوشی توسط درمانگر و به هدف گزارش درمانی به‌ اشتباه فکر کنند شما در حال انجام فعالیت‌های شخصی خود هستید و یا احساس کنند برای گفتن صحبت‌هایشان محدودیت‌هایی وجود دارد.

در ادامه همراه با مداریو بمانید تا با راهکار برای افزایش تعامل پزشک مراجع در زمان استفاده از پرونده الکترونیک سلامت آشنا شوید.

  1. برقراری ارتباط چشمی

برقراری ارتباط چشمیِ درمانگر با بیماران‌ امری ضروری است. ارتباط چشمی نشان می‌دهد که پزشک به مکالمه توجه دارد و همین اتفاق سبب اعتماد می‌شود. هنگامی‌ که شما (پزشک) تماس چشمی را قطع می‌کنید یا مرتباً به اطراف نگاه می‌کنید، بیمار ممکن است این‌طور برداشت کند که حواستان پرت است یا در تلاش برای پنهان کردن احساساتتان هستید.

  1. تایپ آگاهانه

در هنگام تایپ، با بیمارانتان تعامل داشته باشید. بگذارید زمانی که تایپ می‌کنید، بدانند که در حال مستند کردن شکایت، مشکلات و یافته‌های معاینه آن‌ها هستید. گاهی با صدای بلند آنچه را که تایپ می‌کنید، بخوانید تا بیمار را در موضوع مشارکت داده و به آنان اجازه درخواست تصحیح یا تائید بدهید.

  1. رجوع به بیمار

مردم زمانی که مضطرب یا هیجان‌زده‌اند، ممکن است آهنگ حرف زدنشان سریع‌تر شود. در چنین موقعیت‌هایی ثبت همه‌ی موارد می‌تواند دشوار باشد. چنانچه از موردی مطمئن نیستید، آنچه را که در پرونده الکترونیک سلامت بیمار وارد کرده‌اید با بیمار مرور کنید - با این کار بیمار را متوجه می‌سازید که فعالانه در حال گوش دادن هستید و همچنین موجب اطمینان از صحتِ اطلاعات وارده می‌شود.

  1. توجه به زبان و حالت بدن

زبان بدن مناسب، نشانه این است که شما آگاهانه به بیمار خود گوش می‌دهید. اگر به کامپیوترتان نگاه می‌کنید می‌تواند این‌طور برداشت شود که به آن‌ها توجه نمی‌کنید. در نظر داشته باشید که در هنگام یادداشت، بدن خود را به سمت بیمار متمایل کنید.

5. حذف موانع فیزیکی بین پزشک و بیمار

اگر از کامپیوتر رومیزی استفاده می‌کنید این استفاده می‌تواند به‌ عنوان یک مانع فیزیکی بین شما و بیمارتان عمل کند. کامپیوتری که در گوشه‌ی اتاق معاینه قرارگرفته، می‌تواند برقراری ارتباط چشمی را دشوار سازد. بهره‌گیری از یک لپ‌تاپ کوچک، تبلت یا موبایل مخصوص محل کار را در نظر داشته باشید. این کار مانع از مسدود کردن گستره‌ی دید شما به‌وسیله‌ی کامپیوتر شده و به شما اجازه‌ی مواجهه با بیمارتان را می‌دهد.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید:

مقالات مرتبط: