سلامت و درمان در 10 سال آینده چه شکلی به خود خواهد گرفت؟

Blog Single

کارشناسان معتقدند که پیش‌بینی فناوری‌های مورد استفاده در حوزه بهداشت و درمان دشوار نیست. در آینده هوش مصنوعی (AI) و فناوری‌های ابری در این صنعت عملکرد بهتری خواهند داشت اما برای رسیدن به این هدف، مدیران حوزه بهداشت و درمان باید هم‌اکنون زیرساخت‌های فرهنگی لازم را فراهم کنند.

سرمایه‌گذاری بر زیرساخت‌‌های فعلی

بر اساس یک نظرسنجی از 500 مدیر در حوزه بهداشت که توسط مؤسسه (OptumIQl) در نوامبر 2018 منتشر شد، سرمایه‌گذاری در هوش مصنوعی طی پنج سال آینده می‌تواند به‌طور متوسط بیش از 30 میلیون دلار برای هر سازمان هزینه داشته باشد. با این حال، 38 درصد از کارفرمایان و 20 درصد از برنامه‌ریز‌های حوزه بهداشت و درمان می‌گویند که ظرف 4 سال یا حتی مدت‌زمان کمتری، این سرمایه‌گذاری بازدهی خواهد داشت. در نهایت، 94 درصد از پاسخ‌دهندگان به این نظرسنجی، سرمایهگذاری در فناوریهایی مانند هوش مصنوعی را بهترین شیوه برای رسیدن به مراقبتهای بهداشتی مقرون به صرفه، در دسترس و عادلانه در آینده میدانند.

«تام لوری»، مدیر بهداشت جهانی شرکت مایکروسافت می‌گوید برای رسیدن به این امکانات در آینده، امروز باید در بخش مراقبت‌های بهداشتی یک تغییر فرهنگی اتفاق بیفتد. او هم‌چنین می‌افزاید که آینده‌ی فناوری مراقبت‌های بهداشتی بیشتر به زیرساخت‌هایی متکی خواهند بود که امروزه توسط پیشروان این حوزه ایجاد شده است.

«آنیل جین»، نایب‌رئیس و مسئول ارشد اطلاعات Watson Health در IBM می‌گوید که سازمانهای مرتبط با مراقبتهای بهداشتی باید از شر بروکراسی اداری خلاص شوند و به اندازه کافی چابک باشند تا بتوانند فناوریهای آینده را در اختیار بگیرند.

متخصصان نظر خود را در مورد اینکه فناوری‌های مراقبت‌های بهداشتی در یک دهه آینده بیشترین تأثیر خود را در کجا خواهند گذاشت، ارائه کرده‌اند که در ادامه این مقاله با آن‌ها آشنا می شویم.

یکپارچه‌سازی ابری در سیستم درمانی

«لوری» می‌گوید اگرچه دستگاه‌های جمع‌آوری داده‌های دیجیتال برای مراقبت‌های بهداشتی مهم هستند، اما نحوه به اشتراک‌گذاری این داده‌ها ضروری‌ترین بخش این معادله است.

بر اساس نظرسنجی سال 2017 انجمن اطلاعات و مدیریت سیستم‌های بهداشت و درمان (HIMSS) در مورد استفاده از تکنولوژی ابری، بیش از 90 درصد از سازمان‌های حوزه بهداشت و درمان به طور گسترده از تکنولوژی ابری برای میزبانی برنامه‌ها استفاده می‌کردند.

با این حال، صنعت بهداشت و درمان از تکنولوژی ابری برای عملکردهای جداگانه مانند برنامه‌های کلینیکی استفاده می‌کند. این نظرسنجی نشان می‌دهد که اگرچه سطح بالایی از استفاده از تکنولوژی ابری در سازمانهای مراقبتهای بهداشتی وجود دارد، اما عملکرد آن هنوز محدود است.

«لوری» می‌گوید استفاده از یکپارچگی ابری باعث شده است تا داده‌های حوزه‌های مختلف بخش بهداشت و درمان به اشتراک گذاشته شود و ارتباط بیشتر این داده‌ها با سازمان‌های دیگر این صنعت را متحول می‌کند.

او هم‌چنین می‌افزاید همه مراکز درمانی دادههای خود را دیجیتالی میکنند، خواه این داده‌ها پرونده‌های سلامت الکترونیک باشند یا عکس‌های رادیوگرافی. دیجیتالی کردن دیتا به این صورت است که داده‌ها را از یک‌ شکل به شکل دیگر درمی‌آورند. دگرگونی ایجاد شده توسط تکنولوژی ابری و گردآوری این داده‌ها، اتفاقات خوبی را در چند سال آینده رقم می‌زند.

ایده هوش مصنوعی و سلامت

هوش مصنوعی سال‌ها بخشی از مقوله بهداشت و درمان بوده است، اما کارشناسان معتقدند در یک دهه آینده بخش عادی این صنعت خواهد بود.

نظرسنجی ماه جولای که توسط شرکت اینتل 2018 از 200 متخصص مراقبت‌های بهداشتی انجام شد، نشان داد که 37 درصد از پاسخ‌دهندگان از هوش مصنوعی به صورت محدود استفاده می‌کردند و 54 درصد معتقد بودند که در 5 سال آینده از این تکنولوژی به شکل گسترده استفاده خواهد شد.

«جان دویل»، مدیر استراتژی کسب‌وکار صنعت بهداشت جهانی در مایکروسافت می‌گوید با حرکت رو به جلو باید انتظار داشته باشیم که هوش مصنوعی در همه جنبه‌های کار عملیاتی وارد شود. ما امروز در آغاز راه استفاده از تکنولوژی‌های ابری و هوش مصنوعی هستیم، با این حال شاهد پیشرفت چشمگیری بوده‌ایم و انتظار می‌رود این پیشرفت‌ها خصوصاً در زمینه‌های

  • تفسیر اطلاعات پیچیده کلینیکی
  • تصاویر پزشکی هوشمند
  • و یکپارچگی خروجی‌ها ادامه یابد.

هوش مصنوعی کاربردی این پتانسیل را دارد که پیچیدگی نحوه ضبط و تجزیه‌وتحلیل داده‌های مراقبت‌های بهداشتی را کاهش دهد؛ به عنوان مثال، تلفیق صوت هوشمند و فناوری‌های ربات در طول مشاوره‌های مجازی به کاهش زمانِ ورود اطلاعات توسط بیماران و پزشکان کمک می‌کند.

در یک نظرسنجی که توسط Healthline در آگوست سال 2018 منتشر شد، نشان داده شد که 46 درصد از اعضای Medicare Advantage نمی‌دانند که آیا مراقبت و درمان از راه دور یک روش درمانی است یا خیر و 37 درصد اظهار داشته‌اند که اصلاً تاکنون درمان از راه دور را تجربه نکرده‌اند.

«کالینز» می‌افزاید بیمارستان‌ها هنوز فاقد امکانات کامل Wi-Fi و خدمات تلفن همراه هستند که مانع ادغام خدمات درمان از راه دور و سایر خدمات تلفن همراه می‌شود.

این مسائل بنیادی، ورود فناوری را برای ارائه خدمات درمانی و ارتباط بیماران در مکان‌های مختلف دشوار می‌کند. «کالینز» ادامه می‌دهد ارتقاء زیرساخت‌ها ضروری است و این موضوع باید مورد توجه بسیاری از بیمارستان‌ها قرار گیرد، بنابراین آن‌ها می‌توانند از فناوری‌های بزرگی استفاده کنند که زندگی بیماران و پزشکان را به طور یکسان بهبود می‌بخشند.

درمانهای هوشمندانه

«کال پاتل»، رئیس BrightInsight می‌گوید: اگرچه تلفن‌های هوشمند، ساعت‌های هوشمند و سایر دستگاه‌های هوشمند توسط مصرف‌کنندگان استفاده می‌شود، اما تمرکز بر وسایل «هوشمند» هنوز به عنوان یک راه‌حل برای انجام بهینه مراقبتهای بهداشتی تبدیل نشده است.

«پاتل» می‌گوید به طور کلی، بسیاری از راه‌حل‌های مراقبت‌های بهداشتی بی‏معنا هستند چراکه هوشمند نیستند و داده‌های آن‌ها یا اصلاً جمع‌آوری نمی‌شود یا اگر جمع‌آوری شوند هم در محیطی باقی می‌مانند که به طور معمول ارزشی را که می‌توانید از آن به دست آورید، محدود می‌کند.

«پاتل» میگوید در دهه آینده دستگاههای تحویل دارو مانند قلم انسولین، تزریق کننده‌های بیولوژیکی، دستگاههای استنشاقی و بستهبندی هوشمند قرصها برای تقویت عملیات کلینیکی و تجاری در مراقبتهای بهداشتی متداول خواهد بود.

«پاتل» می‌گوید هدف از ردیابی این داده‌ها گسترش نگرش‌های رفتاری است که می‌تواند به افزایش مراقبت از بیمار کمک کند. توانایی مشاهده نحوه استفاده بیماران از درمان بیماریها چه در کلینیک و چه در خانه یا بیمارستان با استفاده از سیستم ابری یکپارچه و هوش مصنوعی افزایش مییابد.

«جین» می‌گوید که IBM Watson در حال مطالعه مفاهیمی پیرامون تجویز درمان‌های دیجیتالی است که می‌تواند با استفاده از بلاکچین و هوش مصنوعی کار کند و متناسب با رفتار بیماران باشد. او هم‌چنین در ادامه می‌افزاید به عنوان مثال اگر قرص ضد دیابت تجویز کنم و از طرفی استفاده از برنامه‌ای را در تلفن هوشمند بیمار توصیه کنم تا بتواند به کمک آن به موقع داروهای خود را مصرف کند، این کار واقعاً جالب و سودمند نخواهد بود؟ در این صورت اگر استفاده از داروها عوارض جانبی هم داشته باشند با استفاده از آن برنامه، بیمار آموزش می‌بیند که چه زمانی باید عوارض جانبی را جدی بگیرد و چه زمانی آن را ساده فرض کند.

او هم چنین می‌گوید درمان‌های هوشمندتر می‌توانند رژیم‌های غذایی را تجویز کنند که با داروها سازگار باشند و تأثیر آن‌ها را بیشتر کنند و بیماران پس از مصرف آن‌ها تأثیر بیشتری را احساس کنند.

«جین» می‌گوید در حقیقت ما باید درمان بیماران را به چیزی فرای دارو هدایت کنیم. به عنوان یک پزشک معتقدم که حتی وقتی بیماران به مطب مراجعه نمی‌کنند، باید راه بهتری برای ویزیت آن‌ها وجود داشته باشد.

افزایش مراقبت‌های پزشکی شخصی سازی شده

«جین» می‌گوید در دهه آینده، پزشکان قادر خواهند بود از بلاک چین و هوش مصنوعی برای ارائه خدمات تخصصی به بیماران استفاده کنند.

او بر این باور است که بزرگ‌ترین رویداد، توانایی ما در استفاده از این فناوری‌های پیشرفته است تا بتوانیم در زمینه ارائه درمان‌های خصوصی و مراقبت‌های بهداشتی شخصی بهتر عمل کنیم، چراکه فناوری به کار رفته در حوزه بهداشت و درمان می‌تواند تمام داده‌های کلینیکی و عمومی بیماران را تجزیه‌وتحلیل کند، مشخصات ژنومی آن‌ها را بررسی ‌کند و وضعیت اجتماعی آن‌ها را سریع‌تر از هر پزشک دیگری مورد بررسی قرار ‌دهد و این اطلاعات را به شیوه‌ای قابل اعتماد ادغام ‌کند.

«جین» می‌گوید در حال حاضر نرم‌افزارهای تناسب‌اندام در حال جمع‌آوری داده‌ها هستند، اما وقتی بتوان این داده‌ها را با سایر عوامل تعیین‌کننده سلامت ادغام کرد، بخش مهمی از معادله حل شده است. در نهایت او می‌گوید درمان‌های شخصی‌تر، به ویژه برای بیماری‌های مزمن، پایبندی به برنامه‌های بهداشتی را افزایش می‌دهد.

پیروی از فناوری مصرف‌کنندگان

«کالینز» می‌گوید امیدوار است فناوری روند کاری که حوزه بهداشت و درمان در طی 10 سال آینده اتخاذ می‌کند با فناوری مورد استفاده مردم در سایر زمینه‌های زندگی مطابقت داشته باشد.

او در ادامه می‌افزاید قبل از استفاده از فناوری برای انجام مراقبت‌های درمانی، مردم می‌توانستند در ماشین خود بنشینند و بلیت سینما تهیه کنند یا در یک رستوران میزی را رزرو کنند و با دوستان خود از طریق تلفن‌های هوشمند چت کنند ولی برای استفاده از خدمات درمانی به بیمارستان مراجعه می‌کردند.

«کالینز» نگران این موضوع است که فرایندها و تجهیزات قدیمی در محیط‌های کار درمانی بازدارنده‌ای برای استفاده از فناوری‌های هوشمند باشد.

او می‌گوید تصور کنید وقتی پزشکان، پرستاران و کادر درمانی جوان به سر کار خود در بیمارستان میروند، در واقع ما از آنها میخواهیم که بیست سال به عقب برگردند و از تلفنهای ثابت، دستگاههای فکس، پیجر و... استفاده کنند. آن‌ها هر روز در مواجهه با بیماران بار سنگینی را بر دوش می‌کشند و استفاده از فناوری‌های ابتدایی تنها به استرس آن‌ها می‌افزاید. علاوه بر آن، آن‌ها مجبور می‌شوند برخلاف روال معمول، شیوه استفاده از فناوری‌های قدیمی را که به طور طبیعی به آن‌ها عادت ندارند، به خاطر بسپارند. با این حال این فناوری‌های قدیمی که بازتابی از زندگی امروزه ما نیستند، بالاخره حذف خواهند شد و همچنان که پزشکان جوان به عنوان نیروی کار به بیمارستان‏ها می‏روند، بسیاری از بیمارستان‏ها و مراکز درمانی مجبور به نوسازی زیرساخت‏های خود می‏شوند.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید:

مقالات مرتبط: