مهارت‌هایی که نیاز پزشکان است

Blog Single

انتخاب حرفه‌ی پزشکی تعهدی بزرگ است . پس از ورود به دانشکده‌ی پزشکی، دوره‌های آموزشی سختگیرانه‌ای را شروع می‌کنید که شما را به دانش لازم برای پزشک شدن مجهز می‌کند. دانشجویان پزشکی بخش زیادی از وقت خود را صرف مهارت‌های دشوار از طریق حفظ کردن فرآیندهای بدن، بیماری‌ها و رژیم‌های درمانی می‌کنند. همچنین از آن‌ها انتظار می‌رود که در این مسیر مهارت‌های نرم حیاتی را نیز در خود پرورش دهند. همراه با مداریو بمانید تا با مهارت‌هایی که نیاز پزشکان است آشنا شوید.

مهارت‌های مورد نیاز پزشکان چیست؟

مهارت‌های پزشکان متفاوت است و از ارزیابی علائم بیمار گرفته تا تجویز دارو و رژیم‌های درمانی را در بر می‌گیرد. پزشکان، متخصصان بسیار معتبر و آموزش دیده‌ای هستند که در زمینه‌های مختلفی تخصص می‌گیرند. بنابراین، مهارت‌های حرفه‌ای مورد نیاز پزشکان می‌تواند بسته به تخصص آن‌ها متفاوت باشد. برای مثال، در حالی که دانشجوی تخصص اطفال زمان بیشتری را صرف یادگیری نحوه‌ی تشخیص بیماری‌های کودکان می‌کند، جراح روی برش‌های جراحی و تکنیک‌های بخیه زدن تمرکز می‌کند.

علی رغم تنوع گسترده‌ی مهارت‌ها در تخصص‌های مختلف، چند مهارت بنیادی سخت و نرم وجود دارد که همه‌ی پزشکان برای موفقیت به این مهارت‌ها نیاز دارند. داشتن ترکیب متوازن و مناسبی از مهارت‌ها، مثلاً رفتار عالی در بالین بیمار، حرفه‌ای بودن و توانایی به یاد آوردن سریع اطلاعات پزشکی، می‌تواند از شما پزشکی برجسته بسازد.

نمونه‌هایی از مهارت‌های مورد نیاز پزشکان

در اینجا چند نمونه از مهم‌ترین مهارت‌های لازم برای پزشکان آمده است:

1) مهارت‌های تکنیکی

مهارت‌های تکنیکی توانایی‌هایی هستند که شما برای انجام وظایف خاص نیاز دارید. این مهارت‌ها معمولاً همان چیزهایی است که بیشتر متقاضیان کار در این حوزه، روی آن‌ها تمرکز می‌کنند زیرا از پایه‌ای‌ترین مهارت‌هایی هستند که یک پزشک برای موفقیت نیاز خواهد داشت.

مهارت‌های تکنیکی که پزشکان باید در اولویت قرار دهند شامل اینهاست:

  • تجویز صحیح دارو
  • ارائه‌ی فیزیکی درمان‌ها (مثلاً تزریق دارو و ...)
  • تفسیر نتایج آزمایشگاه
  • ارزیابی علائم
  • تشخیص بیماری‌ها
  • ارائه‌ی مراقبت‌های پیگیری
  • به‌ روز بودن در مورد تحقیقات پزشکی

2)مهارت حل مسئله و تفکر انتقادی

بخش عمده‌ای از پزشکی شامل حل مسئله و تفکر انتقادی است. پزشکان از این مهارت‌ها برای ارزیابی علائم، تشخیص بیماری‌ها و تعیین رژیم درمانی برای افراد تحت مراقبت‌شان استفاده می‌کنند. این مهارت‌ها همچنین به پزشکان امکان می‌دهد تا اطلاعات را ارزیابی کرده و بر اساس مشاهدات خود قضاوت کنند.

مهارت‌های حل مسئله و تفکر انتقادی که به پزشکان کمک می‌کنند عبارتند از:

  • تفکر تحلیلی
  • تفکر خلاقانه
  • تفکر راه حل محور
  • سوال پرسیدن
  • ذهن باز

3)مهارت‌های ارتباطی

پزشکان روزهای خود را به تعامل با بیماران و همکاران می‌گذرانند. این بدان معناست که آن‌ها برای موفقیت در نقش‌های خود به مهارت‌های ارتباطی خیلی خوبی نیاز دارند. داشتن مهارت‌های ارتباطی قوی به پزشکان کمک می‌کند تا علائم بیماران خود را درک کنند. این امر تشخیص درست بیماری و معرفی بهترین رویه‌ی درمانی را آسان می‌کند. پزشکان همچنین باید بتوانند به صورت کلامی و از طریق چارت‌ها با پرستاران ارتباط برقرار کنند تا از مراقبت صحیح از بیماران اطمینان حاصل کنند.

برخی از مهم‌ترین مهارت‌های ارتباطی پزشکان عبارتند از :

  • ارتباط کلامی
  • ارتباط کتبی
  • زبان بدن
  • وضوح و روشنی گفتار
  • توانایی بازخورد دادن
  • گوش دادن فعال

4) مهارت‌های بین فردی

مهارت‌های بین فردی نیز مانند مهارت‌های ارتباطی به پزشکان کمک می‌کنند تا با بیماران و همکاران خود ارتباط دوستانه برقرار کنند. برای پزشکان، این مهارت‌های بین فردی اغلب به عنوان برخورد بالینی مثبت شناخته می‌شود؛ به این معنی که آنها قادرند به شکلی خوشایند، بالغ و همدلانه با بیماران تعامل کنند. مهم است که پزشکان از هوش هیجانی استفاده کنند تا بیمارانشان احساس کنند که پزشک به آن‌ها ارج می‌نهد و پشتیبان آنهاست..

پزشکان باید روی ایجاد مهارت‌های بین فردی از جمله موارد زیر تمرکز کنند:

  • همدلی
  • صبر
  • شفقت (دلسوزی)
  • انعطاف‌پذیری
  • حل تعارض

5) توجه به جزئیات

پزشکی یک رشته‌ی به شدت جزئیات‌محور است که در آن جزئیاتِ ظاهراً کوچک می‌توانند تفاوت زیادی در تشخیص صحیح بیماری ایجاد کنند. پزشکان باید در طول مراحل درمان بیمار، از شنیدن شرح حال بیمار تا تشخیص و تجویز دارو، توجه دقیقی به جزئیات نشان دهند. پزشکان کارآمد در کار خود موشکاف هستند و مطمئن می‌شوند که به اندازه‌ی کافی منظم هستند که بتوانند علائم بیماران خود را به سرعت شناسایی و رفع کنند.

این مهارت‌ها پایه‌ و بنیانی برای توجه عالی پزشکان به جزئیات است:

  • مشاهده
  • سازماندهی (نظم)
  • تمرکز
  • مدیریت زمان
  • توجه

6)حرفه‌ای بودن

پزشکان باید مطابق گایدلاین‌های خاص حرفه‌ای عمل کنند تا مطمئن شوند که بیماران‌شان احساس امنیت و ایمنی می‌کنند. برخورد با اشخاص بیمار می‌تواند به این معنا باشد که آنها غالباً دچار استرس یا زیر نفوذ احساسات هستند، بنابراین پزشکان باید در تمام طول دوره‌ی درمان خونسرد، خوددار و مودب باشند.

چند مهارت مرتبط که می‌تواند به پزشکان کمک کند همیشه حرفه‌ای باقی بمانند:

  • احترام
  • داشتن آگاهی فرهنگی
  • برخورد مثبت
  • تشنج‌زدایی
  • تعادل و خونسردی
  • وجدان کاری
  • دلگرمی دادن
  • انضباط
  • مسئولیت

منبع: indeed

با دوستانتان به اشتراک بگذارید:

مقالات مرتبط: