فناوری‌هایی که حوزه‌ سلامت را تغییر خواهند داد (بخش اول)

Blog Single

با پیشرفت فناوری‌های دیجیتال سلامت-محور، مانند هوش مصنوعی، واقعیت مجازی و واقعیت افزوده آینده‌ی حوزه‌ی سلامت در برابر چشمان ما در حال شکل‌گیری است. ما باید با آخرین تحولات آشنا باشیم تا بتوانیم فناوری را کنترل کنیم، نه اینکه به کنترل فناوری دربیاییم. آینده‌ی مراقبت‌های سلامت درگرو همکاری نزدیک با فناوری است و شاغلین بخش سلامت برای اینکه در سال‌های آینده نیز فعال بمانند، باید با آغوش باز به استقبال فناوری‌های حیطه سلامت بروند.

در ادامه همراه با مداریو باشید تا با فناوری‌هایی که دنیای پزشکی و سلامت را تغییر خواهد داد آشنا شوید.

  1. هوش مصنوعی

هوش مصنوعی توانایی طراحی مراقبت‌های سلامت‌محور را دارد. الگوریتم‌های هوش مصنوعی قادرند بسیار سریع‌تر از هر بازیگر فعلی حوزه‌ی سلامت سوابق پزشکی را بیرون بکشند، برنامه‌های درمانی طراحی یا دارو تولید کنند.

شرکت اتم‌وایز(Atomwise) از ابررایانه‌هایی استفاده می‌کند که روش‌های درمانی را از یک پایگاه داده‌ی ساختارهای مولکولی کشف می‌کند. در سال 2015، این شرکت نوپا جستجویی مجازی را به دنبال داروهای موجود و ایمنی که می‌توانند برای درمان ویروس ابولا بازطراحی شوند، شروع کرد. آن‌ها دو دارو پیدا کردند که تکنولوژی هوش مصنوعی شرکت پیش‌بینی می‌کند ممکن است به‌ طور قابل‌توجهی باعث کاهش قابلیت بیماری‌زایی ویروس ابولا شوند.

در موردی تازه‌تر، کمپانی دیپ‌مایند (DeepMind) یک برنامه‌ی هوش مصنوعی برای تجزیه‌وتحلیل سرطان پستان ایجاد کرد. این الگوریتم در شناسایی سرطان پستان از مجموعه داده‌های از پیش انتخاب‌شده، به‌طور متوسط 11.5٪، بهتر از تمام رادیولوژیست‌ها (انسان!) عمل کرد!

این‌ها تنها دو مثال از موارد بسیاری است که کمپانی‌ها از هوش مصنوعی برای پیشبرد مراقبت‌های سلامت، از طراحی داروهای جدید تا عکس‌برداری پزشکی تا یافتن سوابق پزشکی، استفاده می‌کنند. تصور کنید که وقتی استفاده‌ی اولیه‌ از هوش مصنوعی منجر به چنین کشف‌های شگفت‌انگیزی شده است، در آینده چه افق‌هایی برای انسان گشوده می‌شود!

  1. واقعیت مجازی

واقعیت مجازی (VR) زندگی بیماران و پزشکان را به یکسان تغییر می‌دهد. در آینده، ممکن است عمل‌های جراحی را طوری تماشا کنید که انگار چاقوی جراحی را شما در دست دارید یا می‌توانید درحالی‌که روی تخت بیمارستان دراز کشیده‌اید، به خانه‌تان سفر کنید.

از واقعیت مجازی برای آموزش جراحان آینده و جراحان واقعی و تمرین جراحی استفاده می‌شود. چنین برنامه‌های نرم‌افزاری توسط شرکت‌هایی مانند اوسو وی‌آر (Osso VR) و ایمرسیوتاچ (Immersive Touch) تولید و ارائه می‌شوند و با نتایج نویدبخشی که داشته‌اند در حال حاضر مورد استفاده‌ی فعال قرار دارند. مطالعه‌ی تازه‌ای در ژورنال «هاروارد بیزنس ریویو» نشان داد که عملکرد کلی جراحان آموزش‌دیده توسط واقعیت مجازی، در مقایسه با همتایان آموزش‌دیده به شیوه‌ی سنتی 230 درصد افزایش دارد. جراحان آموزش‌دیده توسط واقعیت مجازی همچنین در انجام عمل‌های جراحی سریع‌تر و دقیق‌تر بودند.

این فناوری همچنین به نفع بیماران است و ثابت‌شده است که در مدیریت درد مؤثر است. به زنان هدست‌های واقعیت مجازی برای تجسم مناظر آرامش‌بخش داده‌شده تا درد زایمان را تحمل کنند. بیمارانی که از دردهای گوارشی، قلبی، عصبی و پس از جراحی رنج می‌برند، هنگام استفاده از واقعیت مجازی کاهش درد را تجربه کردند. یک مطالعه‌ی مقدماتی در سال 2019 نشان داد استفاده از واقعیت مجازی درد و اضطراب بیمارانی را که تحت عمل جراحی قرار گرفتند، کاهش داد و تجربه‌ی کلی آن‌ها از بیمارستان بهبود یافت.

  1. واقعیت افزوده

واقعیت افزوده از دو جنبه با واقعیت مجازی متفاوت است: کاربران ارتباط خود را با واقعیت از دست نمی‌دهند و اطلاعات را در سریع‌ترین زمان ممکن نمایش می‌دهد. این ویژگی‌های متمایز واقعیت افزوده را قادر می‌سازد تا به یک نیروی محرکه در آینده‌ی پزشکی هم برای ارائه‌دهندگان مراقبت‌های سلامت و هم برای دریافت‌کنندگان آن تبدیل کند.

در مورد متخصصان پزشکی، ممکن است به دانشجویان پزشکی کمک کند تا برای انجام عمل‌های واقعی بهتر آماده شوند و همچنین جراحان را قادر سازد تا توانایی‌های خود را افزایش دهند. این مورد در حال حاضر در دانشگاه کیس وسترن ریزرو وجود دارد که دانشجویان از HoloLens مایکروسافت برای مطالعه‌ی آناتومی انسان استفاده می‌کنند. با استفاده از این روش، دانشجویان پزشکی به تصاویر جزئی و دقیق و البته مجازی، از آناتومی انسان دسترسی دارند بدون اینکه نیازی به بدن‌های واقعی باشد.

  1. ردیاب‌ها، پوشیدنی‌ها و حسگرهای سلامت

ازآنجا که آینده پزشکی و مراقبت‌های سلامت با توانمندسازی بیماران و افرادی که با کمک فناوری از سلامتی خود مراقبت می‌کنند ارتباط تنگاتنگی دارد، نمی‌توانیم ردیاب‌ها، پوشیدنی‌ها و حسگرهای سلامت را از مجموعه‌ی انتخابی خود کنار بگذاریم. آن‌ها وسایل بسیار خوبی برای شناخت بیشتر ما از خودمان و کسب کنترل مجدد بر زندگی‌مان هستند.

افراد زیادی از برنامه‌های ورزشی و نظارت خواب استفاده می‌کنند. برای مراقبه، هدبندهایی وجود دارد که به ذهن آگاهی کمک می‌کند. مدیریت بهتر وزن، کنترل سطح استرس، افزایش توانایی‌های شناخت، وضعیت بدنی متناسب و پرانرژی، ابزاری برای همه‌ی این نیازها و چیزهای دیگر است! زیبایی این دستگاه‌ها و ابزارهای تکنولوژیکی جدید این است که واقعاً مراقبت را به خدمت بیماران می‌آورند و همان‌جا از بیمار مراقبت می‌کنند. این دستگاه‌ها با توانایی نظارت بر سلامتی فرد در خانه و به اشتراک‌گذاری نتایج با پزشکشان، افراد را قادر می‌سازند تا سلامتی خود را کنترل کرده و تصمیمات آگاهانه‌تری بگیرند.

منبع:medicalfuturist

با دوستانتان به اشتراک بگذارید:

مقالات مرتبط: