فایوجی(5G) دنیای سلامت را از 5 راه دگرگون خواهد کرد

Blog Single

در گذشته هنگامی‌ که بیمار بودیم و به مراقبت پزشکی نیاز داشتیم در بیشتر موارد فقط یک گزینه داشتیم: رفتن به مطب پزشک یا بیمارستان. برای افراد ساکن مناطق روستایی مسافرت در زمان مریضی کار طاقت فرسایی بود. با ظهور سیستم‌های پایشی سلامت از راه دور و نظارت خانگی از راه دور، امروزه مراقبت‌های پزشکی را می‌توان در محیط امن خانه‌ دریافت کرد. پزشکان می‌توانند پس از یک تماس ویدئویی، توصیه‌های درمانی ارائه دهند و حتی نسخه تجویز کنند.

سلامت از راه دور می‌تواند منجر به فشار بیشتری بر شبکه‌های اینترنت شود و باعث کندی سرعت شود. این کندی نه تنها برای افرادی که از آن استفاده می‌کنند کلافه کننده است بلکه می‌تواند مراقبت از بیمار را به تأخیر بیندازد و در درازمدت به نتایج بهینه لطمه بزند.

فناوری‌های فایوجی (یا نسل پنجم شبکه‌ی تلفن همراه) توانایی کمک به حل این چالش‌ها را دارند. فایو جی از 5 جهت می‌تواند به سازمان‌ها و مؤسسات سلامت دیجیتال کمک کند. همراه مداریو باشید تا با این 5 راه آشنا شوید.

  1. انتقال سریع فایل‌های سنگین تصویربرداری

نتایج ام‌آر‌آی و سایر دستگاه‌های تصویربرداری معمولاً فایل‌های بسیار سنگینی هستند و باید برای بررسی به متخصص ارسال شوند. وقتی پهنای باند شبکه پایین است، انتقال فایل می‌تواند مدت زیادی طول بکشد یا اطلاعات با موفقیت ارسال نشود. این بدان معناست که بیماران برای درمان منتظر می‌مانند و پزشکان می‌توانند بیماران کمتری را در مدت‌زمان مشابه ببینند. شبکه‌ی پرسرعت فایو جی به انتقال سریع فایل‌های بسیار بزرگ تصاویر پزشکی کمک می‌کند.

جیسون لیندگرن، مدیر مرکز سرطان آستین می‌گوید «برای انتقال این همه داده از یک‌ گوشه‌ی شهر به گوشه‌ی دیگر، ضروری است که کارایی شبکه‌ای لازم برای این کار را داشته باشید. ما قبلاً مجبور بودیم فایل‌ها را پس از ساعت کاری ارسال کنیم. اکنون به‌ محض اینکه بیمار از دستگاه اسکنر بیرون می‌آید، نتیجه در حال ارسال است. این ویژگی به کار پزشکان می‌آید زیرا آن‌ها می‌توانند نتیجه‌ی مورد نیاز خود را سریع‌تر به دست آورند».

  1. گسترش پزشکی از راه دور

انتظار می‌رود بازار پزشکی از راه دور با نرخ رشد سالانه‌ی 16.5٪ از سال 2017 تا 2023 رشد کند. دلیل این افزایش تقاضا نیاز به سلامت برای مناطق روستایی است.

پزشکی از راه دور نیازمند شبکه‌ای است که بتواند از ویدئوی با کیفیت بالا در زمان واقعی پشتیبانی کند که اغلب به معنای نیاز به شبکه‌های سیمی است (منظور از زمان واقعی که زمان حقیقی یا زمان بی‌درنگ نیز نامیده می‌شود فرایندهایی است که پاسخ یک محرک، بی‌درنگ و بدون فاصله از رخداد محرک حاصل شود) با فایو جی، سیستم‌های مراقبت‌های سلامت می‌توانند شبکه‌های تلفن همراه را قادر به پشتیبانی از ویزیت از راه دور کنند.

در صورت استفاده‌ی سیستم‌های مراقبت‌های سلامت ‌از این فناوری، بیماران زودتر معالجه شوند و به متخصصانی دسترسی پیدا کنند که بدون این فناوری خارج از دسترسشان بودند. این فناوری همچنین می‌تواند به پزشکان و سایر کارکنان کمک کند تا همکاری کارآمدتری با یکدیگر داشته باشند.

  1. بهبود واقعیت افزوده، واقعیت مجازی و محاسبات فضایی

اگرچه پیش از این نیز از واقعیت افزوده (AR)، واقعیت مجازی (VR) و محاسبات مکانی به‌ صورت محدود در حوزه‌ی سلامت استفاده‌ شده است اما فایو جی می‌تواند توانایی پزشک را در ارائه‌ی درمان‌‌های نوآورانه و کمتر تهاجمی افزایش دهد. برخی از جالب‌ترین کاربردهای بالقوه‌ی فایو جی نقش آن در شبیه‌سازی سناریوهای پیچیده‌ی پزشکی و امکان‌پذیر ساختن درمان‌های جایگزین برای بیماران بحرانی است.

شرکت مخابرات آمریکا در این فیلد هیجان‌انگیز فعالیت می‌کند و در حال بررسی فرصت‌های بهره بردن از فایو جی برای چالش‌های پزشکی است. این شرکت در حال همکاری با شرکت ویتاس هلث‌ کر (VITAS® Healthcare ) برای بررسی تأثیرات واقعیت افزوده و واقعیت مجازی –با فناوری فایوجی- در تعامل بیمار است. هدف این است که با ارائه‌ی محتوای آرامش‌بخش و حواس‌پرت کننده از طریق واقعیت افزوده و واقعیت مجازی درد و اضطراب بیماران لاعلاج بیمارستانی کاهش یابد.

  1. نظارت از راه دور آنی و قابل اتکا

با استفاده از دستگاه‌های اینترنت اشیاء، ارائه‌دهندگان مراقبت‌های سلامت می‌توانند بیماران را کنترل کرده و داده‌هایی را که می‌تواند برای بهبود مراقبت‌های شخصی‌سازی‌شده و پیشگیرانه استفاده شود، جمع‌آوری کنند.

به گفته‌ی شرکت انتم (Anthem )، 86٪ از پزشکان می‌گویند ابزارهای پوشیدنی‌، که نوع متداول نظارت از راه دور هستند، درگیری بیمار با سلامتی خود را افزایش می‌دهند. علاوه بر این، پیش‌بینی می‌شود که پوشیدنی‌ها در پنج سال آینده هزینه‌های بیمارستان را حدود 16 درصد کاهش دهند.

با وجود مزایا استفاده از فناوری نظارت از راه دور به خاطر ظرفیت شبکه در پشتیبانی از داده‌ها محدود می‌شود. سرعت‌ پایین شبکه و اتصالات غیرقابل اتکا می‌تواند به این معنی باشد که پزشکان قادر به دریافت اطلاعات مورد نیاز برای تصمیم‌گیری سریع نیستند.

  1. هوش مصنوعی

بسیاری از حوزه‌های کلیدی مراقبت‌های سلامت شروع به استفاده از هوش مصنوعی (AI) برای تعیین تشخیص‌های بالقوه و تصمیم‌گیری در مورد بهترین برنامه‌ی درمانی بیمار کرده‌اند. علاوه بر این، هوش مصنوعی می‌تواند به پیش‌بینی اینکه چه بیمارانی احتمال بیشتری برای تجربه‌ی عوارض بعد از جراحی دارند، کمک ‌کند.

مقادیر زیاد داده‌های مورد نیاز مستلزم داشتن شبکه‌هایی با پهنای باند بالا است. علاوه بر این، درمانگران اغلب نیاز دارند از طریق دستگاه‌های تلفن همراه خود به داده‌ها دسترسی پیدا کنند.

با انتقال به شبکه‌های فایو جی، سازمان‌های مراقبت‌های سلامت می‌توانند از ابزارهای هوش مصنوعی مورد نیاز برای ارائه‌ی بهترین مراقبت‌های ممکن –در هر کجای بیمارستان یا کلینیک که باشند- استفاده کنند.

با فعال کردن همه‌ی این فناوری‌ها از طریق شبکه‌های فایوجی، سیستم‌های مراقبت‌های سلامت می‌توانند کیفیت مراقبت و تجربه‌ی بیمار را بهبود بخشند و هزینه‌ی مراقبت را کاهش دهند.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید:

مقالات مرتبط: