چه چیزهایی باعث خوشحال شدن پزشکان می‌شود و چرا؟

Blog Single

مؤسسه CompHealth به تازگی با آکادمی پزشکان خانواده آمریکا (AAFP) در انجام یک نظرسنجی همکاری کرده است تا متوجه شود که چه چیزهایی باعث خوشحال شدن پزشکان می‌شود و چرا؟

علیرغم گزارش‌های فراوان در مورد فرسودگی شغلی پزشکان، پزشکانی مورد بررسی گفته‌اند که از زندگی خود به میزان «زیاد» یا «نسبتاً زیاد» احساس رضایت می‌کنند.

در ادامه چند دلیل برای رضایت پزشکان ذکر شده است.

  • آنها دارای آزادی و خودمختاری هستند

پزشکان دوست دارند در تنظیم برنامه کاری خود و تعداد بیمارانی که ویزیت می‌کنند، نظرات خود را بیان کنند و هیچ‏کدام از آن‌ها دوست ندارند در چنین اموری مدیریت شوند. دلیل اصلی نارضایتی پزشکانی که مورد بررسی قرار گرفتند، «عدم کنترل» آن‌ها بر برنامه‌های کاریشان بود. متأسفانه، کاهش ساعات کاری و تنظیم کردن برنامه کاری در مشاغل خصوصی و حتی در بیمارستان دشوار است.

خشنودترین پزشکان کسانی هستند که میتوانند بر برنامههای کاری خود کنترل بیشتری داشته باشند.

دکتر «جینا بل» از کار تمام وقت و مراقبت از دو کودک به عنوان یک مادر تنها، خسته شده بود. از چهار سال پیش که او در یک شغل پاره وقت مشغول به کار شد، دوباره توانست برنامه خود را کنترل کند.

او در این باره می‌گوید: «من می‌توانم هر چقدر که می‌خواهم و دوست دارم کار کنم.» او هم‌چنین می‌افزاید: «امکان برنامه‌ریزی درست برای زندگی از مهم‌ترین فواید کارهای پاره وقت است چراکه این فرم کار کردن این امکان را می‌دهد که کاری را که دوست دارید و برای آن ساخته ‌شده‌اید، در حد توان خود انجام دهید.»

  • آنها روابط شخصی ارزشمندی دارند

اگر از بودن در کنار همکاران یا رئیس خود لذت نمی‌برید، احتمالاً از محل کار خود هم نباید چندان راضی باشید. پزشکانی که در محل کار خود دوستان بیشتری دارند، به نسبت هفتاد درصد از سایر پزشکان راضی‌تر هستند. این نظرسنجی هم‌چنین نشان داد پزشکانی که گفته‌اند دوستان زیادی در محل کار خود دارند، بیشتر احساس می‌کنند که از سوی همکارانشان مورد حمایت قرار می‌گیرند و تنها 29 درصد از پزشکانی که در محل کار خود دوستی ندارند، این احساس را دارند که از حمایت دیگران برخوردارند.

درحالی‌که نمی‌شود با تمام همکاران کنار آمد با این حال روابط شما می‌تواند بر میزان رضایتمندی و شادی شما تأثیرگذار باشد.

دکتر «دیوید هوبلر»، جراح ارتوپدی با بیش از 38 سال فعالیت، توصیه میکند صرف‌نظر از اینکه کجا کار میکنید، سعی کنید برای خود دوستان زیادی پیدا کنید.

او هم‌چنین می‌گوید: «از آنجایی که کلینیک‌ها و مراکز درمانی محل‌های پر رفت‌وآمدی هستند شما به راحتی می‌توانید از میان کارکنان آن‌ها یا مراجعه‌کنندگان دوستانی بیابید. اگر با دیگران رفتار دوستانه‌ای داشته باشید، دیگران هم با شما رفتار دوستانه‌ای خواهند داشت و دوستی‌های شما ادامه خواهد یافت.»

  • آنها به خاطر کارهایی که انجام میدهند، شناخته میشوند

آخرین باری که شخصی، به ویژه یک همکار یا سرپرست، در محل کار به شما چیزی تعارف کرد، چه زمانی بوده است؟ این مسئله می‌تواند تفاوت زیادی را ایجاد کند. تنها 34 درصد از پزشکانی که مورد بررسی قرار گرفته‌اند، اذعان داشتند که از کار آن‌ها قدردانی شده است و 29 درصد دیگر گفتند که کار آن‌ها اصلاً به حساب نیامده است. اگر در چنین شرایطی قرار گرفتید، حتماً با اعضای تیم خود صحبت کنید و به آن‌ها بگویید که از اینکه از همکاری و مشارکت هیچ‌کدام از اعضا قدردانی نمی‌شود، خشنود نیستید و سپس از کارهای بزرگی که سایر همکاران و مدیران انجام داده‌اند، مثال‌هایی بیاورید.

  • آنها تعادل کاری/زندگی خوبی دارند

مسلماً همه می‌خواهند کار و زندگی شخصی خود را جدا از هم نگه دارند - و برای هر دو وقت کافی بگذارند - ولی این موضوع همیشه امکان‌پذیر نیست. از بین پزشکان مورد بررسی، 58 درصد گفته‌اند که زندگی آن‌ها در خارج از کار بر شادی آن‌ها در محل کار تأثیر می‌گذارد و 56 درصد نیز گفته‌اند که کار آن‌ها بر شادی آن‌ها در خانه تأثیر می‌گذارد.

چگونه به تعادل بهتر کار و زندگی دست مییابید؟

دکتر «تینا پاسالاریس» با پذیرفتن شغل پاره‌وقت یک برنامه منعطف‌تر ایجاد کرد. او می‌گوید: «وقتی روی تردمیل هستید، متوجه دردی نمیشوید تا زمانی که پیاده میشوید و تازه میفهمید که تمام مفاصلتان دردناک است.» او سپس افزود: «من در تربیت فرزندانم هیچ نقشی نداشتم و تقریباً همیشه به همه‌چیز دیر می‌رسیدم و عضو غیرقابل اتکای خانواده بودم. ولی خانواده هم تا حدی می‌توانند تحمل کنند.»

اکنون که او با CompHealth کار می‌کند و می‌تواند بیشتر اوقات در خانه باشد، می‌گوید: «اگرچه هنگام انجام مأموریت 100 درصد غایب هستم، اما وقتی در خانه هستم، با تمام وجودم در خانه هستم. من سعی می‌کنم در تمام جنبه‌های زندگی فرزندانم مشارکت کنم حتی اگر کار کوچکی مانند رساندن آن‌ها به مدرسه باشد و البته آن زمان که به صورت تمام‌وقت کار می‌کردم، چنین امکانی نداشتم.»

  • آنها دارای روابط قوی با مربیان خود هستند

بیش از 50 درصد از پزشکانی که مورد بررسی قرار دادیم معتقدند که مربیان در حرفه آن‌ها مهم هستند و 73 درصد نیز خود در نقش مربی فعالیت کرده‏اند. با این حال، یافتن یک مربی خوب دشوارتر از آن چیزی است که به نظر می‌رسد.

اگر با یافتن پزشکی که به موفق شدن شما کمک می‌کند مشکل دارید، نکات دکتر «برایان هارمیچ» را در مورد یافتن یک مربی خوب و ایجاد یک رابطه استاد و شاگردی بررسی کنید. این جراح پلاستیک می‌گوید: «من لذت ناشی از مربی بودن را تجربه کرده‌ام و هیچ چیزی رضایت‌بخش‌تر از این نیست که ببینید چطور در پیشرفت شاگردتان نقش داشته‌اید».

آیا سعی می‌کنید جایگاه شادی و رضایتمندی را در حرفه خود بیابید؟ به دنبال فرصت‌هایی باشید که به شما آزادی و استقلال بیشتر، روابط دوستانه‌تر، شناخت فراگیرتر، تعادل بیشتر در کار و زندگی و مربیان دلسوزتری می‌دهد.

منبع: comphealth

با دوستانتان به اشتراک بگذارید:

مقالات مرتبط: