7 عادت پزشکان انعطاف پذیر

Blog Single

قبل از پاندمی ویروس کووید 19، شاهد همه ‌گیری فرسودگی شغلی در میان پزشکان بودیم و بسیاری از آن‌ها در چرخه خستگی، بدبینی و دورشدن از اهداف گرفتار شده بودند. تغییرات و مشکلات ایجاد شده توسط این ویروس هم مطمئناً مزید بر علت شد تا جایی که اکنون بیش از هر زمان دیگری ضروری است که پزشکان در برابر همه فشارها و استرس‌های شغلی تاب‌آوری بیشتری داشته باشند.

در یک دهه که به عنوان مربی در حوزه درمان کار کرده‌ام، هفت عادت و الگوی ذهنی را دیده‌ام که برخورداری از آن‌ها افرادی را که در شرایط دشوار می‌‌توانند رشد کنند و آن‌‌ها را که نمی‌توانند، از هم متمایز می‌کند.

این هفت الگوی ذهنی، تفاوت میان اشتغال در یک حرفه رضایت‌بخش و هدفمند و احساس فرسودگی شغلی را رقم می‌زند.

پزشکان انعطاف‌‌پذیر به یاد دارند که زندگی کوتاه است

مرگ اجتناب‌ناپذیر است، بیماری هم همین طور و به لطف همه‌گیری، این مسئله بیش از هر زمان دیگری مشهود است. ولی گاهی این واقعیت‌ها را فراموش می‌کنیم و فکر می‌کنیم که مرگ و بیماری فقط برای دیگران است.

هزینه‌های این توهم دو برابر است. اولاً، نادیده گرفتن ناپایداری زندگی به این معناست که ما می‌توانیم روزگار خود را در خواب و رؤیا بگذرانیم یا ساعت‌ها خود را درگیر کار کنیم و بعد از آن به جای اینکه با عزیزانمان وقت بگذرانیم، در شبکه‌های اجتماعی بچرخیم.

ثانیاً، وقتی تصور ما این باشد که ما و خانواده ما از درد و بیماری و رنج و عذاب به دور هستیم، در صورت بروز ناگهانی یک اتفاق بد، عذاب بیشتری خواهیم کشید. در این صورت احساس خواهیم کرد که زندگی در حق ما ناعادلانه بوده است - یا این که ما سزاوار چیزهای بهتری هستیم. پزشکان انعطاف پذیر می‌دانند که بدبختی‌های زندگی ممکن است برای همه اتفاق بیفتد - و در این مورد با قدرت، دلسوزی و خرد واکنش نشان می‌‌دهند.

پزشکان انعطاف‌پذیر کمال‌گرا نیستند

اگر روحیه کمال‌گرایی دارید، قطعاً بسیاری از افراد شبیه شما هستند. این ویژگی مانند یک شمشیر دو لبه است که هم به ما کمک می‌کند که پیشرفت کنیم و هم مانع از پیشرفت ما می‌شود. هر کسی می‌تواند برای نوشتن یک نوشته مناسب یا داشتن یک خانه بی‌نقص یا انجام کاری، بیش از اندازه تمرکز کند. این ویژگی فشار زیادی بر ما می‌آورد و ما را حتی برای انجام ساده‌ترین کارهای روزانه، مضطرب می‌کند. کمال‌گرایی خسته کننده است.

پزشکان انعطاف‌پذیر می‌دانند که رسیدن به کمال دست‌نیافتنی است و به این درک رسیده‌اند که مسئله مهم این است که هر شخصی، فقط، نهایت سعی خود را برای بهتر بودن انجام دهد.

پزشکان انعطاف پذیر شکرگزاری می‌کنند

همیشه به ما گفته شده است که شکرگزاری رفتار پسندیده‌ای است، ولی پزشکان انعطاف پذیر این موضوع را با گوشت و پوست خود درک کرده‌اند. آن‌ها وقت خود را صرف قدردانی از داشته‌های خود می‌کنند و سعی می‌کنند روی چیزهایی که ندارند تمرکز نکنند. آن‌ها نعمت‌های خود را می‌شمارند و این کار را مرتباً انجام می‌دهند. فواید ثابت شده شکرگزاری عبارت‌اند از: افزایش همدلی، کاهش احساس افسردگی، بهبود وضعیت خواب، کاهش دردها. قدردانی کردن روابط معنادار را مستحکم‌تر می‌کند و حس خوب را افزایش می‌دهد. هرچه بیشتر بر نعمت‌هایی که در زندگی داریم، تمرکز کنیم، شادتر و راضی‌تر خواهیم بود و هرچه بیشتر بر آنچه نداریم تمرکز کنیم، آشفته‌تر، فرسوده‌تر و بدخلق‌تر می‌شویم.

شکرگزاری، به معنای درک رویدادهایی است که خوب پیش می‌روند، به عنوان مثال این واقعیت‌ها که شما شاغل هستید، بدن سالمی دارید یا عزیزانتان مبتلا به کووید نیستند. قدردانی و شکرگزاری، انعطاف‌پذیری ما را در برابر استرس‌هایی که با آن روبه‌رو هستیم، افزایش می‌دهد.

پزشکان انعطاف‌پذیر می‌دانند که باید چه افکاری داشته باشند

همه ما فیلترهایی داریم که نگاه ما به خود و جهان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این فیلترها منجر به تحریف شناخت ما از جهان می‌شوند. پزشکان انعطاف‌پذیر می‌توانند تشخیص دهند که کدام الگوهای فکری برای شناخت بهتر از جهان به کمک آن‌ها می‌آیند و کدام‌ها خیر. آن‌ها به این درک رسیده‌اند که افکار صرفاً افکار هستند و در واقع رویدادهای ذهنی هستند که توسط ذهن ایجاد می‌شوند. آن‌ها کنجکاو و باهوش هستند و عادت به مشاهده را در خود ایجاد می‌کنند، نه اینکه خود را درگیر هر فکری کنند.

زیر سؤال بردن افکار، ریشه خودآگاهی است. با تمرکز حواس، آگاهی خود را از آنچه در ذهن داریم، افزایش می‌دهیم و اتفاقاتی را که در آن گرفتار شده‌ایم بهتر می‏بینیم. بیرون آمدن از داستان‌های ذهنی برای ایجاد تاب‌آوری یک ضرورت است.

پزشکان انعطاف پذیر سندرم ایمپاستر (سندروم خودویرانگری) را پشت سر گذاشته‌اند

بسیاری از پزشکان از سندرم ایمپاستر رنج می‌برند، آن‌ها بر این باور هستند که آنچه ما می‌دانیم بسیار اندک است و آنچه همسالان ما می‌دانند بسیار زیاد است و می‌گویند دیر یا زود به عنوان یک فرد فریبکار شناخته خواهند شد.

اما به همین‌جا بسنده نمی‌شود. ذهن ما غالباً افکار منفی را پرورش می‌دهد. پزشکان انعطاف‌پذیر از این امر آگاه هستند و سعی می‌کنند با خود ملایم‌تر رفتار کنند. آن‌ها می‌توانند به دستاوردهای خود بنگرند و خود را کمتر با دیگران مقایسه می‌کنند، زیرا می‌دانند که هر شخصی در مسیر خود گام برمی‌دارد.

پزشکان انعطاف‌پذیر آنچه را که نمی‌‌توانند کنترل کنند رها می‌کنند

با همه ناکارآمدی در سیستم مراقبت‌های بهداشتی آمریکا، موارد زیادی وجود دارد که خارج از کنترل ما است. می‌توان در مقابل این مشکلات عصبانی شد و دائماً همه‌چیز را زیر سؤال برد، ولی پزشکان انعطاف‌پذیر می‌دانند که این قبیل عکس‌العمل‌ها فقط انرژی آن‌ها را از بین می‌‌برد. آن‌ها می‌دانند که صرفه‌جویی در انرژی برای جلوگیری از فرسودگی شغلی عاملی کلیدی است. این قبیل افراد اغلب از خود می‌پرسند، آیا این چیزی است که من بتوانم تغییر دهم؟ اگر پاسخ مثبت باشد، به دنبال راه‌حل می‌گردند، ولی اگر پاسخ منفی باشد، آن را رها می‌کنند؛ چراکه باور دارند تنها چیزی که تماماً بر آن کنترل دارند، خودشان هستند.

پزشکان انعطاف‌‌پذیر طرز فکر روبه رشدی دارند

برای غلبه بر مشکلات موجود در محیط کار، باید باور داشته باشیم که می‌توانیم رفتارهای خود را تغییر دهیم، در آن‌ها بهبود ایجاد کنیم و در مسیر رشد گام برداریم. وقتی این مقاله را می‌خوانید به فرایندهای فکری خود فکر کنید. آیا آماده تجربه رفتارهای جدید هستید؟ آیا مواردی وجود دارد که بتوانید به تدریج آن‌ها را بهبود ببخشید؟

پزشکان انعطاف‌پذیر رویکردی تدریجی دارند و در طول این فرآیند با خود رفتار ملایمی دارند. آن‌ها می‌دانند که رفتار مهربانانه نتایج بهتری نسبت به رفتار خشونت‌آمیز دارد و تاب‌آوری با صبوری با خود هنگام یادگیری و رشد ایجاد می‌شود. تاب‌آوری و انعطاف‌پذیری ویژگی است که در درون تک تک ما وجود دارد، اما همیشه آن را درک نمی‌کنیم.

منبع: kevinmd

*در این مقاله از کلمه انعطاف‌پذیر بجای واژه تاب‌آور (resilient) استفاده شده است.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید:

مقالات مرتبط: