پیشرفت در فناوری و دستگاه‌های درمانی برای آتروفی عضلانی نخاعی

Blog Single

آتروفی عضلانی نخاعی یک بیماری ژنتیکی است که باعث بروز مشکلاتی در نورون‌های حرکتی مغز و نخاع می‌شود. راه رفتن، دویدن، نشستن، نفس کشیدن و حتی بلعیدن برای افراد مبتلا به آن دشوار است. کسانی که آتروفی عضلانی نخاعی دارند اغلب به طیفی از تجهیزات پزشکی تخصصی نیاز دارند.

در حال حاضر هیچ درمانی برای آتروفی عضلانی نخاعی وجود ندارد اما پیشرفت‌های تازه و هیجان‌انگیز بسیاری در زمینه‌ی فناوری‌های مرتبط به آن وجود داشته است. این پیشرفت‌ها می‌تواند به افراد مبتلا به آن تحرک بهتر، درمان‌های بهتر و کیفیت زندگی بالاتری ارائه دهد.

اسکلتهای بیرونی چاپ سه‌بعدی (3D Printed exoskeletons)

اولین اسکلت بیرونی برای کودکان مبتلا به آتروفی عضلانی نخاعی در سال 2016 در دسترس قرار گرفت. اکنون به لطف پیشرفت در صنعت چاپ سه‌بعدی، می‌توان پروتوتایپی سه‌بعدی از این دستگاه را پرینت گرفت. این دستگاه برای اولین بار توانسته است به کودکان در راه رفتن کمک کند. این اسکلت بیرونی از میله‌های پشتیبانی قابل تنظیم و بلندی که متناسب با سایز پاها و تنه‌ی کودک هستند، استفاده می‌کند. دستگاه اسکلتی همچنین شامل یک سری سنسور است که به کامپیوتر متصل می‌شوند.

کنترل‌های محیطی (Environmental controls)

افراد مبتلا به آتروفی عضلانی نخاعی تحرک کمتری دارند. کارهای ساده‌ای مانند خاموش کردن چراغ‌ها می‌تواند برای آن‌ها دشوار باشد. فناوری کنترل محیط زندگی به افراد مبتلا به آتروفی عضلانی این امکان را می‌دهد که کنترل کاملی بر محیط زندگی خود داشته باشند. آن‌ها می‌توانند تلویزیون، تهویه‌ی هوا، چراغ‌ها، دستگاه‌های پخش دی‌وی‌دی، بلندگوها و موارد دیگر را به شکل بی‌سیم کنترل کنند. تنها چیزی که این کنترل‌ها نیاز دارند یک تبلت یا کامپیوتر است.

برخی از کنترل‌ها حتی مجهز به یک میکروفن هستند و می‌توانند با دستورات صوتی فعال شوند. کنترل‌‌ها همچنین می‌توانند شامل یک زنگ خطر اضطراری برای درخواست کمک با فشار یک دکمه باشند.

صندلی چرخ‌دار(Wheelchairs)

فناوری ویلچر مسیری طولانی را طی کرده است. ممکن است کاردرمانگر کودک بتواند در مورد گزینه‌های موجود صندلی‌های چرخ‌دار برقی به شما توضیح دهد. یک مثال، ویزی‌باگ (Wizzybug) است که یک صندلی چرخ‌دار مخصوص کودکان نوپا است. این صندلی چرخ‌دار برای استفاده‌ی در فضای داخلی و خارجی طراحی ‌شده است و با کنترل‌های ساده‌ای کار می‌کند. سه‌چرخه‌های تطبیقی گزینه‌ی دیگری هستند. آن‌ها به کودک توانایی تعامل با همسالان خود و همچنین ورزش را می‌دهند.

تبلت‌ها(Tablets)

تبلت‌ها نسبت به لپ‌تاپ یا رایانه‌های رومیزی کوچک‌تر هستند و کار با آن‌ها آسان‌تر است و قابل تنظیم برای کودکان هستند. تبلت‌ها همچنین می‌توانند شامل تشخیص صدا، دستیارهای دیجیتال (مانند Siri) و ویژگی‌های دیگر باشند. تبلت‌ها را می‌توان به پایه‌های نگهدارنده، قلم لمسی، صفحه‌کلیدهای قابل دسترسی و کنترل پایه‌ی نگه‌دارنده‌ی موبایل وصل کرد. لوازم جانبی صندلی‌های چرخ‌دار امکان سوار کردن تلفن همراه یا تبلت‌ روی صندلی چرخ‌دار را می‌دهند.

حتی اگر کودک نوپا توانایی حرکتی زیاد نداشته باشد تبلت‌‌ها به او قدرت کندوکاو دنیای اطرافش را می‌دهند. برای بچه‌های بزرگ‌تر، داشتن تبلت می‌تواند به معنای نواختن سازی مانند طبل در گروه موسیقی مدرسه باشد. برنامه‌های مربوط به آلات موسیقی را حتی می‌توان به یک آمپلی‌فایر صدا متصل کرد تا کودکتان بتواند نواختن را یاد بگیرد.

نرم‌افزار ردیابی چشم (Eye-tracking software)

نرم‌افزار ردیابی چشم، از جمله فناوری توسعه‌یافته در شرکت آی‌توییگ (EyeTwig)، گزینه‌ی دیگری برای تعامل با رایانه‌ ارائه می‌دهد. این فناوری با استفاده از دوربین روی رایانه یا تلبت، حرکت سر کودک را شناسایی و دنبال می‌کند.

لباس کمکی (Assistive clothing)

ارتزهایی که داخل لباس گنجانده می‌شوند، مثل لیفت پلی‌اسکین (Playskin)، نسبت به اسکلت‌های بیرونی حجم کمتری دارند. ابزارهای مکانیکی داخل این لباس به کودکان خردسال کمک می‌کند تا دست‌های خود را بلند کنند. محققان این فناوری را ارزان، آسان، کاربردی و راحت ارزیابی کرده‌اند. نمونه‌های جدید این فناوری احتمالاً به زودی ارائه می‌شوند.

جمع‌بندی

دستگاه‌ها و داروهای جدیدی مانند موارد بالا فقط کیفیت زندگی مبتلایان به آتروفی عضلانی نخاعی را بهبود نمی‌بخشد. این تجهیزات انعطاف‌پذیری بیشتری برای مشارکت در تمام جنبه‌های چیزی که مردم زندگی «نرمال» می‌دانند، ارائه می‌دهند.

طراحی اسکلت بیرونی، نرم‌افزارهای دسترسی‌پذیری و داروهای جدید تنها آغاز پیشرفت‌های جدید تکنولوژیک هستند. همه‌ی این پیشرفت‌ها می‌توانند به درمان آتروفی عضلانی نخاعی و سایر اختلالات عضلانی کمک کنند.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید:

مقالات مرتبط: