4 دلیلی که هوش مصنوعی به‌سادگی جایگزین درمانگران نخواهد شد

Blog Single

هوش مصنوعی با قدرت وارد بخشِ مراقبت‌های بهداشتی و سلامت شده است؛ فناوری می‌تواند بسیاری از مشکلات حیطه سلامتی را حل کند؛ به‌ عنوان مثال، در دوران شیوع کرونا، برخی از ابزارهای مبتنی بر هوش‌مصنوعی باعث شدند که کادر درمان در معرض مستقیم ویروس کرونا قرار نگیرند. همراه با اثر مثبت فناوری، گاهی نگرانی‌هایی برای درمانگران به وجود می‌آید مانند فقدان شغل به دلیل غلبه هوش‌مصنوعی! اگرچه این اتفاق در فیلم‌های علمی-تخیلی رخ داده اما در دنیای واقعیت، غلبه کامل هوش‌مصنوعی بر حیطه سلامت هنوز امکان‌پذیر نیست.

1. احساس همدلی

احساسات فرایندهای پیچیده‌ای هستند که فقط در یک ارتباط دو جانبه انسانی یافت می‌شود. ربات‌ها قادرند هوشمندانه بفهمند که رنگ چشمان شما چیست؟ گروه خونی شما چه ویژگی‌هایی دارد؛ اما آیا ربات می‌تواند دست بیمار را بگیرد و بگوید نگران نباش و یا اضطراب را بدون هیچ کلامی درک کند؟

2. پزشکی، علمی چندبعدی و غیرخطی

اگر به علم پزشکی به‌عنوان دانشی تک‌خطی بنگرید باید گفت بله. ربات‌ها به راحتی می‌توانند جایگزین درمانگران شوند. اما واقعیت این نیست. پزشکی پیچیدگی‌های زیادی دارد و علمی چندبعدی است. فردی با مسمویت غذایی به پزشک مراجعه می‌کند اما این مسمویت غذایی تحت تاثیر متغیرهای زیادی از سابقه خانوادگی تا حالت روحی آن روز مراجع قرار دارد.

3. نیاز به دانش پزشکان برای رشد تکنولوژی

سلامت مبتنی بر هوش مصنوعی در حال رشد و توسعه است. تولید این تکنولوژی پیچیده به دانش نیاز دارد و این دانش در دست متخصصان است. خلاقیت و توانایی حل‌مسئله متخصصان، نیازمندیِ هوش مصنوعی است.

4. همراهی هوش مصنوعی و متخصصان

ابزارهای هوشمند زمانی بهترین کارایی را دارند که همراه با متخصصان استفاده شوند. به عنوان مثال، مغز ما قادر است در زمان تحلیل اطلاعات محتوای اضافی را حذف کند. هنوز هیچ رباتی نتواسته موقعیت‌های چالشی، چندلایه و پیچیده را به ویژه در حیطه سلامت روان حل کند.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید:

مقالات مرتبط: