سلامت و بازاریابی دیجیتال: با این 5 روش کاربردی آشنا شوید

Blog Single

آیا به رفتار افرادی که به دنبال پزشک، بیمارستان،‌درمانگاه و به صورت کلی خدمات درمانی-بهداشتی هستند توجه کردید؟ رفتار مصرف‌کنندگان کنونی مراقبت‌های سلامت بسیار متفاوت از مصرف‌کنندگان مراقبت‌های سلامتی در گذشته است. امروزه بیماران قبل از اقدام به درمان، تحقیقات گسترده‌ای را به صورت آنلاین انجام می‌دهند، این بدان معناست که آن‌ها در مورد خدماتی که دریافت میکنند انتظارات مشخص‌تری دارند.

آن‌طور که مرکز تحقیقات پیو (Pew) گفته است حدود 47 درصد از کاربران اینترنت در مورد اطلاعات مربوط به گزینه‌های درمانی و ارائه‌دهندگان خدمات سلامت جستجوی آنلاین انجام می‌دهند. وقت آن است که ارائه‌دهندگان مراقبت‌های سلامت از بازاریابی دیجیتال برای افزایش جذب بیمار، مشارکت و در نهایت بهبود نتایج حاصل از مراقبت‌های سلامت بهره‌ ببرند. همراه با مداریو بمانید و با برخی از روش‌های بازاریابی دیجیتال حیطه سلامت آشنا شوید.

  1. بهینه‌سازی وب‌سایت برای جستجوهای محلی

داشتن سایت و بهینه‌سازی آن برای بازاریابان حوزه‌ی سلامت اهمیت زیادی پیدا کرده است. چرا؟ زیرا یکی از مطالعات موردی با عنوان «با گوگل فکر کن- Think with Google Study» می‌گوید موتورهای جستجو بازدیدکننده‌ها را سه برابر بیشتر از هر منبع دیگری به وب‌سایت‌های بیمارستان‌ها هدایت می‌کنند. این مطالعه همچنین نشان داد که 44 درصد از بیمارانی که از طریق تلفن همراه در مورد بیمارستان‌ها تحقیق می‌کنند، درنهایت وقت ویزیت می‌گیرند. در این انتخاب، سهولت دسترسی به محل بیمارستان بسیار مهم است. اگر سری به گوگل بزنید جستجوهای زیادی را با عنوان پزشک پوست در غرب تهران، متخصص قلب در کارگرشمالی و ...خواهید دید. در کشور ما، افراد زیادی از این روش برای یافتن درمانگر استفاده می‌کنند.

برای این منظور، بازاریابان حوزه‌ی سلامت باید با

  • برچسب‌گذاری (تگ کردن) یک صفحه با کلمات کلیدی مرتبط
  • نوشتن صفحات توصیفی حاوی اطلاعات
  • ایجاد عناوین استراتژیک HTML

به موتورهای جستجو کمک کنند تا محتوای آن‌ها را تشخیص داده و رتبه‌بندی کنند.

ارائه‌دهندگان مراقبت‌های سلامت همچنین باید

  • عناوین مهم و روش‌های درمانی موجود
  • ساعات کاری
  • شماره تلفن
  • آدرس به‌روز شده

را در اطلاعات خود بگنجانند تا در صورت جستجوی یک مشتری مرتبط در منطقه‌، صفحه آن‌ها نمایش داده شود. مردم برای درمان به‌خصوص در موارد اضطراری تمایلی ندارند که راه خیلی دوری بروند.

  1. تولید محتوای غنی بر اساس داده‌های بیمارمحور

جلب‌توجه مخاطب با محتوای عالی می‌تواند نتایج بهتری برای مطب یا کلینیک شما ایجاد کند. چطور این کار را انجام دهید؟ در بازاریابی مراقبت‌های سلامت، باید مشاهده‌گر و تیزبین باشید، باید داده‌های بیمارمحور را تجزیه‌وتحلیل کنید تا استراتژی محتوای خود را تقویت کنید.

  1. ارتباط با مشتریان بالقوه‌ی محلی با استفاده از رسانه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام

گزارشی توسط انستیتوی تحقیقات بهداشت (HRI) در ایالات‌متحده نشان می‌دهد که ابزارهای رسانه‌های اجتماعی بر 41 درصد از انتخاب مصرف‌کنندگان در مورد یک بیمارستان، مرکز درمانی یا پزشک خاص تأثیر می‌گذارند و به ابزاری ارزشمند برای توسعه تجارت در بازاریابی مراقبت‌های سلامت تبدیل شده‌اند.

بازخورد فوری در مورد محصولات یا خدمات به شما ایده‌هایی فوق‌العاده برای ارتباط با مراجعین فعلی یا بالقوه می‌دهد، ایده‌هایی که می‌تواند منجر به نتایج باکیفیتِ مراقبت‌های سلامت، مشتریان وفادارتر، کارآمدی و حتی رشد درآمد شود. ازاین‌رو، ارائه‌دهندگان مراقبت‌های سلامت باید به‌طور مؤثری از رسانه‌های اجتماعی برای بهبود ارتباط بیمار استفاده کنند. علاوه بر این، ارائه‌دهندگان می‌توانند از شبکه‌های اجتماعی برای همکاری، به اشتراک‌گذاری دانش و همکاری با یکدیگر استفاده کنند.

  1. مدیریت شهرت آنلاین (Online Reputation Management)

نظرات، نقدها یا همان ریویوهای منفی زیاد می‌تواند مراجعین درمانی را از شما دور کند. چرا؟ زیرا وقتی نوبت به بازاریابی دیجیتال مراقبت‌های سلامت می‌رسد، تقریباً 72 درصد از بیماران برای یافتن پزشک جدید، در اولین قدم از ریویوهای آنلاین استفاده می‌کنند و تعداد زیادی از آن‌ها به ریویوهای آنلاین به‌اندازه‌ی توصیه‌های اشخاص اعتماد دارند.

به عنوان درمانگر، باید نقشی فعالانه و کنشگرانه ایفا کنید تا ریویوهای (عالی) بیشتری داشته باشید. از بازدیدکنندگان بخواهید که نظر بدهند. همچنین با ارسال پیامک به بیماران یادآوری کنید که در مورد خدمات دریافتی خود نظر بدهند. بااین‌حال، هنگامی که از بیماران خود نظراتی (مثبت یا منفی) دریافت کردید، به همین اکتفا نکنید، زیرا بیماران احساس می‌کنند ضروری است که پزشکان به نقد و نظرات آنلاین پاسخ دهند.

5. بهینه‌سازی بازگشت سرمایه با بررسی منظم داده‌ها

برای ارائه‌دهندگان مراقبت‌های سلامت حیاتی است که بفهمند کدام فعالیت‌های بازاریابی برای آن‌ها مؤثر خواهد بود، کدام موارد باید بهینه‌سازی شود و چگونه می‌توان از بودجه‌های بازاریابی به‌طور مؤثری برای کسب بهترین نتایج ممکن استفاده کرد. با بازاریابی دیجیتال سلامت، امکان ردگیری و نسبت دادن نتایج به‌دست‌آمده از کمپین‌های خاص و تلاش‌ها برای توسعه‌ی کسب‌وکار که در بازاریابی آفلاین وجود نداشت، فراهم‌شده است.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید:

مقالات مرتبط: